Nukkuma-asento Hyvinvointi

Nukkuma-asento, onko sillä merkitystä?

Mitä tulee nukkumiseen, on kaikilla suosikkinsa siinä, minkälaiselle rullalle itsensä yöksi vääntää. Jokainen nukkuma-asento on kuitenkin sekä hyväksi, että pahaksi terveydelle. Tässä on listattu lyhyesti erilaisten asentojen hyvät ja huonot puolet.

Selällään

Selällään nukkuvat kuorsaavat enemmän, mutta närästysoireet helpottavat jos sellaiseen on taipumusta (sängyn tulisi olla mielellään kallistettuna pääpuoli ylemmäksi). Selkäasento vähentää myös ryppyjen muodostusta ja naisten rinnat pysyvät kiinteämpinä.

Kyljellään

Kyljellään nukkuvat kuorsaavat vähemmän ja varsinkin vatsan alueen verenkierto tehostuu (raskaana oleville usein helpoin asento nukkua). Tämä nukkuma-asento voi kuitenkin lisätä ryppyjen muodostumista ja vaikuttaa naisten rintojen kiinteyteen negatiivisesti. Monet kyljellään nukkuvista kärsivät myös olkapää- ja lantiokivuista.

Vatsallaan

Vatsallaan nukkuvat kuorsaavat vähiten, mutta tämä nukkuma-asento on monelle epäergonominen ja aiheuttaa paljon niska- ja selkäkipuja. Myös iho ja naisten rinnat ottavat eniten osumaa niiden kohdatessa lakanan monta kertaa yön aikana.

Mikä nukkuma-asennoista sopii sinulle? Se on yksilöllistä, mutta ehkäpä näiden vinkkien avulla voit optimoida omaasi paremmin.

Lähteenä käytetty Huffington Postin sivuilta löytyvää englanninkielistä infografiikkaa.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely