Crossfit

Mikä kippileuoissa mättää

Kippileuka on CrossFit-lajista tuttu, vartalon heilautusta hyväksi käyttäen suoritettu leuanveto, josta on tullut ristiinkuntoilua arvostelevien lähes rakkain silmätikku. CrossFitistä puhuttaessa kippileuat kaivetaan esiin aina! Niin myös nyt.

Kippileukojen suurin ongelma on, että ne ovat väärin ymmärrettyjä. Kippileuka ei ole suoraan verrattavissa normaalileukoihin, eikä sitä raa’an leuanvedon suorana korvikkeena kohdella CrossFit-saleillakaan. Jos kippileukaa vertaa tiukkaan leukaan kyseessä on vähän sama kuin vertaisi sisäsoutua ja kulmasoutua keskenään. Liike on samankaltainen, mutta sen tekemisellä tavoitellaan eri asioita.

Sisäsoudussa saavutetaan kulmasoutuun verrattuna kovempi intensiteetti ja teho. Niin myös kippileuoissa ns. tavallisiin leuanvetoihin verrattuna.

Jos kippileuka ei ole ennestään tuttu, ideasta pääsee nopeasti kärryille katsomalla, kuinka mies yrittää tehdä sata huijausleukaa:

Miksi kippileukoja tehdään?

1. Leukojen vetäminen kippaamalla mahdollistaa kovemman intensiteetin treeneissä, joissa tavoitteena on saada tehoja irti ja pitää syke korkealla (enemmän leukoja nopeammin).

2. Kippaamalla koko keho saadaan mukaan liikkeeseen: kippileuka opettaa kehonhallintaa ja auttaa ihmistä hahmottamaan, kuinka lantiosta tuotettu voima siirtyy vetoon ja mikä merkitys rytmillä on voimansiirrossa. Myöhemmin kipistä on apua muissa voimisteluliikkeissä.

3. Leuanvedosta tulee myös toiminnallinen. Aika harva meistä (poliisi-)koiraa karkuun juostessaan ylittää aidan sotilaallisen tiukalla leuanvedolla, käyttämättä lantion ja liikevoimaa.

Kippileukojen riskit

Kippileuat voivat olla myös vaarallisia, kuten mikä tahansa liike, kun se suoritetaan väärin tai ilman oikeanlaista valmistautumista. Jos leukoja reuhtoo kylmiltään, olkapäät kärsivät. Samoin on silloin, kun harjoittelijan voimatasot eivät ole vielä riittävät dynaamisen ja hyvää hallintaa vaativan liikkeen tekemiseen. Siksi ennen kippileuan opettelua rakennetaan oikeanlainen voimapohja, varmistetaan riittävä liikkuvuus, sekä opetellaan itse kipin perusteet (kuppi- ja kaarikeinunta).

Entäs tiukat leuat?

Crossfittiin kuuluvat kippileukojen ohella, tai paremminkin ennen kaikkea, myös ns. tavalliset eli tiukat leuanvedot. Edellä kuvattua voimapohjaa rakennetaan ja ylläpidetään erilaisin tiukkoja leukoja sisältävin voima- ja kuntoharjoituksin sekä lisäpainoja leuanvedoissa hyödyntäen. Emme siis tee pelkästään kippileukoja, vaan myös niitä naukuvan tiukkoja toistoja, jotka läpäisevät kriittisemmänkin internet-soturin seulan.

Yhtä lailla harjoituksemme sisältävät sekä sisä- että kulmasoutua, sulassa sovussa ja sopivassa tasapainossa. CrossFit, määritelmältään, ei ole joko tai, vaan sekä että.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: DoWeEvenLift

DoWeEvenLift

DoWeEvenLift -nimimerkillä kirjoittavat Antti Akonniemi ja Meri Pekkanen treenaavat ja valmentavat CrossFitiä CrossFit Herttoniemen salilla.

Lue koko esittely