Terveys

Miksi käydä kuntosalilla?

Tammikuu alkaa olla pian ohi ja salien uusien asiakkaiden ruuhka helpottuu. Moni jättää leikin alkuinnostuksen jälkeen ehkä sikseen. Sinne salille olisi kuitenkin hyvä vain jaksaa mennä, sillä askartelet siellä vain omaa elämääsi parempaan suuntaan.

Kuntosalin hyödyt voidaan jakaa periaatteessa kahteen kategoriaan: elämänlaatua ja terveyttä parantaviin asioihin. Näiden kategorioiden sisältämät hyödyt menevät toki jonkin verran limittäin, mutta voidaan joka tapauksessa osoittaa että vastusharjoittelusta on kiistaton hyöty.

Elämänlaatua kohentavat seikat

Kuntosaliharjoittelu parantaa suorituskykyä. Tämä ei näy vain raskaampien painojen nosteluna, vaan hyöty siirtyy myös elämän muihin osa-alueisiin. Lihaksesi toimivat taloudellisemmin ja jaksavat siirtää sinua helpommin paikasta toiseen. Kauppakassitkin tuntuvat kevyemmiltä. Huomaat myös, että pysyt ehkä paremmin pystyssä. Saliharjoittelu parantaa nimittäin myös tasapainoa, joten loukkaantumisriski salin ulkopuolella pienenee.

Yksi kuntosalin hyödyistä on selkäkipujen väheneminen, toki olettaen että siellä salilla touhutaan ergonomisesti oikein. Niskan, selän, pakaroiden ja takareisien vahvistuneet lihakset hyödyttävät koko kroppaa, ja huomaat ettet tuskastu jäykkiin lihaksiin enää yhtä paljon kuin ennen.

Kuntosalilla onnistuminen kasvattaa henkistä kapasiteettia. Isojen rautojen liikuttelu on itsetuntoa kohottava asia, ja salilla irvistely onkin parasta mahdollista mentaalivalmennusta. Itsetunnon lisäksi saat lisää voimaa ja lihasmassaa, joiden avulla pärjäät kaikkialla paremmin ja myös ihmissuhteesi vahvistuvat.

Kaikki yllä olevat asiat parantavat muun muassa ryhtiäsi ja habitustasi. Ulkonäkösi paranee ja saat lisää itseluottamusta. Usko itseen lisääntyy, näytät hyvältä peilistä ja kävelet joka paikkaan voittajan elkein!

Terveyttä kohentavat seikat

Saliharjoittelu alentaa pidemmällä aikavälillä verenpainettasi. Kun saat purkaa stressin rautoihin, se usein myös jää salille. Verenpaineen aleneminen lisää suoniesi elinikää ja riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin alenee. Samalla kun stressitasot putoavat, tunnet olosi kevyemmäksi ja jaksat uskoa huomiseen.

Raskas malmi vahvistaa luitasi, jolloin ne kestävät suurempaa rasitusta ja riski sairastua osteoporoosiin pienenee. Hauraat luut napsuvat iäkkäänä helposti poikki, mutta ei sinun kuntosalilla vahvistamasi teräsluusto. Samalla kun luuston tiheys lisääntyy, leivot itsellesi enemmän lihassoluja mikä johtaa rasvamassan pienenemiseen. Kroppa kiinteytyy, hormonitoiminta tehostuu ja vastakkainen sukupuoli huokailee.

Kuntosalin sokeriaineenvaihduntaa parantava ja diabetesriskiä pienentävä vaikutus tulee niin ikään lisääntyneen lihasmassan ja vähentyneen rasvamassan myötä. Voit syödä hieman vapaammin ja elimistösi osaa käyttää ravintoaineet paremmin hyödyksi. Et tarvitse lääkkeitä ja riski sairastua elintasosairauksiin pienenee. Sydän- ja verisuonisairauksien lisäksi myös diabetes voi koitua kohtalokkaaksi, joten salitreenaaminen tekee sinusta lopulta terveen ja iloisen eläkeläisen joka jaksaa tarpoa metsikössä ja tarpeen vaatiessa pistää vastaantulevaa karhua pannuun.

Saliharjoittelu parantaa myös unenlaatua. Töitä tehneet lihakset haluavat välillä levätä, ja käskevät aivoja tekemään niin. Samalla kun nukkua tuhistat onnellisena päivän treenistä, pienennät riskiäsi sairastua masennukseen tai jopa nouset sieltä murheen alhosta ylös.

Jos vielä nyhjäät kotona ja salitreeni ei voisi raskaan työpäivän jälkeen vähempää kiinnostaa, niin jaksa vain! Harvoja ovat ne kerrat kun treenin jälkeen ei kroppa muikeile tai aivoissa endorfiini humise.

Gainsikossa suhisee, nähdään salilla!

KUNTOSALILLA

Kuvituskuvan lähde

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *