Melatoniini ja uni Terveys

Melatoniini ja uniongelmat

Uniongelmat ovat lisääntyneet ja yhä useammat käyttävät melatoniinia saadakseen unta. Mitä kaikkea melatoniinista tulisi tietää?

Melatoniini on pääasiassa käpyrauhasesta verenkiertoon erittyvä hormoni, joka edesauttaa nukahtamista muun muassa alentamalla ruumiinlämpoä, ja lisäämällä nukahtamisvalmiutta. Melatoniinia erittyy luontaisesti yöllä, erityisesti puolen yön jälkeen. Melatoniinin tarkoitus onkin pitää sisäinen kello ajassa ja se osallistuu vuorokausirytmin säätelyyn. Melatoniini syntyy tryptofaani-aminohaposta serotoniinin kautta. Näin ollen sekä tryptofaanin että serotoniinin puute voi vaikuttaa jossain määrin melatoniinin luonnolliseen synteesiin.

Melatoniinin eritys hiipuu yön loppupuolella ja päivisin eritys on sammunut kokonaan – olettaen että ihminen ei kärsi unettomuudesta ja normaali sykli ei ole häiriintynyt. Melatoniinin eritykseen vaikuttavat alentavasti monet asiat, kuten alkoholi, stressi tai tietyt lääkkeet (esim. betsodiatsepiinit tai beetasalpaajat). Myös silmien kautta tuleva valosignaali (erityisesti sininen aallonpituus) katkaisee melatoniinisynteesin.

Melatoniinireseptoreita on muun muassa silmässä, aivoissa, verisuonissa, munuaisissa, rasvasoluissa ja haimassa. Melatoniinilla onkin paljon muita vaikutuksia kuin vain vuorokausirytmin säätely. On esitetty, että melatoniini lisäisi myös vastustuskykyä ja että se vähentää esimerkiksi matala-asteista tulehdusta. Melatoniini säätelee myös monien hormonien erityksen vuorokausirytmiä. Tutkimukset ovat kuitenkin osittain ristiriitaiset eikä kovin laajoja pitkäaikaistutkimuksia ainakaan nuorilla ole tehty. Suurin osa tutkimuksista kuitenkin tukee melatoniinin käyttöä nukahtamislääkkeenä.

Lääkärit ovat erimielisiä melatoniinin käytöstä. Osa on sitä mieltä, että melatoniini ei nopeuta nukahtamista kuin muutamalla minuutilla, osan taas ollessa sitä mieltä että melatoniinista voi saada isonkin avun. Melatoniinia on saatavilla sekä luontaistuotekaupasta ja apteekista reseptillä. Luontaistuotevalmisteet ja osa reseptivalmisteista ovat lyhytvaikutteisia, jolloin niitä voidaan käyttää nimenomaan nukahtamisen apuna. Lääkäri voi määrätä myös hitaammin vapautuvaa valmistetta, jota käytetään esimerkiksi aikaerorasituksesta toipumiseen.

Melatoniinin imeytyminen on yksilöllistä ja esimerkiksi ruokailu hidastaa imeytymistä. Osan täytyy ottaa melatoniinivalmiste jo 2-3 tuntia ennen nukkumaanmenoa, kun osaa alkaa väsyttää jo alle puolessa tunnissa. Melatoniinista ei voi tulla riippuvaiseksi, joten se on siinä mielessä turvallinen lääke. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä jatkuva melatoniinin käyttö saattaa kuitenkin vaikuttaa elimistön omaan hormonitoimintaan, joten käytöstä kannattaa pitää välillä muutama viikko taukoa. Melatoniini menettää tehoaan muutamassa kuukaudessa (yhtäjaksoinen käyttö), joten tauko puhuu senkin seikan puolesta. Yleisin melatoniinin hoitoannos on 0,5-5 mg. Melatoniinin puoliintumisaika on keskimäärin 45 minuuttia (hidasvaikutteisella nelisen tuntia), joten se poistuu nopeasti elimistöstä. Melatoniini ei aiheuta tokkuraa, ellei ihminen jostain syystä metaboloi sitä todella hitaasti (geneettiset erot).

Pitkäaikaisten unihäiriöiden syy kannattaa aina selvittää eikä syödä melatoniinia vain siksi että sen kokee hyödylliseksi. Melatoniini auttaa monille säännöllisesti otettuna, joten yksi kerta ei välttämättä tuo vielä toivottua tulosta. Melatoniini on kuitenkin turvallinen nukahtamislääke eikä se vaikuta unen rakenteeseen kuten esimerkiksi unilääkkeet.

Myös lapset ja nuoret voivat käyttää melatoniinia, joskin lapsilla on harvoin tarvetta valmisteelle, sillä he erittävät melatoniinia paljon luontaisesti. Murrosikäisillä hormonitoiminta sen sijaan saattaa olla häiriintynyt, joten heille valmisteesta voi olla paljonkin hyötyä.

Yleensä melatoniini sopii lähes kaikille, mutta sitä ei suositella pysyväksi lääkkeeksi, vaan enemmänkin lyhytaikaiseksi tueksi rytmin korjaamiseen ja unihäiriöiden hoitoon. Tärkeintä olisi korjata unihygienia ja elämäntavat optimaaliseksi unen laatua ajatellen.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *