Teemu Karppinen Hyvinvointi

Dieettiajattelu vs. elämäntapamuutos, osa 3

Nyt on joulu tankattu sekä rentouduttu ja se kuuluisa tammikuu jo puolessavälissä. Toivottavasti mahdollisimman moni on lähtenyt tekemään parempia valintoja, niin liikunnan, ravinnon, unen kuin ajattelunkin suhteen. Tässä artikkelissa käyn läpi mitä me tarvitsemme, jotta onnistumme elämäntapamuutoksessa tammikuun jälkeenkin.

Kuuden T:n taktiikka toimii loistavasti. Me tarvitsemme siis Tarinaa, Tekemistä, Tietoa, Taitoa, Tuloksia ja ennen kaikkea Tunnetta. Näillä työkaluilla meillä on loistavat mahdollisuudet saavuttaa pysyvä muutos. Seuraavaksi avaan nämä käänteentekevät työkalut.

Tarina

Tällä hetkellä ihmiset ja myös monet valmentajat asettavat tavoitteita. Kun ihminen saavuttaa tavoitteen syntyy onnistuminen, joka on ehdottomasti hyvä asia. Tavoitteen ongelma on kuitenkin se, että se kertoo vain lopputuloksen. Se on hyvin pieni osa elämäntapamuutosprosessia ja niin kauan kuin me rakastamme vain päämäärää, me emme ikinä opi nauttimaan matkasta ja näin ollen uusista valinnoista ei tule koskaan tapoja.

Tavoitteen sijaan kannattaa kertoa tai kirjoittaa itselleen omiin tärkeisiin arvoihin pohjautuva tarina siitä, minkälainen matka alusta loppuun tulee olemaan. Mitä enemmän itselle tärkeitä yksityiskohtia tarina sisältää, niin sen parempi koska se motivoi. Sinä päivänä kun ihminen huomaa elävänsä omaa tarinaansa todeksi, menee se ihan toisella tavalla ihon alle kuin tavoite. Ennen kaikkea väkevä tarina ruokkii sitä kaikkein tärkeintä T:tä, eli tunnetta, koska loppuen lopuksi sitä tarvitsemme eniten. Lisäksi on hyvä muistaa, että todellisuus on tarua ihmeellisempää.

Tekeminen

Me elämme illuusiossa, että ensin suunnitellaan sekä motivoidutaan ja sitten aletaan vasta tehdä asioita. Oma yli 8 vuoden kokemukseni valmentajana todistaa, että todellisuus toimii päinvastoin. Aletaan ensin tekemään, jotta keho käynnistyy ja mieli virkistyy. Vaikka alussa voi tuntua nihkeältä, niin ei ajatella vaan tehdään vain. Tämän jälkeen alkaa tulla onnistumisia, jotka ruokkivat motivaatiota.

Mitään ei tapahdu, jos ei ala tehdä asioita. Alussa ajattelua kannattaa välttää, koska harvoin mielestä on apua alkumetreillä. Tilanne muuttuu kuitenkin yllättävän nopeaan, kun aletaan vain tehdä.

Tieto

Harvemmin elämäntapamuutosta on opetettu koulussa tai kotona niin kuin pitäisi. Jos sitä olisi opetettu oikein, ei kenenkään tarvitsisi tehdä elämäntapamuutosta. Huomaan ammatissani, että ihmiset tekevät uskomattoman paljon elämänlaatua huonontavia valintoja pyrkiessään parempiin elämäntapoihin.

Syödään esimerkiksi sellaisia ruokia, jotka eivät tunnu itsestä hyvältä, mutta jatketaan sitä koska ajatellaan, että muuta vaihtoehtoa ei ole. Tai syödään väkisin kuusi kertaa päivässä, vaikka neljä voisi riittää vallanmainiosti. Suurin syy tähän on tiedon puute. Toinen syy on se, että oppia otetaan paljon urheiluravitsemuksesta. Se harvoin sopii tavallisen ihmisen arkeen muovaamatta. Jos haluaa päästä vähällä ja välttää infotulvaa, niin kannattaa palkata valmentaja edes alkumetreille.

Taito

Elämäntapamuutoksessa tarvitsemme ehdottomasti taitoa eli tapoja. Meidän täytyy hyväksyä, että tavat vaativat tekemistä ja aikaa syntyäkseen, mutta meidän on myös hyvä tiedostaa etukäteen, että kun tämä tapahtuu niin elämäntapamuutos helpottuu paljon. Me ihmiset aina alkumetreillä tuskailemme uusien asioiden kanssa. Näinä hetkinä on hyvä muistuttaa itselle, että ei hätää, jonkun ajan päästä tästä asiasta muodostuu tapa, jota minun ei tarvitse enää edes miettiä. Emme me tänä päivänä töissä tai autonratissakaan hirveästi pohdiskele, että mitä tässä pitäisi tehdä, vaan koska meillä on jo se taito, niin asiat tapahtuvat kuin itsestään.

Tulokset

Kaikkia elämäntapamuutosta tekeviä yhdistää yksi yhteinen asia. Tulokset. Me kaikki haluamme parempien valintojen myötä itsellemme tärkeitä tuloksia. Ilman tuloksia kukaan ei jaksa loputtomiin. Tuloksien suhteen me olemme tätä nykyään aika malttamattomia. Senpä takia onkin tärkeää, että ihastumme tekemiseen tuloksien sijaan. Tällä tavalla tulokset tulee nopeampaa ja muutoksen tekeminen on mielekkäämpää. Jos tuloksia ei tule tekemisestä huolimatta, niin kannattaa palkata valmentaja. Tosiasia kuitenkin on se, että kestävä motivaatio ennen tuloksia tulee ainoastaan sanakirjassa.

Tunne

Mitä enemmän tätä, sitä vähemmän syitä palata vanhaan. Loppuen lopuksi tämä on se tärkein T. Meistä jokainen on ollut fiiliksissä tulessa liekeissä innoissaan yhdestä tai useammasta asiasta tai ihmisestä elämämme aikana. Tarvitsitko silloin itsekuria tai tsemppaamista? En minäkään. Silloin kuin meillä on ”SE” fiilis, niin olivatpa keinot tai aika mikä tahansa, sillä ei ole mitään merkitystä onnistumisen suhteen. Lehdet ja netti ovat täynnä tietoa ja ratkaisuja elämäntapamuutokseen, mutta se mitä eniten tarvitaan on tunne.

Kaikki edellä mainitut viisi T:tä kasvattavat tätä kaikkein tärkeintä. Jos keksit vielä lisää keinoja nostaa tunnetta, niin anna mennä. Elämäntapamuutoksen linkittyy aina negatiivinen kaiku ja sana ”pitäis”. Niin kauan kun asiat ovat näin, me emme onnistu. Sinä päivänä kun me olemme kiitollisia paremmista valinnoista, ylpeitä itsestämme ja fiiliksissä tekemisestä, niin minä voin vaihtaa työpaikkaa.

Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Lisää kirjoituksia liikunnasta, ravinnosta, levosta, mielestä ja kaikesta hyvinvointiin liittyvästä löydät myös blogistani.

Tekstin kirjoittaja: Teemu Karppinen

Teemu Karppinen

Teemu Karppinen on Personal Trainer, ravintovalmentaja, elämäntaidon valmentaja, luennoitsija sekä fitness-valmentaja. Teemu toimii yrityksensä 4 Elements Personal Training kautta.

Lue koko esittely