Mantelit Ravinto

Mantelit – 10 syytä lisätä ne ruokavalioosi

Mantelit ovat turhan monelle vain joulupuuron sattumaylläri tai glögin lisuke. Ne ovat kuitenkin hyvin ravintorikas ruoka, ja siten aitoa superfoodia. Tässä 10 varsin pätevää syytä lisätä mantelit ruokavalioosi.

1. Erinomaiset ravintoarvot. Manteli on ravintoarvoiltaan 75 -prosenttisesti (hyvää) rasvaa ja n. 16 -prosenttisesti proteiinia. Niissä on paljon samanlaista kertatyydyttymätöntä rasvaa kuin oliiviöljyssä. Mantelit ovat hyviä B2- ja B7-vitamiinien, kuparin sekä mangaanin lähteitä. Manteleissa on myös esimerkiksi kaikkia välttämättömiä aminohappoja.

2. Terveyshyödyt. Kasviproteiinin osuuden lisäämistä ruokavaliossa pidetään yleisesti terveyttä edistävänä. Mantelien säännöllinen syöminen pienentää diabeteksen, sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä. Mantelit voivat ehkäistä myös joidenkin syöpätyyppien kehittymistä. Lisäksi mantelien syönti voi alentaa LDL-kolesterolia ja verenpainetta, sekä vähentää kudosten insuliiniresistenssiä, veren rasvojen hapettumista ja elimistön matala-asteista tulehdusta.

3. Kuidut. Manteleissa on reilusti ruoansulatusta, sekä vatsan yleistä hyvinvointia edistäviä kuituja. Mantelin kuoren kuitu ja fenoliset yhdisteet voivat toimia myös prebiootteina, eli ne toimivat ”hyvien” suolistobakteerien ravintona.

4. Apuna painonhallintaan. Manteli voi ehkäistä lihomista ja vuorostaan tehostaa laihtumista energiavajeessa. Mantelien sisältämät proteiinit ja kuitu tuottavat suuren kylläisyydentunteen. Mantelit ovat kasviksi suhteellisen proteiinipitoisia ja hidastavat verensokerin nousua hiilihydraattipitoisen aterian yhteydessä syötynä. Manteleista ei myöskään imeydy niin paljon energiaa, kuin aiemmin on luultu.

5. l’Amore! Mantelien mainio aminohappokoostumus, sekä verisuonille hyvää tekevä vaikutus ulottuu myös mieskuntoon. Niiden rasvahappokoostumus taas edistää sekä miesten, että naisten hormonituotantoa ja naisten hedelmällisyyttä.

6. Lisäkalsium ja -kalium. Manteli sisältää merkittäviä määriä kalsiumia ja kaliumia, joiden runsas saanti liittyy alempaan verenpaineeseen. Verenpainetta nostavaa natriumia suolattomissa manteleissa on olemattoman vähän.

7. Hyvin siedetty ruoka-aine. Manteli sopii hyvin laktoosittomaan, gluteenittomaan tai vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Ne eivät käytännössä sisällä lainkaan, tai vain hyvin pieniä määriä myöskään kolesterolia, tyydyttynyttä rasvaa tai transrasvaa.

8. Edullisuus. Vastoin kaikenmoisia superüber Amazonin alkuasukkaiden juuri kuukausi sitten yksitellen käsinpoimimia parapähkinöitä, pussi manteleita ei kaada kenenkään budjettia. Toki; osta mantelisikin mielummin mahdollisimman vähän prosessoituina, eli ei valmiiksi kuorittuja, saati suolattuja, tahi jollain muulla napalmilla päällystettyjä.

9. Energiatiheys. Ravintosisällöltään manteli on varsin energiatiheä, kuten pähkinätkin. Sopii siis myös tilanteeseen, kun kaloreita pitää saada paljon ja äkkiä.

10. Tuoksu ja maku. Mantelit tuoksuvat hyvältä ja maistuvat miedolta. Onpas pahanhajuista ja kitkerää – said no one ever. Tämä liittyy olennaisesti myös kohtaan 5.

Mantelit maistuvat ihan sellaisenaan, tai vaikka iltapalan naposteluosuutena. Ne ovat kätevä välipala kiireessä, ja mainio lisä esimerkisi erilaisiin smoothieihin.

Tiesitkö?

Manteli ei ole biologisesti varsinainen pähkinä, vaan mantelipuun luumarja. Luumarjan sisässä oleva siemen toki muistuttaa pähkinää.

Artikkelin asiantuntijana ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri, kouluttaja ja kirjoittaja Jan Verho. Janin omat kotisivut löytyvät osoitteesta Terveyssatama.fi.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Sannamaria

Sannamaria

Sannamaria on helsinkiläinen digituottaja ja konseptisuunnittelija, ja toinen sivuston perustajista. Päälajina tavoitteellinen kuntosalitreeni silloin, kun tavoitteita treenissä on.

Rooli Gainssissa on tuottajana, joten sen myötä kirjoitusten teemakin sisällöllisiin tiedotteisiin painottuva. Mukaan eksyy välillä myös sivuston ravitsemus-, liikunta- ja hyvinvointiammattilaisilla etukäteen hyväksytettyä ja tarkistettua tekstiä.

Lue koko esittely