Päiväunet Hyvinvointi

10 syytä ottaa päiväunet

Menikö yö valvoessa, mutta et halua ottaa päiväunia koska pelkäät menettäväsi yöunet tai sitten luulet että sinua epäillään laiskaksi? Älä suotta koe syyllisyyttä tai pelkoa yöunien menetyksestä, sillä oikein ajoitetut päiväunet tekevät vain ja ainoastaan hyvää.

Koska meillä on tietynpituinen unisykli, niin päiväunien tulisi olla maksimissaan 20 minuuttia tai sitten tasan 90 minuuttia pitkät. Tämä estää sinua heräämästä syvästä unesta ja tuntemasta pöpperöisyyttä vielä jopa tunteja päikkäreiden jälkeen. Luonnollisesti tähän sykliin vaikuttaa myös mahdollisen univajeen määrä. Myös muun pituisista päiväunista on kuitenkin hyötyä.

Nykypäivän tehokulttuuri painostaa vain vääntämään ja vääntämään, mutta sopivan mittaiset torkut päivän aikana itse asiassa vain lisäävät tehokkuutta. Jokaisessa työpaikassa tulisikin olla lakisääteinen päikkärisohva.

Suurin osa muistakin nisäkkäistä nukkuu päiväunia. Mikset sinäkin? Älä siis yritä stimuloida aivojasi kemikaaleilla että jaksaisit paremmin. Se ei ole luonnollista, ja päiväunet virkistävätkin enemmän kuin kofeiini.

  1. Säännölliset päikkärit pienentävät sydäntautien riskiä jopa 37 %.
  2. Päivätuhinat parantavat muistiprosessien toimintaa.
  3. 20-30 minuutin iltapäivänokoset nostavat vireystasoa.
  4. Tirsat tehostavat luovuutta ja parantavat tuotteliaisuutta.
  5. Torkahtelu nostaa mielialaa.
  6. Zetan vetäminen alentaa stressiä. Jopa pelkkä sängyssä oleskelu ja unen rajamailla haahuile alentaa stressitasoja.
  7. Unoset alentavat verenpainetta.
  8. Säännöllinen päivittäinen pään tyynyyn kallistaminen auttaa painonhallinnassa.
  9. Nukkuminen tehostaa aistien toimintaa.
  10. Unimaassa vierailu pienentää riskiä palaa loppuun.

Jopa muutaman minuutin unet nostavat vireystasoa, mutta muistia parantava vaikutus saattaa vaatia tunnin hurinan. Sopiva ajankohta päikkäreille on iltapäivällä (ehkä lounaan jälkeen) kun ihmisen vireystaso kääntyy luontaisesti laskuun. Päiväunet ovat myös hyvä keino tutkia unimaailmaa, koska lyhyen nukkumisjakson ansiosta unet jäävät muistiin. Jos siis heräilet yöllä ahdistuneena mutta et muista mitä unta näit, niin otapa tirsat ja katso pitääkö alitajuntasi sinut öisin hereillä näyttämällä ihmeellisiä unia!

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *