Harjoittelu ja hormonivaste Kuntosaliharjoittelu

Harjoittelu ja hormonivaste

TestosteroniYleinen käsitys on pitkään ollut, että voimaharjoittelun aiheuttama anabolisten hormonien, kuten testosteronin ja kasvuhormonin, välitön lisääntynyt eritys on välttämätöntä palautumiselle ja kehittymiselle. Toisaalta katabolisten stressihormonien, kuten kortisolin, vaikutusta on pelätty. Harjoittelu ja hormonivaste – millä siis on vaikutusta ja millä ei?

On totta, että esimerkiksi lyhyen harjoituksen jälkeen miehen testosteronitaso on korkeampi ja kuin tunteja kestäneen liikunnan jälkeen, jolloin kortisolin määrä veressä puolestaan lisääntyy. Intensiivinen harjoittelu, jossa sarjapalautukset ovat lyhyitä puolestaan lisää kasvuhormonin eritystä.

Harjoittelulla, ruokavaliolla ja lisäravinteilla kikkailemalla on pyritty vaikuttamaan harjoituksen jälkeiseen hormonivasteeseen. Ei kuitenkaan ole tiedetty, kuinka nämä akuutit muutokset vaikuttavat loppujen lopuksi lihakseen.

Uudet tutkimukset

Tuoreempi tutkimustieto kertoo, että lihaskasvu ei ole selkeästi yhteydessä harjoittelun jälkeisiin hormonitasoihin. Myöskään kohonneet stressihormonitasot eivät vähennä harjoitteluvastetta, vaan vaikutus on jopa päinvastainen.

Kohonneet kortisolitasot taas ovat yhteydessä lihaskasvuun. Yhteys ei tosin ole kovin vahva. Voi myös olla, että esimerkiksi testosteronin määrä kokonaisuudessaan vaikuttaa pitkällä aikavälillä, eikä harjoittelua seuraavalla jyrkällä nousulla ole suurta merkitystä. Miesten ja naisten väliset erot kehonkoostumuksessa ja voimassa selittyvät tällä.

Uusilla havainnoilla on suuri merkitys harjoitusohjelmaa suunniteltaessa. Harjoituksen kestoa ei tarvitse välttämättä rajoittaa 45 minuuttiin, sarjapalautukset voivat olla yli minuutin mittaisia ja pienten lihasryhmien kanssa ei tarvitse välttämättä treenata suuria lihasryhmien. Myös erilaiset testo- ja GH-boosterit voi hyvin unohtaa.

Jos siis haluat treenata käsiä tunnin salilla, ei siihen tässä suhteessa ole mitään estettä. Muista, että riittävä treeni, syöminen ja lepo kehittävät.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Jan Verho

Jan Verho

Jan Verho on ravitsemusterapeutti, kouluttaja ja kirjoittaja. Terveystieteiden maisterin tutkinnon lisäksi Janilla on laillistetun ravitsemusterapeutin pätevyys.

Janin kirjoitukset liittyvät yleensä ravitsemukseen ja treeniin.

Lue koko esittely