Joulukilot Ruokavaliot

Kuinka vältät joulukilot

Pukkijuhla lähestyy. Ennen kuin porsaita äidin oomme kaikki, on monella vielä luultavasti yhdet tai useammat pikkujoulut käymättä. Jos oletetaan että niistä selviää pienillä vahingoilla, ovat jouluiset lihapadat ja sinappihuntuiset sikayllärit monelle keskivartalon turma.

Jotta kulutusjuhla ei koituisi ruoansulatuskanavan kohtaloksi, keräsimme vinkkejä, kuinka lomat liihotetaan läpi ilman närästyslääkkeitä ja uudenvuodenlupausta dieetistä.

  1. Älä mene joulupöytään nälkäisenä. Äläkä missään nimessä panttaa nälkää, vain koska ”myöhemminhän sitä syyvvään kunnolla”. Pidä verensokerisi kurissa nauttimalla terveellinen välipala hyvissä ajoin ennen kuin luot katseesi kinkkuun.
  2. Älä vietä aikaa ruokapöydässä. Syö vain silloin kun ateria on katettu. Älä jää katettuun pöytään ruoan jälkeen keskustelemaan tai pelailemaan. Silloin tulee yleensä syötyä siinä sivussa ”pari suklaata”, ”muutama pipari” ja juotua ”vielä yksi glögi”.
  3. Syö hitaasti. Sinulla ei ole kiire mihinkään (toivottavasti), joten anna ruokailulle aikaa. Pureskele, nauti ja maistele. Ahmiminen johtaa vain ylensyöntiin. Poistu kuitenkin pöydästä ennen kuin ähky yllättää.
  4. Käytä pientä lautasta. Jos jouluruoka on tarjoiltu buffet-tyyppisesti, ota pienin lautanen minkä löydät, ja täytä puolet siitä kasviksilla. Loppulautasen voit survoa täyteen jotain proteiinipitoista.
  5. Syö paljon kasviksia. Sen lisäksi, että kasvikset sisältävät kuitua, ne ovat vähäenergistä vatsantäytettä. Luonnollisesti ne sisältävät myös paljon suojaravinteita ja piristävät ateriaa kuin ateriaa.
  6. Älä napostele ruokaa sitä tehdessäsi. Jos olet kokkikolmonen ja haluat itse työntää pullat uunihin sekä paakaroida kaakut, niin älä hyvä ihminen maista joka ikistä luomustasi, syö loppua taikinaa, nuole suklaasulakuppia ja niin edelleen. Ruoanlaittonapostelusta saattaa tulla satoja kilokaloreita ylimääräistä energiaa.
  7. Älä kylve herkkukuppeja ja –vateja pitkin asuntoasi. Monilla on tapana ripotella jouluherkkuja sinne tänne. Pähkinöitä tuonne, rusinoita tuonne, naksuja tänne ja viikunoita sinne. Ennen kuin huomaatkaan, jokaisen television, kaapin ja kreikkalaisen veistoksen päällä on kulho josta löytyy syömistä. Ei hyvä.
  8. Nesteytä kehoasi syömällä. Vedenjuonti on tärkeää, kaikki tietävät sen. Mutta jos et halua kitata vettä lasitolkulla joka välissä, syö sen sijaan ruokia joissa on runsaasti nestettä. Kurkku, jäävuorisalaatti, tomaatti, kukka- ja parsakaali, pinaatti, mansikat ja vesimeloni ovat hyviä esimerkkejä ruoista joissa on yli 90 % vettä. Myös uusi trendihedelmä avokado on melko vesipitoinen möykky.
  9. Nuku. Univaje lisää nautinnonhaluista syömistä ja hiilihydraattien himoa. Jos päätät valvoa, niin tiedosta se että nälkä on kovempi ja haluat syödä kaikenlaista makeaa. Univajeessa syöt usein myös huomaamatta liian suuria annoksia.
  10. Vältä stressiä. Älä tee itsellesi sääntöjä tai laske kaloreita. Jos yrität tehdä sääntöjä ja tehdä totaalisen herkkulakon, on riski sortua ahmimiseen suurempi kuin sallimalla itselleen pienen määrän hyvää.
  11. Liiku. Joulu ei ole vain löhöämisen aikaa. Lähde lenkille, luistele, hiihdä tai tee jotain muuta aktiivista. Mitä enemmän liikut, sitä enemmän voit myös syödä.
  12. Kieltäydy. Mummo tuputtaa ruokaa ja ruokapöydästä löytyykin 127 erilaista ruokalajia pettuleivästä kermaiseen pekonisuklaavoipiirakkaan. Sinun ei tarvitse maistaa näitä kaikkia, vaan voit sanoa ihan vaan ei kiitos. Tee mielikuvaharjoittelua ennen lomaviikkoja ja päätä jo etukäteen kuinka kieltäydyt herkuista ja lisäruoasta. Näin tilanne ei tule yllätyksenä.
  13. Vältä lisättyä sokeria ja nopeita hiilihydraatteja. Keksit, pullat ja piparit sisältävät energiaa huimia määriä, mutta eivät juuri yhtään hivenaineita. Voit syödä muutaman piparin, mutta ajoita ne aterian yhteyteen välttääksesi ylimääräiset piikit verensokerissa. Jälkiruokiin voit soveltaa niin sanottua ”kolmen puraisun sääntöä”, eli jälkkärin koon tulee olla sellainen että se on syötävissä kolmella normaalilla puraisulla/haukulla.
  14. Vältä alkoholia. Joulu ei ole ryyppyjuhla ja sen lisäksi että alkoholi sisältää energiaa melkein yhtä paljon kuin rasva, se vähentää rasvahappojen energiaksi käyttöä. Mitä enemmän kikettiä siis ryypiskelet, sitä enemmän varastoit rasvaa.

Jos kuitenkin suunnitelma välttää joulukilot meni vinoon, ja suolisto pörähtää, voit rauhoittaa mahasi möyrintää nauttimalla piparminttua kapseleina (ei saa välttämättä Suomesta tällä hetkellä) tai kamomillateetä.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *