Näytä lisääNäytä lisää Näytä lisää Näytä kaikki

Bettina Gräsbeck Kirjoittajat

Bettina Gräsbeck

Bettina Gräsbeck on Personal Trainer ja koulutettu hieroja. Intohimona hänellä on lihaskuntoharjoittelu yhdistettynä muutenkin aktiiviseen elämäntapaan.

Myös kilpailukokemusta on karttunut Body Fitness -lavoilta; vuonna 2016 Fitness Classicissa toinen sija, ja 2014 debyyttikisassa upeasti kultaa. Henkilökohtaisena valmentaja hän on toiminut vuodesta 2013.

Bettinan valmennusfilosofia on ”tosissaan, ei vakavasti”. Hänen kutsumuksenaan on saada erityisesti naiset rakastumaan rautaan. Kun treeni kulkee ja tekniikat … Lue lisää »


Teini-ikäisen salitreeni Kuntosaliharjoittelu

Teini-ikäisen salitreeni

Meille on tullut toistuvaa kyselyä siitä, voiko salitreenin aloittaa jo teini-iässä. Vastataan siis kysymykseen. Vaikka teini-ikäinen on vielä kasvava nuori, se ei estä tavoitteellista harjoittelua. Jos salitaustaa ei ole, suosittelen aloittamaan hyvin maltillisesti. Jatkoa ajatellen kaksi tärkeintä asiaa ovat progressio (harjoitus kuormittaa 2-3 viikon välein aina uudella tavalla) ja jatkuvuus (joka viikko).

Joku voisi tässä yhteydessä kritisoida, miksi neuvoisin nuorille … Lue lisää »


Ananas Ravinto

Ananas – bodarien & laihduttajien suosikki

Ananas on vuodesta toiseen vakisuosikki varsinkin bodareiden ja laihduttajien keskuudessa. Mutta tiesitkö, mistä ananas on alkujaan peräisin? Entä sen väitetyt laihduttamista tukevat ominaisuudet – totta vai tarua?

Ananaksen lyhyt historia

Ananaksen uskotaan olevan alkujaan kotoisin Brasiliasta. Nykyisellään sitä kasvatetaan kaikissa trooppisissa maissa. Tarinoiden mukaan ensimmäiset eurooppalaiset, jotka sitä pääsivät maistamaan, olivat Kristoffer Kolumbus miehistöineen marraskuussa 1493.

Ananaksen päätymisessä kaiken kansan … Lue lisää »


Aloittelijan lisäravinteet Kuntosaliharjoittelu

Aloittelijan lisäravinteet

Yksi toistuvista kysymyksistä kuntosaliharjoittelua aloitettaessa on aloittelijan lisäravinteet. Mitä tarvitaan, ja kuinka paljon. Aloittelijalla tarkoitetaan tässä yhteydessä siis liikunnan maailmaan ja terveellisempään ravintoon vasta tutustuvaa ihmisolentoa, jolle media, mainostajat ja velitiede -ekspertit tuputtavat vaikka minkälaista ravinnetta, purnua ja pakettia.

Mitä lisäravinteita aloittelija siis tarvitsee? Ei mitään. Tai no, pohjoisilla leveysasteilla asustaville pimeän aikaan D-vitamiinia kontrollilaboratoriotulosten mukaan, mutta noin muuten, ei … Lue lisää »


Mantelit Ravinto

Mantelit – 10 syytä lisätä ne ruokavalioosi

Mantelit ovat turhan monelle vain joulupuuron sattumaylläri tai glögin lisuke. Ne ovat kuitenkin hyvin ravintorikas ruoka, ja siten aitoa superfoodia. Tässä 10 varsin pätevää syytä lisätä mantelit ruokavalioosi.

1. Erinomaiset ravintoarvot. Manteli on ravintoarvoiltaan 75 -prosenttisesti (hyvää) rasvaa ja n. 16 -prosenttisesti proteiinia. Niissä on paljon samanlaista kertatyydyttymätöntä rasvaa kuin oliiviöljyssä. Mantelit ovat hyviä B2- ja B7-vitamiinien, kuparin sekä mangaanin … Lue lisää »


Ruokavalion monipuolisuus Ruokavaliot

Ruokavalion monipuolisuus ja lihaskasvu

Ruokavalion monipuolisuus olisi toivottua huomioida myös silloin, kun tavoitteena on lihaskasvu. Hyvä ateria pitää nälän loitolla kolmesta neljään tuntiin ja sisältää ainakin proteiinin lähteen, mielellään kuitupitoisen hiilihydraattien lähteen, sekä jonkin kasvisosan. Kasviksiin lasketaan tässä hedelmät, marjat ja vihannekset.

Sopivan kokoinen, lihaksia kasvattava ateria sisältää proteiinia 20 – 40 g ja hiilihydraatteja ainakin kaksinkertaisen määrän. Pääaterioilla voi käyttää apuna urheilijan lautasmallia, … Lue lisää »


Kosteuttava kasvovesi Ulkonäkö

Tee se itse -kosteuttava kasvovesi

Kasvovedellä on kaksi tärkeää tarkoitusta. Ensimmäinen on palauttaa puhdistuksen ja hanaveden kohottama ihon pH-arvo normaalille tasolle. Toinen taas viimeistellä puhdistus, eli poistaa meikin ja puhdistusaineen rippeet iholta.

Nämä molemmat ennaltaehkäisevät haitallisten bakteerien määrää iholla, ja siten omalta osaltaan vähentävät erinäisten iho-ongelmien, kuten mustapäiden ja finnien syntyä. Kosteusvoiteetkin imeytyvät ihoon paremmin kasvoveden käytön jäljiltä, kuin pelkän vesipesun jälkeen.

Kasvovedellä on myös … Lue lisää »


Tapoja parantaa elämänlaatua Hyvinvointi

5 tapaa parantaa elämänlaatua

Siinä missä yksi saa 1-vuotislahjaksi Bentleyn ja 2-vuotislahjaksi linnan, toinen saa kiven ja heitetään pois kotoa. Jokainen meistä voi kuitenkin pyrkiä parantamaan elämänlaatuaan positiivisilla ajattelumalleilla. Tilaisuuksia ja mahdollisuuksia kun tulee vastaan jokaiselle, mutta se vaatii vastavuoroisuutta itsensä ja ympäristön kanssa, sekä toisinaan liioitellun sitkeää uskoa hyvään. Tässä tapoja parantaa elämänlaatua.

1. Ajattele laatikon ulkopuolelta.

Jos sinulle kerrotaan että ruoka voidaan … Lue lisää »


Kuntosaliharjoittelu

Do u even lift, bro/sis?

Voivatko miehet ja naiset harjoitella samalla tavalla? Eli sukupuolten erot treenissä. Ensimmäisten 1-3 harjoitteluvuoden aikana, kyllä.

Erot tasoittuvat pian, varsinkin tavoitteellisen harjoittelun aikana. Naisilla on elimistössä vähemmän androgeenisia hormoneja. Naisten lihassoluissa on myös vähemmän tumia, jolloin naiset eivät yksinkertaisesti pysty kasvattamaan lihasta samaan tahtiin kuin miehet. Suuri osa naisista saa ensimmäisen vuoden aikana hyvinkin lihasmassaa (jos harjoittelu on optimaalista), mutta … Lue lisää »


Lihavuus Terveys

BMI eli painoindeksi

BMI eli painoindeksi on luku, joka kertoo miten painosi suhtautuu pituuteesi. Se ei ota kantaa mihinkään muuhun; ei rasvaan, lihakseen, hattuihin eikä ulkopolitiikkaan. Se on vain täysi-ikäisille ja normaalipituisille tarkoitettu, hyvin suuntaa-antava, mutta usein epätarkka keino tarkastella nopeasti missä mennään. Painoindeksiä ei tulisi koskaan käyttää tarkastelematta ihmisen koostumusta, pituutta tai muita lukuja tarkemmin.

Vyötärönympärys mitataan pari senttiä navan yläpuolelta ja … Lue lisää »


Laihdutus

Painonpudotuksen 10 käskyä

Painonpudotuksen 10 käskyä, eli Terveysmyrskyn painonpudotuksen lait. Sisältää kaiken oleellisen, mitä tulee tietää painonpudotuksesta.

  • 1. Painonpudotus ei ole lineaarista ja joskus paino voi junnata parikin viikkoa paikallaan. Jos kahteen viikkoon ei tapahdu mitään, on jossain tarkastettavaa.
  • 2. Ihmisen paino voi vaihdella päivittäin jopa 1-2 kiloa ja se täytyy ottaa myös painonpudotuksessa huomioon.
  • 3. Laihtuminen ei ole sama asia kuin kiinteytyminen.
Lue lisää »

Ikääntyneen saliharjoittelu Treeni

Ikääntyneen saliharjoittelu eli vanhat gubet ja malmi

Ikääntyneen saliharjoittelu – kannattaako se? Kyllä. Hyödyt ovat valtavat niin yksilötasolla, kuin kansanterveydellisesti.

Vastus- eli painoharjoittelusta hyötyy käytännössä jokainen. Sen sijaan salille menemättä jättäminen ikääntyessä voi olla haitallista. Nimittäin, kun lihasmassa kutistuu ikääntyessä, häviää elimistöstä metabolisesti aktiivista kudosta. Tämä voi johtaa sarkopeniaan, jolloin erityisesti tyypin 2 -lihassoluja alkaa katoamaan kropasta. Nämä solut ovat ns. nopeita soluja ja ovat tekemisissä muun … Lue lisää »