Terveys

Luontainen immuniteetti ja sen boostaaminen

Talvi hurisee nurkissa ja moni möyrii flunssan kourissa. Voisiko asialle tehdä jotain? Kuinka taudinaiheuttajat voisi pitää loitolla? Tässä muutama keino kuinka immuniteetti pysyy hyvässä kuosissa.

Mittauta D-vitamiinitasosi. Suomalaiset saavat ravinnosta turhan vähän D-vitamiinia, eivätkä ravintolisätkään aina auta jos annos on liian pieni. D-vitamiinin imeytyminen on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa muun muassa samalla nautitun rasvan määrä. D-vitamiinitasojen mittaus maksaa laboratorioissa muutaman kympin ja sen tietäminen auttaa valitsemaan oikean vahvuisen valmisteen. Hyvä tavoitetaso on 80-110 nmol/l.

Älä muhi kuumassa suihkussa. Talvella moni rakastaa hulistella itseään superkuuman suihkun alla tai lillua lämpimässä vedessä. Kuuma vesi saattaa kuitenkin huuhtoa iholta pois sen luontaisen rasvakerroksen. Iho on yksi immuunijärjestelmän osa ja jos se ei toimi kunnolla, pääsevät taudinaiheuttajat mellastamaan elimistössä.

Näe ihmisiä. Sosiaalisilla ja rennoilla ihmisillä on pienempi riski sairastua. Sosiaalisuus vaikuttaa elimistöön geenitasolla ja pienentää tulehdusvälittäjäaineiden määrää veressä. Tunnontarkat ja introvertit ovat useammin sairaana.

Älä vaivu murheen alhoon. Myös masennus voi vaikuttaa siihen että paha pöpö jyrsii. Pimeinä aikoina olisi tärkeää saada mieli vippaisemaan ylöspäin. Käytä siis esimerkiksi kirkasvaloa kaamosväsymyksen selättämiseen ja voi terveemmin.

Liiku (ulkona). Liikunta boostaa immuniteettia, joskin liian rankka liikunta alentaa sitä. Ulkoile, käy salilla ja liikuskele mieleisten juttujen parissa 3-5 kertaa viikossa 30-60 minuuttia kerrallaan.

Nuku tarpeeksi. Mitä vähemmän nukut, sitä alemmilla kierroksilla immuniteettijärjestelmäsi käy. Univaje vaikuttaa vasta-ainetuotantoon alentavasti, joten uni itsessään on vastustuskykyä lisäävä tekijä.

Syö suolistosi terveeksi. Suoliston mikrobifloora vaikuttaa aika pitkälle siihen minkälaista mörköä elimistöösi päästetään. Syö ruokaa joista löytyy probiootteja (happamat tuotteet) ja juo reilusti vihreää teetä. Jätä sokeri (bakteerien ruokaa) ja prosessoidut ruoat pois ja lisää ruokavalioosi reilusti kasviksia ja hedelmiä.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *