Laihdutus

Painonpudotuksen 10 käskyä

Painonpudotuksen 10 käskyä, eli Terveysmyrskyn painonpudotuksen lait. Sisältää kaiken oleellisen, mitä tulee tietää painonpudotuksesta.

  • 1. Painonpudotus ei ole lineaarista ja joskus paino voi junnata parikin viikkoa paikallaan. Jos kahteen viikkoon ei tapahdu mitään, on jossain tarkastettavaa.
  • 2. Ihmisen paino voi vaihdella päivittäin jopa 1-2 kiloa ja se täytyy ottaa myös painonpudotuksessa huomioon.
  • 3. Laihtuminen ei ole sama asia kuin kiinteytyminen.
Lue lisää »

Miksi et laihdu? Laihdutus

Miksi et laihdu?

Siksi että olet netissä lukemassa artikkeleita siitä miksi et laihdu. Tai artikkeleita siitä miten laihdut nopeasti. Get ripped fast? Ei onnistu.

Näissä artikkeleissa kerrotaan joko itsestäänselvyyksiä tai kaupataan ravintolisiä. Vaikka käyttäisit päivittäin kofeiinia, vihreää teetä, CLA:ta, yohimbiinia ja karnitiinia… – lista on pitkä ja se ei lopu ikinä – et laihdu jos perusasiat eivät ole kunnossa. Artikkeleissa saatetaan myös esimerkiksi … Lue lisää »


Laihdu ja kiinteydy Laihdutus

Laihdu, kiinteydy, älä valita

Laihdu, kiinteydy, älä valita -kirjoitus on yksi ensimmäisistä Terveysmyrskyn julkaistuista artikkeleista ikinä. Sitä on kyselty paljon takaisin, joten tässä se nyt tulee. Ajatusmaailmani on vuosien varrella treeni- ja ruokajuttujen suhteen muuttunut, mutta perusasiat toimivat.

Originaalin artikkelin lukukertojen perusteella sadat, tai ehkä jopa tuhannet ovat saaneet tämän avulla kropastaan kiloja karistettua.

Laihdu, kiinteydy, älä valita

Haluatko laihtua, mutta et pääse kuntosalille … Lue lisää »


Dieetti Laihdutus

Dieetti kaloreita laskien

Nämä vinkit on kirjoitettu kuntosalilla käyvien dieettamista ajatellen, eli siihen kuuluisaan rasvanpolttoon ja kehonkoostumuksen muuttamiseen pyrkiville. Ohjeet ovat kuitenkin sovellettavissa muillekin, joilla painolukema ei ole vielä merkittävän ylipainon puolella.

Laihtuminen perustuu kalorivajeeseen. Kun terve ihminen syö vähemmän kuin kuluttaa, syntyy kalorivaje, ja ihminen laihtuu. Tätä yksinkertaista matemaattista yhtälöä sotkee usein se, että monilla on taipumus aliraportoida syömisensä varsinkin rasvan osaltaLue lisää »


Laihdutus

Kehityshistoria ja syömisen säätely

Lajimme pitkä kehityshistoria vaikuttaa edelleen monella tavalla syömiskäyttäytymiseemme. Tämän ymmärtäminen ja huomioiminen voi olla hyödyllistä esimerkiksi painonhallinnassa. Seuraavassa muutamia mielenkiintoisia havaintoja ja toivottavasti hyödyllisiä pohdintoja asiasta.

Mieltymys makeaan makuun on perustavaa laatua oleva ominaisuutemme. Jo vastasyntyneet pitävät makeasta mausta, mutta monet muut maut vaativat opettelua. Makeat luonnon ruoka-aineet, kuten hedelmät ja marjat,  ovat usein olleet turvallisia syödä ja ne ovat … Lue lisää »


Laihdutus

Ruoanhimon taltuttaminen

Ruoanhimo vaivaa ainakin toisinaan meistä jokaista. Varsinkin dieetillä tämä pirullinen vaiva yleensä pahenee. Sen taltuttamiseen on onneksi lukuisia keinoja.

Ruoanhimon taltuttaminen – 10 vinkkiä

1. Opettele tunnistamaan tilanne, jossa himo ruokaa tai ruoka-ainetta kohtaan tulee. Älä mene esimerkiksi nälkäisenä kauppaan, koska alitajunta ja tunteet ohjaavat silloin herkemmin ostokäyttäytymistäsi. Opettele 20 sekunnin sääntö, eli älä osta tai syö mitään miettimättä ensin … Lue lisää »


Laihdutus

Painonpudotus – mikä on oleellista

Viime aikoina media on taas tuupannut vaikka minkälaisia hittidieettejä linjoille. Oikotietä onneen ei ole, mutta myöskään kituuttaa ei tarvitse. Ei ole myöskään olemassa yhtä ja ainoaa ruokavaliota. Kerrataan nyt vielä kerran perusasiat.

Painonpudotus – mikä on oleellista ja mikä ei

Kalorilaki. Jos kaloreita tulee yli kulutuksen, paino nousee. Jos kaloreita tulee alle kulutuksen, paino laskee. Tämä on termodynamiikkaa eikä … Lue lisää »