Paras ruokavalio Ruokavaliot

Paras ruokavalio – onko sellaista?

photodune-231900-pouring-red-wine-xs_rajattu1-540x337Se mikä toimii yhdelle, ei toimi toiselle. Tämän vuoksi ruokavalioiden ehdoton suosittelu ei yksinkertaisesti toimi. Teoriassa ihminen saattaa toimia tietyillä tasoilla samalla tavalla, mutta käytännössä erot tulevat kuitenkin usein ilmi. Ihmiset tulevat erilaisista olosuhteista, elinympäristö ja keinot selviytyä tilanteista ovat erilaiset, genetiikka vaihtelee, tilanteet muuttuvat… mikä on siis paras ruokavalio?

Paras ruokavalio?

Se on juuri se, mikä sopii sinulle. Yleensä emme pidä ajatuksesta, että ruokavalioilla olisi edes nimet, sillä ne eivät kerro välttämättä mitään. Esimerkiksi karppaus tai paleo antavat vain suunnan miltä ruokavalio mahdollisesti näyttää.

Usein ruokavalioihin liittyy myös paljon ulkoisia seikkoja; elämäntavat menevät uusiksi, otetaan huomioon ympäristöä, pyritän välttämään vierasainekuormitusta ja niin edelleen. Ruokavalio on enemmänkin elämäntapa jossa ruoka-aineet ovat vain yksi osatekijä. Tapalähtöinen valmennus toimii tästä syystä paremmin kuin ruokavaliolähtöinen valmennus. Silloin puututaan elämätapoihin ja kokonaisuuteen, ei vain yhteen tai kahteen ruoka-aineeseen. Ravinnerikas ruoka, ravinto, on itsessään yksi ihmisen perustarpeista.

Tärkeintä ovat perusasiat ja kokonaisuus

Tietyt ruoka-aineet eivät ole perustarpeita. Kun perusasiat ja kokonaisuus on kunnossa, ovat niin sanotut turvamarginaalit myös laajemmat (toisin sanoen, muutamien päivien totaalinen muutos ruokavaliossa ei heilauta tilannetta kovinkaan pahasti pimeän puolelle).

Ihmiset syövät ympäri maailmaa täysin eri tavalla ja elävät pitkän ja hyvän elämän. Olisi hullua väittää, että yksi ruokavalio sopisi kaikille. Vaihtelu ruokavalioiden välillä on suurta, ja muun muassa seuraavat asiat vaikuttavat ruokavalion soveltuvuuteen:

  • Genetiikka. Kaiken alku. Elimistömme ovat ainutlaatuisia ja pienikin muutos vaikuttaa ravinnon hyväksikäyttöön.
  • Suoliston toiminta. Imeytyvätkö ruoka-aineet vai tuleeko osa läpi? Syötkö enemmän kuin pitäisi? Vai olisiko jotkin ruoat hyvä kypsentää tai pureskella paremmin, jotta kehosi voisi hyödyntää niitä?
  • Kehontyyppi. Oletko atleettinen, pitkä, lihaksikas, laiha, pullea, lyhyt…
  • Sukupuoli. No tässä ei toki montaa vaihtoehtoa ole.
  • Ikä. Fyysinen ikä vaikuttaa aineenvaihduntaan ja ravintoaineiden tarpeeseen. Suuria muutoksia tulee tosin yleensä ennen kaikkea iän myötä muuttuvissa liikunta- ja ruokailutottumuksissa.
  • Vakaumus. Syötkö lihaa ollenkaan? Arvotatko ympäristön tärkeämmäksi?
  • Taloudellinen tilanne. Oletko opiskelija? Yksinhuoltaja? Kuulutko talouden eliittiin?
  • Aika. Onko sinulla aikaa syödä riittävän usein? Pitäisikö sitä olla? Vai paikkaatko tekemisen ja seuran puutetta syömällä?
  • Sosiaaliset suhteet. Syötkö usein yksin vai aina seurassa?
  • Sairaudet. Diabetes, verenpainetauti, reuma… kaikki tuovat omat rajoitteensa ruokavalioon.
  • Liikunnan määrä. Makaatko sohvalla vai juoksetko maratonin kerran viikkoon?
  • Työn fyysisyys. Istutko päivän toimistossa vai kaadatko metsässä puita?
  • Ravintotietous. Mitä sinä yleensä tiedät? Luuletko syöväsi oikein, vai syötkö vain jotain paremman tiedon puutteessa? Onko sinulla liikaa tietoa, jolla et lopulta tee yhtään mitään?

Kun on näinkin monta muuttujaa, ei yksi malli voi olla paras.

Miksi joku tietty ruokavalio silti toimii

Tässä vaiheessa ehkä mietit, miksi sitten joku tietty ruokavalio toimii. Ensinnäkin siksi, että kun ihminen innostuu jostain asiasta (jos suosittelija on parantunut jostain vaivasta ruokavalion avulla, into voi olla entistä suurempi), mielenkiinto sitä kohden kasvaa. Tällöin aletaan opiskella aihetta enemmän ja automaattisesti hankkia asiaan kuuluvia laadukkaita tuotteita. Tietoisuus ruoasta kasvaa ja ruoan laatuun aletaan kiinnittää huomiota. Kun ruoka on laadukasta, siitä saa enemmän vitamiineja ja suojaravinteita, eli mahdolliset ravintoaineiden vajaukset katoavat. Uuteen ruokavalioon kuuluu yleensä myös säännöllisyys tai ohjeet syödä tiettyyn aikaan, joten nälänsäätely paranee.

Tämän lisäksi moneen ruokavalioon kuuluu oleellisena osana säännöllinen liikunta. Nämä kaikki vaikuttavat positiivisesti lopputulokseen, mutta usein kaikki laitetaan ruokavalion (olipa sen nimi mikä hyvänsä) ansioksi ja ihmiselle jää harhakäsitys että tietty ruokavalio olisi juuri se paras ruokavalio joka pelastaa tilanteen.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely