Death by -harjoittelu Kuntosaliharjoittelu

Death by -harjoittelu

Eikö perinteinen kuntosaliharjoittelu tuota enää tulosta? Kokeile boostata lihaskasvua hieman erilaisella metodilla ja sovella kuntosalilla niin sanottua death by -harjoittelua, jonka juoksusovellusta käytetään laajasti esimerkiksi Crossfit-piireissä (Death by 10 Meters).

Alkuperäinen harjoitus tehdään siten, että napataan kello käyntiin ja juostaan ensimmäisen minuutin aikana 10 metriä, toisen minuutin aikana 20 metriä, kolmannen minuutin aikana 30 metriä ja niin edelleen (loppuajan minuutista saa aina huilata). Harjoitus loppuu kun et saa tehtyä uutta kokonaista settiä enää minuuttiin.

Salilla voit siirtää metodin oikeastaan mihin liikkeeseen haluat. Yhden toiston lisääminen / minuutti on melko turhaa, koska treenistä tulee helposti aivan liian pitkä. Suosittelen ottamaan siis esimerkiksi liikepareja tai supersarjoja tai lisäämällä toistoa useamman minuuttia kohti.

Jos olet kokenut salikävijä, voit ottaa tämän niin sanotuksi lopetusliikkeeksi. Muuten tämä menee ihan täytenä treeninä. Allekirjoittanut kokeili tätä ojentajille siten, että tein taljassa ensimmäisen minuutin aikana 5 toistoa taljavetoa alas ja heti perään 5 toistoa taljavetoa pään yli. Ensimmäisen minuutin jälkeen aikaa lepäillä jäi reilusti. Toisen minuutin aikana toistot olivat 10+10 ja kolmannen minuutin aikana 15+15. Lisäsin siis viisi toistoa jokaiselle minuutille. Pääsin kahdeksannelle minuutille ja ehdin tehdä juuri ja juuri 40 taljavetoa alas. Ennätin kuitenkin tehdä huimat 300 toistoa ojentajille!

Oliko treenistä mihinkään? No, paitaa en saanut pois päältä ja pumppi oli suunnaton. Enpä muista koska olisin viimeksi saanut ojentajat näin kipeäksi. Eli death by -harjoittelu on ehdottomasti kokeilemisen arvoista!

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely