Treeni

Kun harjoittelu kontrolloi elämää

Tuntuuko siltä, että yhden salikerran väliin jääminen sairastumistakin pahempi asia? Ahdistaako ruokien mukana kuskaaminen? Loma on yhtä tuskaa jos et pääse treenaamaan? Sali oli aamulla kiinni ja loppupäivä meni pilalle? Nämä ovat merkkejä siitä, että harjoittelu kontrolloi elämää.

Jos elämässäsi on tällaisia tuntemuksia, et kontrolloi elämäntapojasi vaan ne kontrolloivat sinua. Liikunta ja harjoittelu käsitetään yleensä positiivisina asioina, mutta terveyden, hyvinvoinnin ja rapsakan ulkonäön liiallinen tavoittelu voi olla haitallista. Jos liikunta kontrolloi elämääsi niin päädyt helposti huolehtimaan ja stressaamaan liikkumattomuudesta ja omasta mielestäsi huonosta syömisestä, mutta et näe tässä tilanteessa perustavanlaatuista ongelmaa; huoli, murhe ja stressi ovat epäterveellisiä asioita. Samalla kun stressaat sitä, että elämäsi tietty hetki oli epäterveellinen, teet tajuamattasi tuhoa kropallesi ja mielellesi koko ajan.

Älä uhraa elämääsi. Kaikki tai ei mitään on huono periaate. Ihmisen ei tulisi koskaan olla sellaisessa tilanteessa jossa pitää kokea jatkuvasti huonoa omaatuntoa omista tekemisistään tai tekemättä jättämisistään. On eri asia nauttia elämästään kuin vain luulla nauttivansa siitä. Aiheuttaako kakkupalan syönti kaverisi häissä morkkiksen? Punnitsetko itsesi päivittäin? Kannatko eväitä yhden päivän vierailulle isovanhempiesi luokse? Onko sinun pakko kompensoida yllättävä kaloripommi ylimääräisellä liikunnalla? Jos vastasit yhteenkään kyllä, niin mieti nautitko oikeasti siitä mitä teet. Jos joudut empimään vastausta hakiessasi vastausta, niin saattaa hyvinkin olla että liian hyvien elämäntapojen mahti on ottanut sinusta vallan.

Liiallinen harjoittelu ja rasvattoman ulkonäön tavoittelu on yleistynyt nyky-yhteiskunnassa sekä naisten että miesten keskuudessa. Yhteiskunta painostaa suorittamaan jokaisella osa-alueella, eikä levon merkitystä ymmärretä. Lihas ja mieli kasvavat levossa. Ihminen pärjää jonkin aikaa ilman ruokaa, mutta ilman lepoa ja unta kuolo korjaa nopeasti.

Koska harjoittelua on liikaa?

Seuraavat merkit saattavat kertoa sinulle, että harjoittelet liikaa.

Olet jatkuvasti sairaana.  Levon puute rasittaa immuunijärjestelmääsi. Jos olet flunssassa vähän väliä tai tunnet itsesi sairaaksi, et palaudu harjoittelusta. Olisitko mieluummin terve ja pitäisit pienen treenitauon kuin vielä seuraavat 3 kuukautta on-off-flunssassa?

Liikunta ei nosta mielialaa. Yksi harjoittelemisen positiivisista vaikutuksista on mielialan nousu. Liikunta piristää. Jos vaikutukset ovat päinvastaiset ja tunnet harjoittelun jälkeen monta päivää henkistä tai fyysistä tuskaa, tulisi treenikäyttäytymistä tarkastella lähemmin.

Sinuun koskee joka päivä. Harjoittelet liikaa jos tunnet jatkuvasti kipua. Maailmassa on iso kasa ihmisiä jotka kärsivät kroonisista kivuista. Nämä antaisivat mitä vain jos pääsisivät kivuista eroon, mutta sinä päinvastoin aiheutat niitä itsellesi liialla harjoittelulla? Järkevää?

Treenaat joka ikinen päivä tai harjoittelet joka viikko sekä voimaa, massaa, nopeutta ja kestävyyttä. Elimistö ei yksinkertaisesti pysty palautumaan tällaisesta harjoitusohjelmasta, ellei sitä ole opetettu siihen. Jos olet huippu-urheilija vähintään 10 vuoden treenihistorialla, niin saattaa olla että kroppasi kestää joka päivä harjoittelun. Oletko huippu-urheilija?

Kroppasi ei vastaa harjoitteluun. Jos paino nousee ja rasvaprosentti suurenee, vaikka vähennät energiaa ja lisäät harjoittelua, olet jo hyvin lähellä sitä pistettä, jossa aiheutat itsellesi sellaisen vahingon, jonka korjaamiseen voi mennä vuosia. Hormonitoimintasi alkaa piiputtaa ja elimistö alkaa ajaa itseään alas, mutta ulkopuolelta tulevat signaalit sekoittavat sen. Pidä tauko ennen kuin rikot itsesi pysyvästi.

Et halua harjoitella. Tämän pitäisi olla aika selvä merkki. Kroppasi kertoo sinulle, että nyt ei ole hyvä olla. Kuuntele sitä. Jos jokainen treeni tuntuu siltä että akkuhapon juominenkin olisi mielekkäämpää, niin ei kipuu ei hyötyy -mantrasta ei ole enää hyötyä. Harjoittelun väliin jättäminen ei ole tässä vaiheessa enää tekosyy, vaan välttämättömyys.

Jos sinulla on jatkuvasti jano, lihaskipuja tai syke heittelee, niin voit olla hyvinkin jo ylikunnossa. Masennus ja luonteen muutokset kertovat myös siitä että homma ei ole lapasessa. Jos läheisesi mainitsevat sinulle, että olet aggressiivinen tai vetäytyvä, mieluummin salilla kuin kotona, niin mieti mihin olet menossa.

Mitä asialle voi tehdä?

Harjoittelun järkevöittäminen on kiinni mielentilasta. Jos on vuosia harjoitellut kovaa ja antamatta armoa itselleen, on opeteltava siitä pois. Ensimmäisenä tulisi ymmärtää, että rentoutuminen ja lepo ovat aivan yhtä tärkeitä asioita kuin elimistön rasittaminen harjoittelulla. Liika harjoittelu johtaa lähes väistämättä elimistön romahtamiseen ja hormonaaliseen sekä hermostolliseen epätasapainoon. Näiden korjaamiseen voi mennä vuosia.

Onko harjoittelu oikeasti niin tärkeä asia, että olet valmis sotkemaan elimistösi sen takia?

Tunti lisää unta per vuorokausi ja satunnainen täysin treenitön viikko saattavat tehdä ihmeitä kehityksellesi. Tämä on joskus vaikea käsittää, sillä nämä asiat eivät ole samalla tavalla konkreettisia suoritteita, kuin esimerkiksi rintalihastreeni. Lepo ja uni sen sijaan ovat sinulle välttämättömiä asioita. Rintalihastreeni ei ole. Miksi korvaat välttämättömät asiat treenillä jota ilmankin pärjäät? Ei ole tarkoitus, että harjoittelu pitäisi jättää pois, mutta olisi syytä miettiä mitä elimistö oikeasti tarvitsee.

Jos voit yleisesti ottaen hyvin, pärjäät elämässäsi järkeä käyttäen. Onnellisuus ei tarkoita sitä että kaikki olisi täydellistä. Muista, että järkevään harjoitteluun kuuluu paljon muutakin kuin konkreettinen harjoittelu. Epäonnistuminen on inhimillistä ja joskus ainoa tapa oppia asioita.

Ota aikalisä harjoittelusta ja lopeta huolehtiminen. Konkretisoi asia ja kirjoita paperille sekä negatiiviset että positiiviset asiat mitä tällä hetkellä liittyy harjoitteluusi. Jos negatiivisten asioiden lista on pidempi, niin mieti miksi näin. Sinun on tärkeää hyväksyä se fakta, että et ole robotti vaan ihminen joka tarvitsee myös lepoa. Jos et itse pysty noudattamaan järkevää harjoitusohjelmaa, palkkaa ammattilainen tekemään sinulle harjoitus- ja ravinto-ohjelma ja noudata sitä.

Älä lopeta liikuntaa missään nimessä kokonaan, sillä ihminen luotu liikkumaan. Kävele metsässä ja kokeile uusia lajeja. Nauti siitä vapaudesta, että salille ei ole pakko aina mennä.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely