Laihdutus

Ruoanhimon taltuttaminen

Ruoanhimo vaivaa ainakin toisinaan meistä jokaista. Varsinkin dieetillä tämä pirullinen vaiva yleensä pahenee. Sen taltuttamiseen on onneksi lukuisia keinoja.

Ruoanhimon taltuttaminen – 10 vinkkiä

1. Opettele tunnistamaan tilanne, jossa himo ruokaa tai ruoka-ainetta kohtaan tulee. Älä mene esimerkiksi nälkäisenä kauppaan, koska alitajunta ja tunteet ohjaavat silloin herkemmin ostokäyttäytymistäsi. Opettele 20 sekunnin sääntö, eli älä osta tai syö mitään miettimättä ensin 20 sekuntia onko tilanteessa järkeä. Tunnereaktio siirtyy siinä ajassa usein syrjään, ja järki ehtii mukaan päätökseen.

2. Nuku. Univaje lisää nautinnonhakuista syömistä ja hiilihydraattien himoa. Väsyneenä ihminen syö enemmän.

3. Anna periksi ajatukselle että ruoanhimo olisi aina huono asia. Se on elimistön keino kertoa sinulle että tarvitset jotain. Himon ei tarvitse johtaa ahmimiseen. Kontrollin voit saavuttaa vain luopumalla siitä, joten anna ajatuksille periksi. Syö vain hieman ja totea, että tämä tuli tarpeeseen. Annoskoko ratkaisee, ei itsensä rankaiseminen. Muista, että kylläisyyssignaali aktivoituu 10-20 minuutin viiveellä syömisen aloittamisesta. Syö siis hitaasti.

4. Jos verensokerisi heittelee, koet nälkää. Kokeile aamupalaa jossa on sekä proteiinia, että täysjyväviljaa. Kiljuva nälkä tai sokerinhimo illalla kertoo lähes aina huonosta ruokarytmistä vai vajaasta syömisestä (aamupala tai esim. lounas on ollut vajaa). Jos et saa syötyä aamupalaa, niin syö normaalia reilumpi lounas. Aamupalan voi onneksi myös juoda.

5. Liitä himoitsemasi ruoka-aine osaksi terveellistä kokonaisuutta. Jos sinun on aivan pakko saada suklaata, syö aina jotain terveellistä sen rinnalla.

6. Harjoittele syömiseen liittyviä sosiaalisia tilanteita ennalta. Jos olet menossa kaverin synttäreille tai parhaan ystävän kanssa kahville, mieti etukäteen mitä tilaat ja kuinka paljon. Anna lupa pienelle herkulle, älä kieltäydy etukäteen kokonaan. Jos kontrolli on omissa käsissäsi jo ennen tilannetta, et anna periksi yllättävälle himolle.

7. Liiku. Lähde lyhyelle kävelylle syömisen sijaan.

8. Älä jaa ruokia ”hyviin” ja ”huonoihin”, varsinkin jos yrität pudottaa painoasi. Alat automaattisesti himoitsemaan ”huonoja” ruokia.

9. Älä pidä himoitsemiasi ruokia lähellä. Osta kotiin hedelmiä suklaan sijaan, ja aina kun tulee suklaanhimo, syö hedelmä. Pidä hedelmät näkyvillä ja opeta pikku hiljaa itsellesi tapa syödä jotain terveellisempää kun tunnistat itsessäsi halun saada hyvää. Piilo- ja jemmakarkit ovat huono idea – ne tulee syötyä AINA.

10. Sulje internetin ruokablogit ja lopeta ruokakuvien katselu. Ei ole yllättävää, että sinulle tulee nälkä jos tuijotat ruokakuvia päivät pitkät.

Bonusvinkki

Iloitse ja nauti asioista. Uskalla kokeilla erilaisia ruokia ja ruokakulttuureja. Älä anna kroppasi tottua samanlaiseen ruokaan. Masennus ja tottuminen ajavat ihmisen erilaisiin himoihin ja repsahduksiin. Tasapainoinen mutta monipuolinen elämä ja ravinto auttavat pitämään myös sokerinhimon kurissa.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely