Aloittelijan lisäravinteet Kuntosaliharjoittelu

Aloittelijan lisäravinteet

Yksi toistuvista kysymyksistä kuntosaliharjoittelua aloitettaessa on aloittelijan lisäravinteet. Mitä tarvitaan, ja kuinka paljon. Aloittelijalla tarkoitetaan tässä yhteydessä siis liikunnan maailmaan ja terveellisempään ravintoon vasta tutustuvaa ihmisolentoa, jolle media, mainostajat ja velitiede -ekspertit tuputtavat vaikka minkälaista ravinnetta, purnua ja pakettia.

Mitä lisäravinteita aloittelija siis tarvitsee? Ei mitään. Tai no, pohjoisilla leveysasteilla asustaville pimeän aikaan D-vitamiinia kontrollilaboratoriotulosten mukaan, mutta noin muuten, ei mitään.

Miksi? Koska niistä ei ole siinä vaiheessa juuri mitään hyötyä. Rasva ei kärähdä millään nappulalla nopeampaa, eikä lihas kasva optimaalisesti kuitenkaan ilman ruokaa, lepoa ja treeniä. Ei ole myöskään minkäänlaisia aukottomia todisteita siitä, että maaperä olisi kuolon kielissä ja siitä ei imeytyisi tarpeeksi hyviä juttuja eväksiin.

Jos nyt vaikka ensimmäiset puoli vuotta opettelet lepäämään tarpeeksi, treenaamaan oikein ja syömään laadukasta perusruokaa, niin sitten voi olla aika ihmetellä kreatiinia ja muita jauhoja. Opeta kroppa siihen treeniin, älä ravinteisiin. Syö riittävästi proteiinia ja treenin mukaan hiilaria. Siinä ovat ne aloittelijan lisäravinteet.

Nuku

Conan pyöritti sitä ihmerullaa siellä aavikon kätköissä kymmenen vuotta. Barbaari siis, ei se TV-isäntä. Eipä olisi samalla tavalla etureisi vippassut taistelussa, jos ei olisi perustaa väännetty rauhassa, vaan olisi lyöty kanankoiven kylkeen instant lions mane Crom pudding with da sugar and shit.

No ok, se oli leffa ja sitä ahisti kun Thulsa Doom pisti kylän päreiksi, mutta ei se sillekään olisi viidenkympin kreatiinietyyliesterillä hauis kasvanut vaikka kuinka olisi rosvosektorit sen rullansa kanssa vältellyt. Sitä paitsi, uni on paras treeniboosteri.

Jos on ihan pakko

Jos nyt kuitenkin on ihan pakko lähteä hankkimaan jotain ekstraa, niin aloita laadukkaasta proteiinilisästä. Älä missään nimessä aloita mistään treenilaturista tai -boosterista, koska sille on ihan syynsä, että elimistön ei tarvitse antaa niin sanotusti 110% joka treenissä.

Mitä enemmän käytät stimulantteja runttaamaan moottoriin ekstrakiekkaa, niin ehkä hetken kiidät elämän motarilla tukka auringonlaskussa hulmuten, mutta aika pian huomaat että kone sakkaa, ratti lipsahtaa lapasesta ja tujautat kaljuna puuhun.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *