Eroaminen Psykologia

Eroaminen – Irti ihmishuumeesta

Eroaminen on osalle meistä niin vaikeaa, että erotuskan pelkäämisen takia suhteita ei saada päätettyä. Ei, vaikka läheisten lisäksi oma järki käskisi lähtemään. Lisäksi ihminen voi olla ihmiselle pahinta huumetta, joten on hyvä pohtia erosta selviämistä tästäkin näkökulmasta.

Laskeeko nisti ruiskunsa ja alkoholisti pullonsa, kun heille kerrotaan että päihteet ovat haitallisia? Tai että itseään rakastava ihminen ei vahingoita kehoaan ja mieltään? Meistä jokainen tietää kyllä vastauksen.

”Ota iseäsi niskasta kiinni” –käskyjen sijaan päihdeongelmaisille on tarjolla tutkittuun tietoon ja pitkän linjan työhön pohjautuvia katkaisuhoito-ohjelmia, joihin apua kaipaavat ohjataan. Harva kuitenkaan ymmärtää, että siinä missä yksioikoisen syyllistävät ohjeet eivät tehoa päihdeaddikteihin tehoavat ne aivan yhtä huonosti ihmisiin, jotka tuhoavat itseään vahingollisilla parisuhteilla.

Artikkelissani Päihdeongelmana rakkausriippuvuus kuvailin mekanismeja ilmiön taustalla. Tällä kertaa siirrymme mekanismien tunnistamisesta niiden hyödyntämiseen. Eli erotuskan lievittämiseen. Pyrin tarjoamaan keinoja jokaiseen makuun sekä tietysti myös tutkittua tietoa. Kokoa näistä itsellesi huonojen suhteiden katkaisuhoito-ohjelma.

Ihmishuumeesta on mahdollista irtautua. Prosessi voi olla jopa tie aivan uudenlaiseen hyvinvointiin.

Aika

Mitä enemmän ihmisellä on elämänkokemusta sitä paremmin hän selviää kriiseistä. Varsinkin jos nämä muistuttavat niitä, jotka on jo menneisyydessä selätetty. Nuoremmat vielä opettelevat. Niinpä aika on paras lääke erotuskaan ja sen annostus yksilöllinen. Inhimillistä kärsimystä ei tietenkään kannata pitkittää, joten monimuotoisen hoito-ohjelman avulla voit pienentää aika-annostasi.

Sormia napsauttamalla ei ole mahdollista päästä yli ihmissuhteesta joka on ollut kaikki kaikessa, mutta ajan kuluessa pakkomielteinen intohimo vaihtuu rauhoittavaksi ymmärrykseksi. Silloin osaat arvostaa aidosti kohtaamistanne, kaikkea sitä mitä entinen kumppanisi sinulle opetti. Myös sitä, että menetit hänet syistä, jotka viikkojen, kuukausien ja vuosien varrella jäsentyvät aina kirkkaammiksi.

Kaikkein tärkeintä on tehdä rauha realiteettien kanssa. Antaa vanhojen ajatusratojen kuolla käyttämättöminä pois ja raivata uusia.

Käytännön toimenpide

Mantra jota itsellesi toistat pysyy aktiivisena. Tarina, jota kerrot, muuttuu todellisuudeksesi. Siksi on tärkeää lakata syöttämästä itselle vahingoittavia valheita. Anna uusille ja paremmille mahdollisuuksille tilaa myös tulevaisuuden visioissasi.

Kirjoita itsellesi tai jollekin tärkelle henkilölle kaksi erilaista kirjettä tulevaisuudestasi. Kuvittele ensimmäisessä itsesi pisteeseen, jossa olet päässyt yli eksästäsi ja olet onnellinen yksin. Kerro miten pääsit tähän elämäntilanteeseen ja millaista sinulla nyt on. Miten teet omilla teoillasi elämästäsi hyvää? Kirje voi sijoittua puolen vuoden päähän tai niin kauas kuin haluat.

Sen jälkeen kirjoita kirje ajalta, jolloin sinulla on uusi, hyvä parisuhde. Kerro kuinka olet omilla teoillasi ja valinnoillasi rakentanut tällaisen suhteen. Millaista elämäsi nyt on? Mikä tekee sinut onnelliseksi tasapainoisemmassa parisuhteessa ja kuinka hoidat sitä?

Minimoi yhteys eksään

Tutkimusten mukaan ne, jotka eivät pidä yhteyttä eksäänsä, selviävät erosta nopeammin. Tämä ei tarkoita elämistä täydellisessä pimennossa tai äärimmäisiä uhrauksia, kuten luopumista yhteisistä ystävistä, harrastuksista tai jopa kotikaupungista. Sen sijaan voi olla paikallaan pitää taukoa aktiivisemmasta yhteydenpidosta hoitamalla käytännön asiat kuntoon ja sitten poistamalla entinen kumppani joksikin aikaa esimerkiksi sosiaalisista medioista ja tapailemalla enemmän muita ihmisiä.

Sosiaaliset mediat ovat vaikeuttaneet eroprosesseja huomattavasti, sillä niiden ansiosta eräs vanha sanonta voitaisiin muuttaa muotoon ”Aina silmissä, aina mielessä.” Ne, jotka pitävät entisen kumppaninsa ystävissään sekä jatkavat yhteydenpitoa, toipuvat yleensä hitaammin. Entisen kumppanin kuvien kuolaaminen päivästä toiseen tai hänen uusien suhdekuvioidensa stalkeroiminen pitää hänet tavoiteltavien listalla. Tämä vie tilaa muilta viehättäviltä ihmisiltä, joihin olisi mahdollista tutustua eron jälkeen.

Sosiaalisten medioiden aiheuttamaa tuskaa lisää se, että entisen kumppanin kuvan katseleminen uutisvirrassa aktivoi vaikeaa eroa läpikäyvän aivoissa samat alueet kuin fyysinen kipu.

Käytännön toimenpide

Lopeta itsesi pahoinpiteleminen yhdellä klikkauksella. Sovi myös tarvittaessa eksäsi kanssa, että lisäätte toisenne takaisin vaikkapa tilanteen helpotuttua. Siirrä kuvat entisestä kumppanista muutenkin pois näkösältäsi ja rajoita niiden katselua.

Anna itsellesi ymmärrystä

Erotuska muistuttaa mekanismeiltaan vieroitusoireiden ohella traumaa. Päättyneeseen suhteeseen liittyvät paikat, ihmiset ja tilanteet laukaisevat helposti ikävältä tuntuvia reaktioita. Keho ja mieli voivat oireilla, syke voi kiihtyä, kurkkua kuristaa, mieliala romahtaa yhtäkkiä. Eroamiselle onkin ominaista tunteiden äärimmäinen aaltoliike. Yhtenä hetkenä vaikuttaa siltä että surut on surtu, pian kuitenkin lohduttomuus valtaa mielen ja rypeminen pakkomielteiden kourissa jatkuu.

Erityisesti naisilla on tapana murehtia eron syitä ja omaa osuuttaan suhteen ongelmissa. Miehille on hieman tyypillisempää etääntyä tilanteesta ja koittaa blokata omia tunteitaan pois tietoisuudesta. Naiset oppivat kulttuurin ohjaamina ottamaan enemmän vastuuta ihmissuhteista ja niiden pohtimisesta. Tämä johtaa helposti siihen, että aikaa käytetään runsaasti sen miettimiseen mikä meni vikaan ja mitä olisi pitänyt tehdä toisin.

Käytännön toimenpide

Käy tarvittaessa itsellesi vaikeat paikat läpi luotettavan ystävän kanssa. Tämä antaa niille uusia merkityksiä. Lisäksi aloita eropäiväkirja, jotta saat selkeyttä ajatuksiisi. Kirjoittaminen on parhaimmillaan erittäin terapeuttista. Voit jäsennellä kirjoittamalla erityisesti syitä siihen miksi olet päätynyt ja jäänyt vahingolliseen suhteeseen.

Osa ihmisistä on hyvin ulkoaohjautuvia ja omien päätösten aiheuttama jatkumo jää helposti huomaamatta. Ajatellaan, että oman valinnan sijaan kumppani valikoituu, kuin kohtalon ohjaamana. Kirjoittamisprosessi auttaa läpikäymään suhdehistoriaa ja tätä kautta rakentamaan itselle parempaa tulevaisuutta. Kirjoituksia voi olla todella hienoa lukea myöhemmin, kun erosta on kulunut aikaa.

Seuraavassa osassa luvassa on lisää tekniikoita, mutta näistä on tärkeintä aloittaa. Voit myös jakaa muiden auttamiseksi keinoja, joista olet kokenut olevan itsellesi hyötyä.

Tekstin kirjoittaja: Hanna Markuksela

Hanna Markuksela

Hanna Markuksela on psykologi, ravintovalmentaja sekä tuleva traumapsykoterapeutti. Hanna luennoi yrityksille, pitää yksityisvastaanottoa ja työskentelee alansa asiantuntijatehtävissä. Hanna toimii työparinsa kanssa Zeneraattoreiden kautta.

Hannan kirjoitusten aiheita sivustolla ovat rentoutuminen, onnellisuus, syömisen psykologia, stressinhallinta, työhyvinvointi, seksuaalisuus, ruumiillisuus, mielenterveys ja ihmissuhteet.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *