Mustikka Ravinto

Mustikka: kotimainen superruoka

Mustikka on kaikille tuttu kotimainen herkkumme. Paras mustikan poiminta-aika on heinäkuun loppupuolelta syyskuun alkuun. Mustikassa on runsaasti muun muassa C- ja E-vitamiineja sekä ravintokuitua. Luonnonmustikassa on antosyaaniyhdisteitä nelinkertainen määrä verrattuna pensasmustikkaan.

Mustikka on vähärasvainen kuitupommi, jota voi käyttää joko sellaisenaan tai erilaisissa välipaloissa, leivonnassa, puuron, myslin, jogurtin, rahkan kanssa jne. Mustikka sopii myös marjakeittoihin ja mehuihin.

Mustikkaa voi syödä tuoreena tai sitä voi pakastaa, kuivata, survoa ja hillota. Uusinta uutta ovat myös suositut marjajauheet, joiden avulla ruokavalioonsa voi lisätä marjoja kuin huomaamatta. Marjajauhetta voi lisätä puuroon/viiliin/jogurttiin/rahkaan/leivontaan – lähes mihin tahansa. Helppoa ja terveellistä!

Mustikan terveyshyödyt:

  • Pehmittää ja kirkastaa ihoa
  • Auttaa pitämään virtsateiden bakteerikannan luonnollisena
  • Voi virkistää aivoja sisältämiensä flavonoidien ansiosta
  • Tekee hyvää silmille ja näölle
  • Sisältää antosyaniinia, joka voi auttaa ehkäisemään vapaiden radikaalien leviämistä.

Lähteenä mm. www.health.com ja Arktiset Aromit ry.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Riikka Hollo

Riikka Hollo

Toimittaja-copywriter. 15 vuotta yrittäjänä toiminut, monessa liemessä keitetty viestinnän moniosaaja, joka on aina valmis uusiin haasteisiin. Rakastaa liikuntaa ja hyvää ruokaa. On nähnyt omakohtaisesti, että liikunta ja hyvä ravinto auttavat kaikkeen.

Riikka kirjoittaa Gains.fi:hin kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, kauneudesta, terveydestä, liikunnasta ja ravinnosta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *