Kuntosaliharjoittelu

Kasvatetaan lihasta osa 4 – Salitreeni ei ole pelkkää hauista ja pakaraa…

Kuntosalilla tapahtuva treenaaminen eli lihaskuntoharjoittelu on muutakin kuin pelkkää fitnestä. Saliharjoittelun tavoitteena voi olla pelkästään kehon muokkaaminen eli lihasten kasvatus sekä pepun ja haban muokkaus (bodaus, fitness), mutta saliharjoittelusta on myös moneen muuhunkin!

Saliharjoittelun avulla voidaan parantaa suorituskykyä sekä edistää terveyttä ja hyvinvointia. Saliharjoittelun avulla voidaan nostaa vaikkapa pari markkaa rautaa maasta, saada keppiä tai kuulaa kantamaan tarpeeksi pitkälle urheilukisoissa. Harjoittelulla voidaan myös kehittää lihaskestävyyttä ja lisätä nopeutta ja notkeutta (ellei sitten unohda lihashuoltoa ;)

Saliharjoittelun avulla voidaan polttaa tehokkaasti rasvaa ja pitää kroppa kiinteänä ja samalla sitten näyttää kreikkalaisilta adoniksilta ja afrodiiteiltä. Näin saliharjoittelu vahvistaa itseluottamusta ja minäkuvaa parantuneen fyysisen kunnon kautta. Voihan se parantaa myös ns. flaksin käymistä tanssilattialla…

ptanttirossi-salille

Salilla hyvä, tehokas ja sopivan kova treeni voi olla hyvin terapeuttinen stressiä vähentävä kokemus! Elämähän ei aina mene kuin strömsössä, mutta kun tankoon lataa tarpeeksi levyjä ja päästelee niitä pahimpia höyryjä ja patoutumia ulos kovan treenin kautta, voi helpottaa kummasti ja saada myös ajatuksia muualle!

Kun läskiä palaa ja lihasmassaa rakentuu lisää, niin samalla aineenvaihduntakin kiihtyy. Samalla glukoositaso paranee, mikä vähentää riskiä sairastua 2 tyypin diabetekseen. Fyysisen kunnon kehitys näkyy myös sydämen sykkeessä. Pumppu voi näin paremmin. Positiivisia vaikutuksia voidaan saada myös verenpaineeseen.

Kun salilla treenataan fiksusti ja säännöllisesti, saadaan parannettua polven ja lantion nivelten ja näitä ympäröivien lihasten voimaa. Tämä vaikuttaa tasapainon kehittymisessä ja ylläpitämisessä. Kun lantion on rautaa, niin kaatumisriski on pienempi. Samoin polvet voivat paremmin ja kolotuksia on vähemmän. Lihaskuntoharjoittelun avulla myös luumassan määrä lisääntyy. Tämä taas ehkäisee tehokkaasti osteoporoosia eli luukatoa.

Saliharjoittelun avulla voidaan kuntouttaa ja parantaa ryhtiä, tukea lihastasapainoa, kehittää kehonhallintaa ja vakautta, lisätä nivelten liikkuvuutta sekä kehittää lihasten, nivelten ja hermoston heikentynyttä toimintaa.

Kehittyneestä fyysisestä voimasta ja lihasmassasta johtuen arkielämästä muodostuu helpompaa. Tavaroita jaksaa nostella ja kannatella pidempiä matkoja ja kyykystäkin pääsee ylös, eikä vain sinne alas lattialle kellahda persiilleen.

antti-rossi-lift

Saliharjoittelu kannattaa aina, olkoonkin kyseessä sitten vain kehonsa muokkaaminen ja itsensä ihailu peilistä. Eihän siinäkään mitää väärä ole! Nämä kaikki ”pienet” edut saat kuitenkin aina bonuksena mukaan ;)

Näistä syistä myös minä itse treenaan ja suosittelen myös asiakkailleni kuntosalia yhdeksi harjoittelumuodoksi tai ainakin kannustan kokeilemaan! Toki kroppaansa voi veivaa, kehittää ja muovaa myös muualla kuin salilla.

Tekstin kirjoittaja: Antti Rossi

Antti Rossi

Antti Rossi on Personal Trainer, fitness- ja ravintovalmentaja sekä terveyden ja hyvinvoinnin sananlähettiläs. Lisäksi hän on kilpatason Fitness -urheilija. Antti toimii yrityksensä www.anttirossi.fi kautta.

Sivustolla Antti kirjoittaa treenistä, ravitsemuksesta ja ruokavalioista.

Lue koko esittely