Hot Mama Naisten salitreeni

Naisten kuntosaliharjoittelu

Lihakset ovat uusi musta ja fitness-bloggaajat ovat suomen 50 Shades of Grey. Kuitenkin, kun menee satunnaiselle kuntosalille kaupungista riippumatta, törmää siellä tuttuun näkyyn; heinänkorttakin ohuemmat naiset juoksevat jopa tuntien treenejä juoksumatolla. Ihmisen ulkonäkö ei ole oleellista, mutta lihasten puute on.

Hyvä lihaskunto on yhdistetty kykyyn selvitä elämästä hengissä – ainakin vähän pitempään ja parempikuntoisena. Hyvä lihaskunto vaikuttaa ryhtiin ja elimistön toiminnallisuuteen. Naisten kuntosaliharjoittelu auttaakin monenlaisiin vaivoihin. Ehkä jopa yksinäisyyteen, jos salilla käyvä astronautti-palomies-tankotanssija antaa sinulle puhelinnumeronsa.

Ja vaikka juuri sanoin että ulkonäkö ei ole oleellinen asia, niin eihän se totta ole. Vaikka kuinka haluaisimme toisin, niin nykyään ulkonäkö merkitsee erittäin paljon. Ja se voi oikeasti olla joskus hyväkin asia ihan itsetuntoa kohottavana tekijänä. Kuntosalilla voit muokata ulkonäköäsi ja rakentaa myös nykypäivänä yhteiskunnan hyväksymät mukavat palikat.

Ja jos pelottaa että lihaksesi kasvavat liian isoiksi, niin älä suotta huolehdi. Sitä vaaraa ei 99,99 % väestöstä ole. Painojen nostelu ei muuten tarkoita sitäkään, että mahdollisesti rakastamasi aerobinen pitäisi unohtaa.

Nainen, mene siis salille.

Miksi siis salille?

  1. Vastusharjoittelu kuormittaa useampia lihasjärjestelmiä kerralla ja auttaa näin polttamaan enemmän kaloreita kuin pelkkä juoksentelu, hyppelöinti ja pomppelointi.
  2. Isommat lihakset kuluttavat enemmän energiaa. Sen lisäksi että raudan vääntäminen kasvattaa lihaksia, se auttaa dieetillä arvokasta lihassolukkoa säilymään.
  3. Kuntosalilla tehdään hot mamat, eli raudan rankaisu mahdollistaa kurvit. Jos haluat tiimalasiosastoa kroppaasi, niin pyöreitä olkapäitä, leveää selkää ja kurvikasta takamusta et saa aikaiseksi kuntopyörällä tai juoksumatolla. Kun pihvi kasvaa, keho kiinteytyy vaikka rasvan määrä ei alenisikaan.
  4. Kuntosaliharjoittelu tekee terveydellesi hyvää. Sen lisäksi että se parantaa unen laatua ja vähentää stressiä, se alentaa riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin ja diabetekseen.
  5. Kuntosalilla käynti auttaa sinua tutustumaan kehoosi ja saamaan siitä enemmän irti niin työ- kuin vapaa-ajalla.

Mitä siellä teet?

  1. Treenaat isoilla painoilla etkä vitkuta kahden kilon käsipainoilla. Suuret painot kuormittavat isoja lihasryhmiä ja ovat lähes välttämättömiä timmin kropan työstämisessä. Isojen rautojen ansiosta hormonitoiminta vilkastuu ja lihaksiin saadaan oikeasti rasitusta niiden vaatimalla tavalla.
  2. Treenaat sopivasti myös korkealla intensiteetillä, et vain ja ainoastaan isoilla painoilla. Kuorma, volyymi ja intensiteetti ovat kaikki oleellisia asioita täydellisen kropan metsästyksessä.
  3. Kyykkäät. Kyykky on treeniliikkeiden äiti, isä, klingoni, Hades ja Dionysos. Se on yksi parhaista takapuolta muokkaavista liikkeistä, mutta ottaa myös jalkoihin ja yläkroppaan. Takapuolitreenin lisäksi älä unohda takareisiä, sillä ne ovat osa muodokkaita jalkoja.
  4. Treenaat selkää ja olkapäitä. Leveä selkä ja pyöreät olkapäät ovat yksi osatekijä naisellisia muotoja korostaessa.
  5. Et hinkkaa vatsoja (tai tee vain vatsarutistuksia) tai käytä aikaasi epäoleellisiin asioihin. Vatsalihaksia ei tarvitse välttämättä treenata ollenkaan, sillä ne saavat rasitusta monen muun liikkeen yhteydessä. Jos vatsalihaksia haluaa treenata, niin kannattaa muistaa, että vatsarutistus ei ole toiminnallinen liike ja isot vatsalihakset paksuntavat vyötäröä, joka taas ei kuulu tiimalasivartaloon.

Jos haluat saada ihan ilmaiseksi tiukan hot maman treeniohjelman, jonka avulla saatat ehkä jopa mahtua niihin rakastamiisi 90-luvun farkkuihin (ei autoihin), niin osallistu talkoisiin jakamalla tätä tärkeää asiaa eteenpäin alla olevien Some-nakkuloiden avulla, ja ruuvaamme artikkelin asiasta.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

8 kommenttia kirjoitukseen 'Naisten kuntosaliharjoittelu'

  • Hyvä kirjoitus! Yhdyn ehdottomasti siihen että naisten, ja ihan kaikkien muidenkin olisi suositeltavaa tehdä lihaskunto- ja salitreeniä. Sen lisäksi naiset (ja miehet myös), hyväksykää vartalonne ja rakastakaa itseänne! Liioista estoista vapautuminen rentouttaa oloa ja avaa ovia kaikenlaiselle uudelle mitä ei välttämättä aikaisemmin olisi voinut kuvitellakaan – myös tuloksille! Ja jos joku asia kehossa tai elämäntilanteessa kaipaa muutosta, pienillä askelilla eteenpäin kohti parempaa elämää!

  • Olisi kiva jos PT:t / terveyden ammattilaiset ei vähättelisi asiakkaiden toiveita.

    ”Ja jos pelottaa että lihaksesi kasvavat liian isoiksi, niin älä suotta huolehdi. Sitä vaaraa ei 99,99 % väestöstä ole. ”

    Kuka sinä olet sanomaan, ovatko Maija Meikäläisen lihakset liian isoja? Entä jos hän haluaa näyttää tanssijalta tai uimarilta tai luistelijalta, neuvoisitko silti samalla tavalla? Tai Hollywood näyttelijältä, tai pilatesohjaajalta?

    Ymmärrän, etteivät PT:t halua auttaa anorektikoita sairaalloisen vartalon saavuttamisessa, mutta kaikki hoikat eivät ole anorektikoita eivätkä läheskään kaikki hoikat halua olla lihaksikkaita. Minua harmittaa eniten se, että niin monet PT:t esittävät absoluuttisena totuutena sen että ”enemmän lihasta on parempi” ja että ”kaikki haluavat polttaa rasvaa ja kasvattaa lihasta”. Minua harmittaa myös se, että sen sanotaan olevan ”terveempää” – minkä tutkimuksen mukaan? Millä mittapuulla? Minua harmittaa myös se, että sen mainostetaan olevan seksikästä – kenen mielestä? Pitääkö lukija vakuuttaa siitä, että hänestä tulee seksikkäämpi jos hänellä on enemmän lihasta, vai pitääkö lukija vakuuttaa siitä, että joku toinen on seksikäs jos hän on lihaksikas?

    …Ei minulla muuta. Sen kun sanon, kun itse olen hyvin varautunut miettiessäni PT:n palkkaamista juuri siksi, että heillä tuntuu olevan ihan oma käsityksensä siitä mikä on terveellistä tai seksikästä, eivätkä he tunnu välittävän minun kokemuksistani.

    • Tarkoitus ole ole missään nimessä vähätellä asiakkaiden toiveita. Tuo lainaamasi lause nyt vain tuntuu tulevan hyvin usein vastaan naisten toiveissa. Totta kai se on asiakas joka sen määrittelee miltä hän haluaa loppujen lopuksi näyttää. Ei laihuus tarkoita anoreksiaa, eikä lihaksikkuus ole mikään itsesarvo. Sen sijaan hyvä lihaskunto on oikeasti terveellistä ja vähentää riskiä sairastua tuki- ja liikuntaelinsairauksiin. Lisäksi hyvä lihaskunto tuo tutkitusti lisää laadukkaita elinvuosia elämän ehtoopuolelle. Lihaksikkuus ja lihaskunto eivät välttämättä kulje rinnakkain ja lihasten kasvatus vaatii myös laadukkaan ruokavalion.

      Jos asiakas haluaisi näyttää tanssijalta, uimarilta, näyttelijältä tai vaikka maija mehiläiseltä, niin neuvoisin silti ottamaan raskaita perusliikkeitä harjoitteluun.

      Mitä tulee seksikkyyteen, niin sehän on täysin katsojan silmässä, eikä kaikkia kiinnosta katsella lihaksikasta kroppaa. Nyt täytyy muistaa, että laihan ja lihaksikkaan (mitkä ovat molemmat suhteellisia käsitteitä) väliin sopii aikan paljon erilaisia kehoja. Siinä olet täysin oikeassa, että kaikki PT:t eivät ymmärrä sitä että se on asiakas jonka toiveiden mukaan mennään, ei PT.

      • Minulla on kokemusta entisen maailmancupin suunnistajan ryhmävalmennuksesta, ja tiedän että kaikki PT:t eivät tyrkytä lihastreeniä asiakkaille.

        Mikäli on olemassa tutkimuksia kirjoittamiesi väitteiden tueksi, niin miksi et viittaa niihin ja kerro artikkelisi lähdeluetteloa?

        Tiedän myös omasta kokemuksesta että isot lihakset kuluttavat happea. Verenkierto- ja henkityselimistö toimii tiettyjen lainalaisuuksien rajoissa. Mitä suuremmat lihakset ovat sitä huonommin keho selviytyy pitkäkestoisesta rasituksesta. Hyvässä artikkelissa pitäisi myös kertoa mitä haittaa lihaksista on eikä vain keskittyä hyviin puoliin.

  • Oikein hyvä kirjoitus! En oo mikään timmi salimimmi vaan neljävitonen työssäkäyvä perheenäiti. Treenaan mieheni kanssa paikallisella pikkusalilla. Laitteita salilla ei juurikaan ole, mutta kyykkyä, rinnallevetoa, prässiä ja paljon muuta. Mistään muusta urheilusta en koskaan ole saanut parempia kiksejä. Yhden hyvän syyn sain taas käydä salilla, kun vedin mahtavat lipat pari viikkoa sitten kylpylän lattialla. Siinä testattiin kerralla kaikki – osteoporoosista lähtien. Tilanteen jälkihoito hoitui pelkällä kolmen koon yhdistelmällä. Se on yksi asia, josta voin kiittää salikäyntejä. Jos lihaskunto olisi ollut huonompi – olisi vammakin ollut huomattavasti pahempi.

  • Olen ehdottomasti samaa mieltä lihasharjoittelun hyödyllisyydestä terveyden kannalta. Itselleni se on myös tuonut mukavaa mallia kroppaan, joka ei viisikymppiseksi ole laisinkaan hullumpi. Monet jututhan perustuvat kokemukseen, joten kerronpa tässä yhden: 79 vuotias äitini kaatui ja mursi lonkkansa. Hänet leikattiin ja kuntoutus jatkuu nyt jo 5:ttä kuukautta. Edistyminen on heikkoa, sillä lihaskunto ja liikkuvuus oli huonoa jo ennen tapaturmaa. Tilanne, jota joudun sivusta seuraamaan on sellainen, että haluan itse tehdä kaiken voitavani, etten siihen jonain päivänä joutuisi. Lihasta kroppaan kaikille, miehille ja naisille!

Kommentointi on suljettu.