Kaikki kirjoitukset: Sannamaria

Sannamaria Sannamaria on helsinkiläinen digituottaja ja konseptisuunnittelija, ja toinen sivuston perustajista. Päälajina tavoitteellinen kuntosalitreeni silloin, kun tavoitteita treenissä on. Lue koko esittely

Shaktajooga Treeni

Lajiesittelyssä shaktajooga

Nykyihmisen elämä on usein erittäin stressaavaa, eikä aikaa tunnu riittävän mihinkään. Jooga lajina antaa käytännön työkaluja rentoutumiseen sekä luvallisen hetken pysähtyä. Koska lajista on olemassa lukemattomia versioita, keskitymme tässä esittelyssä sen perinteisimpään muotoon, Kaula –tradition tantrajoogaan, joka tunnetaan Suomessa nimellä shaktajooga.

Joogasta yleisesti

Joogatessa pyritään tunnistamaan kehon yksittäiset lihakset ja käyttämään vain niitä, joita kulloisessakin asanassa eli joogan liikeharjoituksessa välttämättä … Lue lisää »


Ananas Ravinto

Ananas – bodarien & laihduttajien suosikki

Ananas on vuodesta toiseen vakisuosikki varsinkin bodareiden ja laihduttajien keskuudessa. Mutta tiesitkö, mistä ananas on alkujaan peräisin? Entä sen väitetyt laihduttamista tukevat ominaisuudet – totta vai tarua?

Ananaksen lyhyt historia

Ananaksen uskotaan olevan alkujaan kotoisin Brasiliasta. Nykyisellään sitä kasvatetaan kaikissa trooppisissa maissa. Tarinoiden mukaan ensimmäiset eurooppalaiset, jotka sitä pääsivät maistamaan, olivat Kristoffer Kolumbus miehistöineen marraskuussa 1493.

Ananaksen päätymisessä kaiken kansan … Lue lisää »


Mantelit Ravinto

Mantelit – 10 syytä lisätä ne ruokavalioosi

Mantelit ovat turhan monelle vain joulupuuron sattumaylläri tai glögin lisuke. Ne ovat kuitenkin hyvin ravintorikas ruoka, ja siten aitoa superfoodia. Tässä 10 varsin pätevää syytä lisätä mantelit ruokavalioosi.

1. Erinomaiset ravintoarvot. Manteli on ravintoarvoiltaan 75 -prosenttisesti (hyvää) rasvaa ja n. 16 -prosenttisesti proteiinia. Niissä on paljon samanlaista kertatyydyttymätöntä rasvaa kuin oliiviöljyssä. Mantelit ovat hyviä B2- ja B7-vitamiinien, kuparin sekä mangaanin … Lue lisää »


Blogit

Meri Taskisen blogi

Meri Taskinen on 22-vuotias Women’s Physique -kilpailija, joka tekee kisadebyyttinsä kevään 2015 Fitness Classic kisoissa. Hän treenaa Team Solanan riveissä Sami Maaniemen valmennuksessa.

Urheilu on aina ollut osa Merin identiteettiä, mutta vasta viime vuosina kuntosaliharjoittelu on tullut osaksi jokapäiväistä rutiinia.

Blogissaan hän haluaa jakaa omia kokemuksiaan kirjoittaen ruokavaliostaan, treeneistään, tavotteistaan sekä niiden saavuttamisesta. Samalla toivottavasti tarjoten sinne ruudun toiselle puolelle … Lue lisää »

 
Kevennetty treeniviikko Kuntosaliharjoittelu

Kevennetty treeniviikko

Salilla ei huvita? Tulokset junnaavat paikoillaan? Viimeistään viikon kolmas treenikerta on aina kuin suossa tarpoisi? Lihakset jumissa, kolottaa, väsyttää? Nämä voivat olla pahimmillaan merkkejä ylikunnosta, mutta todennäköisemmin vain osoitus siitä, että on aika pitää kevennetty treeniviikko.

Useamman treenivuoden myötä kehittyy myös taito kuunnella omaa kroppaansa, ja jolloin kevennyksen voi toteuttaa tarpeen mukaan. Sitä ennen on suositeltavaa jaksottaa treenit niin, että … Lue lisää »


Kaurajuoma Ravinto

Kaurajuoma esittelyssä

Kaurajuoma on kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, jos maito ei sovi allergian tai tietyn ruokavalion, kuten paleon vuoksi. Kaurajuomaa kannattaa testata myös, jos muuten vain haluat vähentää maitotuotteiden osuutta. Se käy juotavaksi sellaisenaan ja maidon korvikkeeksi vaikkapa kahvissa, puurossa, smoothieissa tai leivonnassa.

Kaurajuoma säilyy avaamattomana huoneenlämmössä, joten purkkia on helppo kuljetella mukana. Maultaan kaurajuoma on hieman jauhoinen, ja miedompi kuin ykkösmaito tai … Lue lisää »


Kuntosaliharjoittelu

Selviytymisopas tammikuun saliruuhkaan

Kuntosalien ruuhkahuippu lähestyy. Tammikuussa kuntosaleilla on perinteisesti ennätysmäärä kävijöitä, kun vakiharrastajien ja tavoitteellisesti treenaavien lisäksi saleja kansoittavat myös uudenvuoden lupaajat. Helmikuun puoliväliin mennessä tilanne yleensä tasoittuu, mutta miten selvitä siihen asti. Kokosimme vinkkejä.… Lue lisää »


Matti Hallamaa Blogit

Matti Hallamaan blogi

Matti Hallamaa on 31-vuotias entinen CBB ja tuleva Men’s Physique -kilpailija, sekä tunnustuksellinen naturaaliharjoittelun puolestapuhuja. Treenaamisen ohessa aika kuluu hyvinvoinnin ja turismin liikkeenjohdon AMK -opintojen parissa, toimeentulon tullessa turvallisuusalalta sekä personal trainerin töistä.

Hänen bloginsa keskittyy matkaan syksyn 2015 Men’s Physique -debyyttiä kohti. Tulossa on myös videosisältöä ja treenivinkkejä. Sopivan kuuman aiheen tullessa pinnalle luvassa on myös suoraa puhetta.

Edellisen … Lue lisää »


Dieetti Laihdutus

Dieetti kaloreita laskien

Nämä vinkit on kirjoitettu kuntosalilla käyvien dieettamista ajatellen, eli siihen kuuluisaan rasvanpolttoon ja kehonkoostumuksen muuttamiseen pyrkiville. Ohjeet ovat kuitenkin sovellettavissa muillekin, joilla painolukema ei ole vielä merkittävän ylipainon puolella.

Laihtuminen perustuu kalorivajeeseen. Kun terve ihminen syö vähemmän kuin kuluttaa, syntyy kalorivaje, ja ihminen laihtuu. Tätä yksinkertaista matemaattista yhtälöä sotkee usein se, että monilla on taipumus aliraportoida syömisensä varsinkin rasvan osaltaLue lisää »


Ravinto

Tavallinen rahka vs. maustettu rahka

Maitorahka on hyvä proteiinin lähde. Nykyisellään hyvinvoinnin, fitneksen, ravintotietouden jne. ollessa muotia, valikoima on rahkatuotteissakin laaja.

Jopa monen metrin levyistä rahkavalikoimaa lähikaupassa silmäillessään on kuitenkin hyvä pitää mielessä, että monissa maustetuissa rahkoissa on hiilihydraatin lähteenä puhdasta sokeria. Iltaproteiiniksi tarkoitettu pieni välipala voikin olla melkoinen kaloripommi, ja päivän kalorivajeen nollaaja.

Ennen rahkatuotteen ostoskoriin hulauttamista kannattaakin tarkistaa purkin kyljestä sen ravintosisältö. Makrojakaumaltaan … Lue lisää »


Gains.Fi

Artikkelisarja: toiveaiheet

Olemme saaneet tähän mennessä jo huimasti hyvää palautetta sivustomme aihepiireistä ja sisällöstä. Monessa yhteydenotossa ollut myös aihetoiveita, ja näistä muutaman olemmekin jo toteuttaneet. Palvelun parantamiseksi entisestään aloitamme nyt erillisen toiveaiheet -artikkelisarjan.

Peppuun lisää pyöreyttä? Miksi rasva ei pala? Tapoja parantaa hermotusta? Miten saada henkinen puoli kuntoon dieetillä? Oliko niistä Omega kolmosista mihinkään? Ehdota aihetta, me paneudumme siihen ja vastaamme, tieteellisiin … Lue lisää »