Alkoholi ja uni Hyvinvointi

Alkoholi ja uni

Monet nukkuvat miten sattuu, eivätkä noudata luontaista, hormonien eritykseen liittyvää unirytmiään. Luontaisen unirytmin noudattamiselle toki asettaa omat haasteensa jo se, jos rytmi on eri, kuin työnantajan tai lasten sanelema. Liian moni ottaa unilääkkeeksi tai stressiä lievittämään isoisän yskänlääkettä, ja se ehkä auttaakin nukahtamaan. Mutta ratkaisuna se on varsin huono.

Palautuminen on kaiken alfa ja isomursu, eikä sitä pitäisi väheksyä. Yksi tärkeimmistä palautumista aktivoivista asioista on uni. Yöllä olisi kyllä kiva nukkua, mutta se ei onnistu ilman alkohablaa ja kierre on valmis.

Tuoreen katsauksen mukaan alkoholi todellakin nopeuttaa nukahtamista, mutta häiritsee loppuyön unta merkittävästi. Jo pieninä annoksina (pullo vodkaa EI ole pieni annos) alkoholi lyhentää unen REM-vaihetta. Vaihetta, jossa uni on syvimmillään ja näet unia huippumalleista tai kaskeloteista, kumpi nyt iskee kovempaa. Laadukas REM-vaihe (tai sen puute) yhdistetään usein keskittymis- ja muistihäiriöihin, sekä palautumisnopeuteen.

REM-vaihetta lyhentävän vaikutuksen lisäksi alkoholi kiihdyttää unen aikana keskushermostoa, joten sydämen syke jää normaalia korkeammalle. Yöheräilyn riski kasvaa koska hermosto ei pääse täyteen lepotilaan, joten unesta voi tulla katkonaista. Alkoholi vaikuttaa myös sydämen sykevälivaihteluun, joten fyysinen stressi jää luultavasti purkamatta.

Lopputulos voi olla siis sama joitpa sitten yhden drinksuvinksun, tai neljä lasia punkkua: alkoholi sotkee hormonaalisen rytmisi ja heräät väsyneenä vaikka olisit nukkunut 10 tuntia.

Lähde: Alcohol and sleep I: effects on normal sleep.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *