Hyvinvointi

Dieettiajattelu vs. elämäntapamuutos, osa 2

Ensimmäisessä osassa kävimme läpi dieettiajattelun heikkouksia. Lopussa pyysin lukijoilta inspiroivia tarinoita, jotka mahdollisesti muuttaisivat suhdettamme ajatuksiin ja tekemiseen elämäntapamuutoksesta. Kiitos kaikille tarinoista.

Tässä osassa käymme läpi yhden konkreettisen tarinan, joka toivottavasti inspiroi meitä kaikkia tammikuussa. Se on hieno tarina tosielämän onnistumisesta. Haluan myös korostaa, että kirjoittaja ei ollut minulle entuudestaan tuttu ja minä en ole tarinassa esiintyvä personal trainer.

Tarina alkaa näin…

Olen ollut Kiloklubin jäsen vuodesta 2007. Alkusysäys liittymiselle ja oman profiilin luomiselle oli totta kai painonpudotus. Vuosien mittaan on tullut koitettua jos minkälaista dieettiä ja Kiloklubin seurantataulukoista näkyy selvästi, kuinka nopeasti olen kyllä saanut painoa alas, mutta se on hiipinyt ylös yhtä varmasti ja vieläpä korkeammalle tasolle kuin ennen dieetin aloittamista. Se on vaikeaa myöntää, mutta olen selvästi jojoilija! Innostun helposti ja haluan kaiken nopeasti, mutta kyllästyn vielä nopeammin ja menetän saavuttamani asiat.

Alkuvuonna 2014 koin herätyksen, kun paino oli kuin itsekseen hiipinyt pedon lukemiin. Kuntotaso oli romahtanut, hengästytti jo portaissa eivätkä vaatteet enää mahtuneet päälle. Häpesin liikkua ihmisten ilmoilla ja tavata ystäviä ja sukulaisia painoni takia. Halusin vain eristäytyä… ja syödä. Eräänä päivänä kuitenkin naksahti aivoissa: tämä ei voi jatkua näin.

Järkevöitin syömisiäni, karsin herkkuja ja tiputtelin hiljakseen muutaman kilon. Toukokuussa tein päätöksen satsata omaan hyvinvointiini ja hankin itselleni personal trainerin. Kerroin hänelle tavoitteeni: cooperkunnon on noustava ja jos paino samalla tippuu, niin hyvä juttu. Minulle tärkeimmäksi asiaksi muodostui hyvä kunto, ei niinkään ulkonäkö, vaikka ylimääräisistä läskeistä kärsinkin. Ammatissani on vuosittaiset kuntotestit ja minua hävetti reputtaa juoksutesti. Ei koskaan enää, vannoin itselleni.

Personal trainer teki minulle kunto-ohjelman ja ruokavalion, joita aloin noudattamaan tiukasti. Säännöllisistä inbodymittauksista tuli mukava haaste: joka kerralla halusin, että lukemat näyttäisivät hitusen paremmilta. Kunto-ohjelmaan kiinnyin myös, se tuntui omalta ja oli suht helppo toteuttaa. Halusin kehittyä siinäkin, jokaiseen treeniin yritin parantaa aikaa, vauhtia, toistoja tai painomääriä. Myös personal trainerin olemassaolo motivoi. Oli ihminen, joka seurasi kehittymistäni ja jolle olin tavallaan tilivelvollinen. Vaikken minä hänelle juurikaan raportoinut syömisiäni ja liikkumisetkin vain ylimalkaisesti, sain paljon henkistä apua kehittymiseen.

Opin tämän juuri päättyneen pt-jakson aikana hurjan paljon. Opin rakastamaan itseäni ja opin huomaamaan kehitykseni. Opin treenaamaan järkevästi ja myös kovaa itseäni säästelemättä. Opin antamaan itselleni anteeksi satunnaiset mässäilypäivät ja sallimaan säännölliset pienet herkkuhetket. Opin kohtuuden ruoan suhteen. Kaiken tämän minä jo tiesin entuudestaan ja joskus elämässäni osasin ajoittain toteuttaakin. Mutta siihen viimeiseen heräämiseen ja valaistumiseen tarvittiin kaksi ihmistä: minä itse ja personal trainerini, joka auttoi laittamaan palaset kohdalleen.

Olen tämän vuoden aikana polttanut lähemmäs kymmenen kiloa läskiä ja saanut lihasta lisää kaksi kiloa. Juoksukunto on kasvanut hurjasti ja olen tällä hetkellä samassa kunnossa kuin joskus kymmenen vuotta sitten, jolloin urheilin aktiivisesti. Lihaskunnon osalta olen paremmassa kunnossa kuin koskaan eläissäni. Aika hyvä saavutus yli kolmekymppiseltä tehdä ennätyksiä tämän ikäisenä! Kaikki tämä on tapahtunut äärimmäisen ja tuskastuttavan hitaasti ja ilman inbodymittauksia ja pt:n tsemppausta olisin varmasti luovuttanut henkisesti jo kauan sitten. Vaatteet kertovat kuitenkin totuuden: ne mahtuvat taas päälle.

Olen kehunut ihmisille, kuinka helposti tämä kaikki on käynyt. Siltä minusta todellakin tuntuu. Mistään en ole joutunut kieltäytymään täysin. Välillä työreissuissa viikot kuluvat roskaruokaa syöden ja vain vähän liikkuen, mutta se ei ole maailmanloppu. Kotiin päästyäni voin taas palata terveelliseen ruokavalioon ja säännölliseen urheiluun. Paino heilahtelee kilon tai kahden sisään ylös ja alas, mutta en panikoi. Minulla on koko loppuelämäni aikaa pitää itsestäni hyvää huolta. Jos jotain olen oppinut, niin maltillisuuden ja kohtuullisuuden.

Tässä tarinassa konkretisoituu hienosti se, mitä elämäntapamuutos on parhaimmillaan ja terveimmillään. Jojoilu on hyvin tyypillistä. Kokemukseni mukaan paino jojoilee aina hieman. Elämäntapamuutos on aina pientä aaltoliikettä, koska välillä tulee kausia milloin kaikki menee tosi hyvin nappiin. Välillä taas kausia, jolloin joku muu elämän osa-alue vaatii enemmän, vaikuttaen välillisesti esimerkiksi ruokailuun. Toki on aina parempi mitä maltillisempaa aaltoliike on, mutta on myös hyvä tunnistaa, että se on normaalia. Valitettavasti kuitenkin suurella osalla jojoilu on liian voimakasta ja se lannistaa.

Tarinassa oli todella hyvin kuvattu konkreettisesti, mitä ihmiselle tapahtuu ennen herätystä. Onkin hyvä tietää, että usein ennen läpimurtoa on pohjakosketus tai vähintään turhautuminen.

Oikeita asioita on alettu heti tehdä heräämisen jälkeen. Syömisen järkevöittäminen on hyvä esimerkki siitä, kuinka pienillä askeleilla pääsee hyvin alkuun. Alussa keho reagoi hyvin pieniinkin asioihin. Erityisen hienolta kuulostaa, että ensisijainen tavoite valmentajan kanssa ei ole ollut painonpudotus vaan cooperkunnon paraneminen. Ihmisellä monesti liittyy negatiivinen tunnelataus painonpudottamiseen, joten lähestulkoon aina kun tavoite on jotain muuta, konkreettista ja itselle tärkeää, on onnistuminen varmempaa.

Hyvä, että alussa on otettu tiukka linja. Motivaatio syntyy tuloksista ja niitä saa parhaiten kun pysyy suunnitelmassa tiukasti. Tärkeää on vain muistaa, että kun tulee se ei niin hyvä jakso, ei masennu vaan löysää ruuvia vähän. Näin homma menee kuitenkin eteenpäin ja se pitää ihmisen kiinni muutoksessa, jolloin palaaminen lähtöpisteeseen estyy.

Säännöllinen seuranta on myös tärkeää. Itse tein aikoinaan tutkimuksen kuntosaliketjulle personal trainer -palvelujen kehittämisestä ja asiakkaiden mukaan yksi tärkeimmistä jutuista palveluissa on systemaattinen seuranta. Se motivoi. Myös järjestelmmällinen kunto-ohjelma on tärkeä, koska sen myötä kehittyminen konkretisoituu.

Erittäin tärkeä monelle on myös valmentajan mukanaolo, eli projektissa ei olla yksin. Säästytään virheiltä ja säästyy paljon aikaa ja vaivaa. Sillä on lisäksi valtava psykologinen vaikutus. Hieno juttu, että tarinassa valmentajalta on opittu paljon. Tässä onkin oivaltava pointti se, että tuskin tätä olisi voinut tietää etukäteen, kuinka paljon valmennuksesta voi oppia.

Itsensä rakastaminen on todella tärkeää, ja se on vaikeaa ilman onnistumisia. Siksi filosofiani onkin, että liian suunnittelun sijaan aletaan vain tekemään asioita. Sen myötä sitten tulee onnistumisia ja jonka jälkeen voidaan olla päivä päivältä ylpeämpiä itsestä.

Tarinassa loistava juttu on se, että on opittu antamaan itsellesi anteeksi mässäilypäivät ja satunnaisen herkuttelun, sekä opittu kohtuus ruoan suhteen. Tämä on todella keskeistä elämäntapamuutoksessa. Kuulen tämän kaikilta valmennettaviltani jotka ovat muutoksessa onnistuneet.

Ennen kaikkea hienointa on juuri tuo ajatus, mitä minäkin olen onnekseni monen valmennettavan kanssa saanut todistaa, eli on 30-50 vuoden iässä on täysin mahdollista olla paremmassa kunnossa kuin 20-vuotiaana.

Tarinan lopussa kiteytyy se, että mistä elämäntapamuutoksessa on kysymys. Se on yllättävän helppoa kun sen oikein oivaltaa. Mistään ei tarvitse kieltäytyä täysin, välillä toki tulee aaltoliikettä alaspäin ja se on okei. Sen jälkeen vain noustaan ja aletaan taas touhuamaan, sillä meidän tulee pitää itsestämme hyvää huolta kehdosta hautaan, sen olemme velkaa itsellemme ja muille.

Artikkelisarjan viimeisessä osassa käymme läpi konkreettisesti sen mitä tarvitsemme tammikuuhun, ettei elämäntapamuutos jäisi taas kerran vain pyrähdykseksi.

Kaikille ihanaa ja rauhallista joulua.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Teemu Karppinen

Teemu Karppinen

Teemu Karppinen on Personal Trainer, ravintovalmentaja, elämäntaidon valmentaja, luennoitsija sekä fitness-valmentaja. Teemu toimii yrityksensä 4 Elements Personal Training kautta.

Lue koko esittely