Kaurajuoma Ravinto

Kaurajuoma esittelyssä

Kaurajuoma on kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, jos maito ei sovi allergian tai tietyn ruokavalion, kuten paleon vuoksi. Kaurajuomaa kannattaa testata myös, jos muuten vain haluat vähentää maitotuotteiden osuutta. Se käy juotavaksi sellaisenaan ja maidon korvikkeeksi vaikkapa kahvissa, puurossa, smoothieissa tai leivonnassa.

Kaurajuoma säilyy avaamattomana huoneenlämmössä, joten purkkia on helppo kuljetella mukana. Maultaan kaurajuoma on hieman jauhoinen, ja miedompi kuin ykkösmaito tai soijajuoma. Se on myös vähemmän makeaa, eikä paakkuunnu samalla tavalla kuin kuuman kahvin kanssa, kuin soijajuoma.

Juoma on täysin kasviperäinen, maidoton ja laktoositon. Kaura itsessään on kotimaisista viljatuotteista terveellisin, ja sen sisältämä beeta-glukaani onkin hyvä kuidun lähde ja saattaa auttaa alentamaan kolesterolia. Suuri osa kaurajuomista on myös gluteenittomia, ja ne soveltuvat siten keliaakikoillekin.

Kaurajuomassa on valmistajasta riippuen mukana jopa runsaasti ruuansulatusta edistävää kuitua, muttei yhtään soijajuomien sisältämää estrogeeniä. Peruskuluttajalle toki estrogeenipitoisuudella ei ole niin väliä, mutta äärimmäiseen hifistelyyn pyrkiville bodareille silläkin voi olla merkitystä.

Yleensä muissa, kuin luomu-kaurajuomissa on myös lisättynä D-vitamiinia, kalsiumia ja B-vitamiinia. Esimerkiksi maidon huomattavasti monipuolisempaa aminohappokoostumusta kaurajuoma ei kuitenkaan korvaa, joten jos haluat kaurajuomastasikin proteiinipitoisemman, lisää mukaan mieluiten hera- tai lihaproteiinijauhetta. Kasvisruokavaliota noudattavalle paras lisä on riisiproteiini.

Matalahkon energiasisältönsä ansiosta (n. 35-50 kcal/ dl) kaurajuoma sopii myös dieetille. Bulkkiversiokin siitä jalostuu helposti, kun juoman mukaan sekoittaa vaikka kaakaojauhetta ja kaurahiutaleita.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Sannamaria

Sannamaria

Sannamaria on helsinkiläinen digituottaja ja konseptisuunnittelija, ja toinen sivuston perustajista. Päälajina tavoitteellinen kuntosalitreeni silloin, kun tavoitteita treenissä on.

Rooli Gainssissa on tuottajana, joten sen myötä kirjoitusten teemakin sisällöllisiin tiedotteisiin painottuva. Mukaan eksyy välillä myös sivuston ravitsemus-, liikunta- ja hyvinvointiammattilaisilla etukäteen hyväksytettyä ja tarkistettua tekstiä.

Lue koko esittely