Avokado Ravinto

Avokado – terveellinen herkku

Avokado on maukas ja ravinteikas lisä ruokavalioon. Sitä voi syödä sellaisenaan, salaatissa tai vaikka leivän päällä.

Avokado on kotoisin Väli-Amerikasta. Päärynämäisen muotoisen avokadon kuori on rosoisen nahkamainen. Kuoren väri vaihtelee lajikkeen mukaan, ja se voi olla joko vaalean vihreä tai tumma, lähes musta. Avokadossa on runsaasti hyviä rasvoja ja energiaa. Sata grammaa avokadoa sisältää 219 kilokaloria.

Vaikka avokado on rasvaisempi kuin monet lajitoverinsa, sen rasvakoostumus on terveellinen. Avokadosta saa myös hermoston ja lihaksiston toimintaan myönteisesti vaikuttavaa kaliumia. Siinä on myös B-, E- ja K-vitamiinia.

Avokado syödään aina kypsänä, jolloin se on helppo esimerkiksi lusikoida kuoresta suoraan suuhun. Kermaisen pehmeä hedelmäliha tummuu nopeasti kuorimisen jälkeen, mutta tummumista voi ehkäistä sitruunamehun avulla. Kokeile avokadoa erilaisiin kylmiin ruokiin, tahnoihin leivän päälle, dippeihin, smoothieihin ja salaatteihin.

Avokadon pehmeän kermainen maku sopii moneen makuun – ja se on usein myös vauvojen ja lasten mieleen. Avokadoöljyä voi käyttää ruoanvalmistukseen ja paistamiseen oliiviöljyn tapaan. Säilytä avokadot +10-+14-asteessa.

Tiesitkö?

Avokadot tuottavat runsaasti etyleeniä, jota syntyy kasvien hengityksessä. Avokadoa ei kannata säilyttää etyleeniherkkien tuotteiden läheisyydessä (esim. kurkku ja mandariini).

Lähde: Kotimaiset Kasvikset Ry.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Riikka Hollo

Riikka Hollo

Toimittaja-copywriter. 15 vuotta yrittäjänä toiminut, monessa liemessä keitetty viestinnän moniosaaja, joka on aina valmis uusiin haasteisiin. Rakastaa liikuntaa ja hyvää ruokaa. On nähnyt omakohtaisesti, että liikunta ja hyvä ravinto auttavat kaikkeen.

Riikka kirjoittaa Gains.fi:hin kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, kauneudesta, terveydestä, liikunnasta ja ravinnosta.

Lue koko esittely