Kaikki kirjoitukset: Petteri Lindblad

Petteri Lindblad Petteri Lindblad on laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri, Personal Trainer, luennoitsija ja kirjailija, sekä amatöörihistorioitsija ja positiivisen psykologian opiskelija.Petteri treenaa ihmisiä elämänsä kuntoon päätoimisena Personal Trainerina ELIXIA Flamingossa. Lue koko esittely

Palautumisajan muuttaminen Kuntosaliharjoittelu

Palautumisajan muuttaminen – uutta ärsykettä

Moni junnaa salilla samoilla minuutin-kahden palautuksilla ja ihmettelee, miksei kehitystä tule. Syynä on usein ärsykkeen vaihtelun puute. Kroppa on niin tottunut samaan palautusaikaan, ettei sillä ole mitään syytä siirtyä kasvuvyöhykkeelle ja kehittyä. Palautumisajan muuttaminen auttaa usein.

Kun palautusaikaa muutetaan, kyseessä ei ole pelkästään lepoajan muuttuminen: esimerkiksi kun aikaa nostetaan, kasvattaa treeni tällöin tehokkaammin voimaa. Vertailun vuoksi, 3 minuutin palautus sarjojen … Lue lisää »


Ravinto

Tarvitseeko treenaaja vitamiinilisää?

Monella treenaajalla on käsitys, että ravintoaineiden tarve kasvaa kuntosalitreenissä niin paljon, ettei tavallinen ruoka riitä tätä tarvetta kattamaan.

On totta, että treenaaja saattaa menettää hien mukana liiallisia määriä magnesiumia ja sinkkiä. Toisaalta hyvin alhaisilla kalorimäärillä menevä painoluokkaurheilija saattaa kuulua osteoporoosin riskiryhmään jos kalsiumin saannissa on ongelmia.

On kuitenkin väärin väittää, että jokaisen treenaajan tulee vierailla pillerikaapilla säännöllisesti. Turhan usein kun … Lue lisää »


Ravinto

Pähkinät – jumalten ruokaa

Yksi maailman terveellisimmistä ja ravintoainerikkaimmista ruoista ovat pähkinät. Siinä missä viime vuosisadalla pähkinät olivat monen kohdalla kiellettyjen ruokien listalla, ovat ne nyttemmin nousseet arvoon arvaamattomaan. Mihin pähkinöiden terveellisyys perustuu?

Aloitetaan rasvoista. Pähkinöiden rasvakoostumus on erittäin laadukas. Siinä missä maitotuotteiden rasvasta suuri osa on samaa kovaa rasvaa jota länsimaalaiset saavat muutenkin paljon, on pähkinöiden rasva pehmeää. Pähkinöitä nauttimalla voidaan ruokavalion kokonaisrasvan … Lue lisää »


Suola Kuntosaliharjoittelu

Suolan rooli salitreenissä

Suolaa olisi hyvä saada enintään 5 grammaa vuorokaudessa. Tämä koskee tavallisia ihmisiä, joiden liikunta on joko kohtuullista tai olematonta. Liiallinen suolan nauttiminen nostaa nimittäin monilla verenpainetta eikä näin ollen ole järkevää.

Muuttuuko kuvio, jos kyseessä on lähes päivittäin salilla treenaava henkilö? Tulisiko salilla kävijöille suositella suurempaa suolamäärää kuin muille, eli mikä on suolan rooli salitreenissä?

Useimmissa tapauksissa ei.

Ensinnäkin kannattaa … Lue lisää »


Antioksidanttien haittavaikutukset Ravinto

Antioksidanttien haittavaikutukset

Antioksidanttien haittavaikutukset ovat tosiasia, mutta valitettavan usein kuitenkin unohdetaan, että oksidanteilla on myös positiivisia vaikutuksia, eikä niiden täysi neutraloiminen siten ole tavoiteltavaa.

Elimistössämme vallitsee jatkuvasti kamppailu tasapainosta kahden tekijän välillä: oksidanttien ja antioksidanttien. Oksidantit eli hapettajat pyrkivät hapettamaan kudoksia. Jos oksidantit pääsevät hapettamaan kudoksia liiaksi, saattaa tuloksena olla lisääntynyt riski sairastua esimerkiksi syöpään. 

Antioksidanttien päätehtävä on vastustaa hapettumista aiheuttavien oksidanttien … Lue lisää »


Treeni

Treenin aikana juominen

Kannattaako tunnin salitreenin aikana juoda 2 litraa vettä? Ei.

Enemmistölle treenaajista hyvä suunnitelma on juoda treeneissä sen mukaan, ettei ainakaan kova janontunne pääse yllättämään. Liiallinen juominen saattaa näet aiheuttaa hyponatremiaa: veriplasma laajenee, minkä seurauksena plasman natriumpitoisuus pienenee liikaa suhteessa veren tilavuuteen.

Tämä on erityisesti kokemattomien treenaajien ongelma, kun vettä nautitaan litrakaupalla nestevajeen pelossa. Näitä pelkoja saattavat vielä lisätä tällä hetkellä … Lue lisää »


Ravinto

Superfood ei aina ole superia

Superfoodeista puhuttaessa käytetään usein hyvin korkealentoista kieltä, ja niiden kerrotaan sisältävän sitä sun tätä. Ravintosisältöä tarkemmin tarkasteltaessa käy kuitenkin monasti ilmi, että siinä missä eri ravintoaineita on paljon, niiden määrät ovat niin pieniä, ettei niillä ole käytännön merkitystä.

Hyvänä esimerkkinä on goji-marja, jonka C-vitamiinipitoisuus 100 grammaa kohti on alle 1mg – 73mg. Siinä siis voi olla tai voi olla ettei … Lue lisää »


Ruokavaliot

Ovatko viljat ravintoarvoltaan köyhää ruokaa?

Viljoista voi olla montaa mieltä ja myös niiden demonisointi ruoka-aineena on yleistynyt. Ilman viljojakin voi koostaa hyvän, monipuolisen ja terveellisen ruokavalion. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko yksittäisen ruoka-aineen jättämiselle kunnon perusteita? Miksi kaventaa ruokavaliotaan jos terveydellistä syytä siihen ei ole?

Kaikkien viljojen niputtaminen huonoksi perusteluna niiden väitetty heikko ravintoainepitoisuus ei kestä kriittistä tarkastelua, viljoissakin on eroja. Hyvistä täysjyväviljoista esimerkkinä toimii vaikka … Lue lisää »


Harjoittelun jaksotus Kuntosaliharjoittelu

Harjoittelun jaksotus & vaihtelu

Oletko koskaan ollut treenisi kanssa tilanteessa, jossa kehitys tyssää ja mikään ei oikein enää pure? Sama vanha ohjelma, joka on ennen toiminut ja tuonut hyviä tuloksia, ei enää vie sinua mihinkään?

Tällaisessa tilanteessa yksi alkaa panostamaan enemmän ravitsemukseen: mennään ehkä plussakaloreille eli aletaankin nauttimaan kulutusta enemmän energiaa. Toinen alkaa kikkailemaan energiaravintoaineiden kanssa: onko rasvan määrä ollut liian alhainen? Ehkä proteiinin … Lue lisää »


Proteiinin merkitys Ravinto

Proteiinin merkitys treenin jälkeen

Harvaa yllättää se, että kuntosaliharjoittelu kasvattaa lihaksia. Kovan harjoituksen jälkeen elimistössä vallitsee voimakas kudoksia rakentava tila (Chesley ym. 1992). Tätä tilaa kutsutaan anaboliaksi. Harjoituksen jälkeen elimistössä vallitsee myös kudoksia hajottava tila. Tätä jokaisen tosi-bodarin kammoksumaa tilaa kutsutaan nimellä katabolia. Proteiinin merkitys korostuu tällöin.

Katabolia tarkoittaa hajottavaa aineenvaihduntaa. Mitä pidempään se saa jatkua, sitä pidempään lihaksia hajoaa. Mikäli haluamme kaiken harjoittelusta … Lue lisää »