Miksi et laihdu? Laihdutus

Miksi et laihdu?

Siksi että olet netissä lukemassa artikkeleita siitä miksi et laihdu. Tai artikkeleita siitä miten laihdut nopeasti. Get ripped fast? Ei onnistu.

Näissä artikkeleissa kerrotaan joko itsestäänselvyyksiä tai kaupataan ravintolisiä. Vaikka käyttäisit päivittäin kofeiinia, vihreää teetä, CLA:ta, yohimbiinia ja karnitiinia… – lista on pitkä ja se ei lopu ikinä – et laihdu jos perusasiat eivät ole kunnossa. Artikkeleissa saatetaan myös esimerkiksi kertoa, että hormonisi ovat epätasapainossa, geenit vinossa, greliinitasoja voi huiputtaa ajattelemalla, maksat kaupassa väärin, ajattelet harjoittelua liikaa jolloin syöt liikaa ja niin edelleen. Toki kaikki edellä mainitut voivat tapahtua, mutta näihin keskittymisestä ei ole mitään hyötyä jos perusasiat eivät ole kunnossa.

Artikkelit ovat hyvää viihdettä, mutta laihduttamisen tueksi niistä ei yleensä ole. Ne vain antavat sinulle tekosyyn viedä huomio pois niistä asioista miksi ei ihan oikeasti laihdu.

Mitä siis ovat oikeasti ne syyt miksi et laihdu?

Syöt liikaa. No tämä on yksinkertaista. Vedät liikaa piirakkaa napaasi. Jos syöt mielestäsi vähän, niin tarkastele ruokailutottumuksiasi paperilla, pidä ruokapäiväkirjaa ja käytä kalorilaskuria. Saatat yllättyä. Saattaa nimittäin olla, että juot kaloreita pitkin päivää vaikkapa erilaisten energiajuomien tai virvoitusjuomien muodossa. Tai sitten vain huijaat itseäsi, olet päivän syömättä ja illalla syöt huomaamattasi kulutukseesi nähden liikaa.

Syöt liian vähän. Jos olet laihduttanut pitkään, niin olet luultavasti ns. säästöliekillä. Lopeta diettaaminen ja ala syödä. Aineenvaihduntasi hidastuu ja viestii siitä, että nyt olisi hyvä aika pistää vähän kaloria huuleen. Jos kehon viestejä ei kuunnella, saatat mennä rikki. Voiko korjata? Voi, mutta saattaa mennä jopa vuosia.

Huom! Pitkältä dieetiltä ei pidä koskaan siirtyä suoraan ”normaaliruokavalioon” vaan energiaa tulee lisätä asteittain useamman päivän tai jopa viikon ajan. Saata yllättyä huomeatessasi, että alat kiinteytyä kun lisää ravintoa.

Treenaat liikaa. Kroppa ei ehdi palautua ja kerää nestettä elimistöön. Aineenvaihdunta menee sekaisin ja vedät tyhjän arvan todella helposti, varsinkin jos tähän kohtaan yhdistyy liian vähän syöminen.

Treenaat liian vähän. Ruokavalio on erittäin tärkeää, mutta harjoittelemisesta on kaksi suurta hyötyä. Sen lisäksi että se lisää hetkellistä energiankulutusta, niin varsinkin saliharjoittelu lisää myös lihasmassaa joka taas nostaa aineenvaihduntaa ja kulutat levossakin enemmän. Jos istut työssäsi paljon, niin tasaisin väliajoin kannikat ilmaan ja kävelemään.

Olet sairas. Jos tuntuu että väsyttää, kolottaa, paleltaa, on kuuma, tukka lähtee, mikään ei kiinnosta, seksielämä on yhtä hurjaa kuin bakteereilla ja tunnet olevasi tukossa, niin tarkasta ihmeessä terveydentilasi. Monet sairaudet ja lääkkeet nostavat painoa, joskin suurin osa näistä laittaa sinut vain syömään liikaa.

Olet laiska. Isot luut, pienet luut, lapset kasvaa, lapset ei kasva, kauppa on kiinni, sali on tulessa, naapurimaa hyökkää, treenikamat pesussa, kynsivallin tulehdus, kännykkä rikki, sipuli kaapissa, spotifyssa väärä biisi, koira nukkuu ja vessan ovi rikki. Ei just nyt pysty treenaa.

Tee se mitä pitää. Älä selitä, tee.

Sinulla on kiire. Haluat laihtua hetkessä? Haluat saada rantakunnon kuukaudessa? Not gonna happen! Jos sinulla on koko ajan kiire, niin et ehdi keskittyä oleelliseen ja vaihtelet ehkä dieettiä ja saliohjelmaa jatkuvasti. Keskity! Anna muutokselle aikaa. Paino voi pysyä miinuskaloreillakin muuttumattomana jopa lähes kaksi viikkoa. Älä panikoi, vaan katso mitä tapahtuu ja toimi sen mukaan, mutta noudata suunnitelmaa. Kiireisenä myös syöt helposti liikaa.

Keskityt liikaa tekemiseen ja unohdat lopputuloksen. Tee pitkän tähtäimen suunnitelma. Muista mikä on tavoite. Lähes kaikessa muussa pätee vanha sanonta, että tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka. Tässä ei päde. Tärkeintä on päämäärä, joten älä sorru matkalla vetkuilemaan ihmedieettien ja erilaisten trenditreenimuotojen parissa. Tutki matkan aikana mitä ruokavaliossa ehkä on vialla, ja miten harjoitusohjelmaasi voisi ehkä muuttaa, mutta pidä aina päämäärä eli tavoite mielessäsi.

Nukut liian vähän. Unenpuute muuttaa ihmistä. Se sotkee hormonaalisen toiminnan ja aivokemian, eikä kroppa toimi ilman unta. Univaje sotkee aineenvaihduntasi. Vaikka nukkuisit kuinka vähän ja painoa kertyy kroppaan, johtuvat univajeisenkin lisäkilot suurimmaksi osaksi siitä että hän syö liikaa, sillä univaje lisää muun muassa makean- ja hiilihydraattien himoa.

Olet internetissä. Mitä sinä täällä teet? Naposteletko samalla (syöt liikaa)? Mene treenaamaan ja syömään terveellisesti.

Yhteenvetona, todennäköisesti suurin – ja monen kohdalla ainoa –  syy siihen että et laihdu on se, että syöt liikaa.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *