Nokkonen Ravinto

Nokkonen: kotimainen superruoka

Nokkonen on oikea ravintorikas tehopakkaus! Pinaattiin verrattuna nokkosessa on runsaasti muun muassa proteiinia ja ravintokuitua. Nokkosessa on myös paljon kalsiumia, magnesiumia, kaliumia, fosforia ja rautaa.

Nokkonen sopiikin hyväksi kalsiumin lähteeksi vaikkapa maidotonta tai kasvisruokavaliota noudattaville. Nokkosessa on merkittäviä määriä myös C-vitamiinia, folaattia sekä A- ja E-vitamiineja. Nokkosen pieni natriumpitoisuus on myös ihmiselle eduksi.

Nokkosta voi käyttää ruoanlaitossa pinaatin tavoin. Myös nokkosella maustetut yrttijuomat ovat hyviä ja terveellisiä. Vihannespaistoksissa, keittojen ja patojen maustajana, ohukaisissa ja pannukakuissa, sämpylöissä ja leivässä – nokkosella on monta käyttötarkoitusta.

Kuivattu nokkonen on hyvää viherjauheena ja sitä on helppo ripotella lähes mihin tahansa ruokaan. Nokkosen versoja voi myös pakastaa. Ryöppää nokkoset ensin ja pakasta sitten. Ryöpääys tapahtuu siten, että nokkosen versot kastetaan kiehuvaan veteen ja nostetaan ylös. Sitten versot huuhdellaan kylmällä vedellä ja puristellaan kuiviksi. Pakasta ryöpätyt nokkosen versot sopiviin annospusseihin, niin niitä on helppo käyttää aina sopiva määrä kerrallaan.

Nokkosta kasvaa lähes kaikkialla, ja se on on parhaimmillaan keväällä ja alkukesästä. Nokkosen versoja ja nuoria lehtiä kerätäänkin keväällä ennen kukintaa. Kun nokkosta leikkaa pitkin kesää, se kasvattaa uusia versoja. Nokkosen versot leikataan 10-15 cm:n mittaisina. Muista suojakäsineet, sillä nokkonen polttaa! Vaikka nokkonen on laajalti levinnyt kasvi, ihan kaikkialta niitä ei kannata poimia. Kompostien ja karjasuojien lähellä kasvavat nokkoset kannattaa jättää poimimatta. Jos maata on lannoitettu typellä, nokkosiin saattaa kerääntyä liikaa ihmiselle haitallista nitraattia.

Näin kasvukauden ulkopuolella kuivattua, jauhettua nokkosta voi kysellä esimerkiksi Ruohonjuuresta ja luontaistuotekaupoista. Nokkosta saa myös tabletteina luontaistuotekaupoista, jolloin niitä käytetään lisäravinteiden tavoin.

Lähde: Arktiset Aromit ry.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Riikka Hollo

Riikka Hollo

Toimittaja-copywriter. 15 vuotta yrittäjänä toiminut, monessa liemessä keitetty viestinnän moniosaaja, joka on aina valmis uusiin haasteisiin. Rakastaa liikuntaa ja hyvää ruokaa. On nähnyt omakohtaisesti, että liikunta ja hyvä ravinto auttavat kaikkeen.

Riikka kirjoittaa Gains.fi:hin kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, kauneudesta, terveydestä, liikunnasta ja ravinnosta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *