Tapoja parantaa elämänlaatua Hyvinvointi

5 tapaa parantaa elämänlaatua

Siinä missä yksi saa 1-vuotislahjaksi Bentleyn ja 2-vuotislahjaksi linnan, toinen saa kiven ja heitetään pois kotoa. Jokainen meistä voi kuitenkin pyrkiä parantamaan elämänlaatuaan positiivisilla ajattelumalleilla. Tilaisuuksia ja mahdollisuuksia kun tulee vastaan jokaiselle, mutta se vaatii vastavuoroisuutta itsensä ja ympäristön kanssa, sekä toisinaan liioitellun sitkeää uskoa hyvään. Tässä tapoja parantaa elämänlaatua.

1. Ajattele laatikon ulkopuolelta.

Jos sinulle kerrotaan että ruoka voidaan … Lue lisää »


Suklaa Hyvinvointi

Suklaa, kofeiini ja teobromiini

Suklaa. Tuo sydänsurujen pelastaja sekä saksofonisoolojen mahdollistaja. Onhan se hyvää ja moni sanoo oi, mutta yllättävän moni ei tiedä että suklaa sisältää kofeiinia. Määrät eivät ole suuria, mutta jos iltapalasi on kokonainen levy tummaa versiota, ei kannata ihmetellä jos yöllä ei nukuta.

Kaakaopapu sisältää kofeiinia 0.1-0.7% ja suurin osa siitä sijaitsee pavun osassa joka tunnetaan englanninkielisellä nimellä nibs. Mitä enemmän … Lue lisää »


Irti riippuvuuksista Hyvinvointi

Irti riippuvuuksista

Jokainen meistä on varmasti kohdannut riippuvuuskäyttäytymistä omassa tai läheisen elämässä. Irti riippuvuuksista pääsy ei ole helppoa, mutta se on mahdollista.

Näkökenttä kaventuu ja ajatukset lukittuvat mielikuvissa siintävään palkintoon. Pakonomainen ja voimakas tarve nousee syvältä sisuksista varastaen koko shown. Lähes krampinomainen kokemus jyrää surutta muut tavoitteet alleen ja antaa rymistellessään sen perinteisen, itselleen suotuisan lausunnon: ”Ei ole vaihtoehtoja! Nyt on ihan Lue lisää »


Päiväunet Hyvinvointi

10 syytä ottaa päiväunet

Menikö yö valvoessa, mutta et halua ottaa päiväunia koska pelkäät menettäväsi yöunet tai sitten luulet että sinua epäillään laiskaksi? Älä suotta koe syyllisyyttä tai pelkoa yöunien menetyksestä, sillä oikein ajoitetut päiväunet tekevät vain ja ainoastaan hyvää.

Koska meillä on tietynpituinen unisykli, niin päiväunien tulisi olla maksimissaan 20 minuuttia tai sitten tasan 90 minuuttia pitkät. Tämä estää sinua heräämästä syvästä unesta … Lue lisää »


Hyvinvointi

Hyvinvoinnin kulmakivet

Mistä hyvinvointi koostuu? Mitkä ovat hyvinvoinnin kulmakivet? Ihmiskunta on väännellyt ja käännellyt asiaa kautta historian. Välillä tuloksissa ollaan menty metsään ja välillä osuttu suhteellisen lähelle. Luonnollisesti erilaisten mallien tulkinta johtuu myös yksilöstä itsestään.

Yksi malli on tutkia hyvinvointia viiden erilaisen elementin kautta. Nämä elementit, hyvinvoinnin perustarpeet, eivät ole tarkkoja määritteitä vaan suuntaviivoja.

Ja jos suuntaviivat ovat hukassa, niin silloin täytyy … Lue lisää »


Nuku paremmin Hyvinvointi

Nuku paremmin!

Nukkuminen on todella tärkeää. Unessa palaudumme liikunnan rasituksista ja arjen haasteista. Hyvä tyyny on olennainen osa onnistunutta unta. Nuku paremmin vinkkiemme avulla.

5 askelta parempaan uneen

1. Valitse tyynyt ja peitteet huolella. Allergiatunnuksella varustetut tuotteet sopivat herkimmillekin nukkujille. Jos olet yöhikoilija, Cool-materiaalit tarjoavat (esim. Familon Cool -tyynyt) miellyttävän viileän tunteen poskeasi vasten. Sarjassa on myös Cool-sijauspatjoja.

2. Kokeile pellavaa ja … Lue lisää »


Fit shaming Hyvinvointi

Fit shaming ilmiönä

Moni perintötekijöiden tai kovan työn ansiosta trimmatulla vartalolla varustettu kokee, että itsestään huolehtivaa ihmistä saa nykyisin arvostella avoimen törkeästi – pelkän ulkonäön ja elämäntapojen perusteella. Sen sijaan ylipainosta yritetään yhä puhua varovaisen korrektisti. Ilmiölle on nimi – Fit shaming.

Terveellinen elämäntyyli ja urheiluharrastus saatetaan rinnastetaan tiukkapipoisuuteen ja nautinnon kieltämiseen. Siitäkin huolimatta, että monelle urheilijalle laadukas gourmetruoka, itselle rakas laji ja … Lue lisää »


Hyvinvointi

Nukahda ilman stressiä

Stressi vaikuttaa uneen monella tavalla. Stressi lisää kortisolin määrää veressä, lisää sympaattisen hermoston aktiivisuutta ja nostaa sitä kautta sykettä ja verenpainetta. Elimistöön jääkin ikään kuin ”taistelutila” päälle, ja elimistö olettaa että mahdollisen ulkoisen vaaran takia uni ei ole hyvä idea.

Stressi ilmenee usein ahdistuksena ja levottomuutena. Stressiperäistä unettomuutta voi kuitenkin yrittää hoitaa muutamalla tavalla. Kaikille on yhteistä unen lisääminen ja … Lue lisää »


Ruokavalio ja uni Hyvinvointi

Ruokavalio ja uni

Ruoka-aineiden ajoituksella ja valinnoilla voi olla iso merkitys unirytmiä ja unen laatua ajatellen. Tässä tekstissä esittelen muutamia perusasioita siitä, miten ruokavalio ja uni ovat sidoksissa toisiinsa.

Proteiinit

Proteiini sisältää aminohappoja. Nykyään on trendikästä syödä paljon rahkaa tai muita proteiinituotteita, mutta varsinkin iltaisin nautittuna liika proteiini voi aiheuttaa ongelmia. Proteiinin sisältämät aminohapot sisältävät typpeä, josta elimistö pyrkii pääsemään eroon mahdollisimman nopeasti. … Lue lisää »


Jet lag Hyvinvointi

Jet lag survival – energisempi arkeenpaluu

Moni meistä on tutkimusten perusteella onnellisimmillaan odottaessaan tulevaa lomamatkaa. Rästityöt paahdetaan kuntoon aurinkorantojen kuvat silmissä ja kylmä pimeä talvi tuntuu hetken verran huomattavasti siedettävämmältä. Jet lag eli aikaerorasitus sotkee kuitenkin usein suunnitelmat.

Olisi ihanteellista, jos vastaava hyväntuulisuus voisi jatkua myös loman jälkeen. Valitettavasti monen kaukomatkailijan kohdalla töihinpaluu ei kuitenkaan toteudu idyllisesti, levänneenä ja piristyneenä. Vuorokausirytmi on vinksahtanut, täyspitkien yöunien jälkeen … Lue lisää »


Hyvinvointi

Elämämme tärkein lihas

Liikunta, tai sen välttely, on meille kaikille tuttua puuhaa. Tiedämme, että kehittääksemme jotain puolta elimistömme toiminnassa meidän täytyy harjoittaa sitä. Ymmärrämme myös, että kasvaakseen lihaksemme tarvitsevat suotuisat olosuhteet, kuten riittävästi harjoitusta, lepoa sekä rakennusaineeksi sopivaa ravintoa.

Aivan samat periaatteet pätevät myös mieleemme. Ja joka onkin elämämme tärkein lihas.

Monille meistä tämä sisäinen kokemus ilmenee jatkuvana ajatusten ja tunteiden tulvana, joka … Lue lisää »


Teemu Karppinen Hyvinvointi

Dieettiajattelu vs. elämäntapamuutos, osa 3

Nyt on joulu tankattu sekä rentouduttu ja se kuuluisa tammikuu jo puolessavälissä. Toivottavasti mahdollisimman moni on lähtenyt tekemään parempia valintoja, niin liikunnan, ravinnon, unen kuin ajattelunkin suhteen. Tässä artikkelissa käyn läpi mitä me tarvitsemme, jotta onnistumme elämäntapamuutoksessa tammikuun jälkeenkin.

Kuuden T:n taktiikka toimii loistavasti. Me tarvitsemme siis Tarinaa, Tekemistä, Tietoa, Taitoa, Tuloksia ja ennen kaikkea Tunnetta. Näillä työkaluilla meillä on … Lue lisää »