muscle-up Crossfit

CrossFit – kaikki-heti-nyt!

CrossFit-uraa aloittaessa uudet ennätykset ovat perustekniikoiden haltuunoton jälkeen usein jokapäiväistä hupia. Alun pyrähdyksen jälkeen kehittyminen yleensä hidastuu, joskus jopa pysähtyy tai lähtee alamäkeen.

Jotta junnaamisen ja alamäen voisi estää (tai sen vaikutukset mielialaan ainakin minimoida), voimaharjoittelussa on hyvä keskittyä kokonaisuuteen ja tarkastella kehittymistä pidemmällä aikajaksolla. Kymmenen kilon parannukset vuositasolla tuntuvat alun voittokulun jälkeen vaatimattomilta, mutta pidempään treenanneilla kymppikin on paljon … Lue lisää »


Crossfit

Mikä kippileuoissa mättää

Kippileuka on CrossFit-lajista tuttu, vartalon heilautusta hyväksi käyttäen suoritettu leuanveto, josta on tullut ristiinkuntoilua arvostelevien lähes rakkain silmätikku. CrossFitistä puhuttaessa kippileuat kaivetaan esiin aina! Niin myös nyt.

Kippileukojen suurin ongelma on, että ne ovat väärin ymmärrettyjä. Kippileuka ei ole suoraan verrattavissa normaalileukoihin, eikä sitä raa’an leuanvedon suorana korvikkeena kohdella CrossFit-saleillakaan. Jos kippileukaa vertaa tiukkaan leukaan kyseessä on vähän sama kuin … Lue lisää »


CrossFit Crossfit

Onko CrossFit ylihintaista kuntopiiriä?

Pureudumme myöhemmissä teksteissä siihen, minkälainen harjoittelumuoto CrossFit on. Tässä tekstissä käsittelemme lajin muita puolia.

Yhteisöllisyys

CrossFitin ero moniin harjoitusmuotoihin on sen yhteisöllisyys. CrossFit-salilla hikoilu on lähtökohtaisesti sosiaalista. Porukkaan imeytyminen alkaa peruskurssi On Rampilla, jossa liikkeiden opettelun ja intensiteetin vähittäisen kasvattamisen lisäksi tutustutaan treenikavereihin kannustamalla ja auttamalla näitä vaikka laskemalla tehtyjä toistoja.

Peruskurssilta valmistumisen jälkeen tutustuminen jatkuu perustunneilla eli WOD:eissa, joissa … Lue lisää »