Ruokavaliot

Ovatko viljat ravintoarvoltaan köyhää ruokaa?

Viljoista voi olla montaa mieltä ja myös niiden demonisointi ruoka-aineena on yleistynyt. Ilman viljojakin voi koostaa hyvän, monipuolisen ja terveellisen ruokavalion. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko yksittäisen ruoka-aineen jättämiselle kunnon perusteita? Miksi kaventaa ruokavaliotaan jos terveydellistä syytä siihen ei ole?

Kaikkien viljojen niputtaminen huonoksi perusteluna niiden väitetty heikko ravintoainepitoisuus ei kestä kriittistä tarkastelua, viljoissakin on eroja. Hyvistä täysjyväviljoista esimerkkinä toimii vaikka jälkiuuniruisleipä. Ruokatietokanta Finelin mukaan 100 grammaa kohden ruisleipä sisältää:

  • Kuitua 15 g (suositeltava saanti aikuisilla vähintään 25-35 g/vrk)
  • Rautaa 4,1 mg (suositeltava saanti 9-15 mg)
  • Magnesiumia 97,2 mg (suositeltava saanti 280-350 mg)
  • Sinkkiä 2,8 mg (suositeltava saanti 7-9 mg)

Folaattia, jonka saanti Suomessa on muihin vesiliukoisiin vitamiineihin niukkaa ja usealla riittämätöntä, ruisleipä sisältää 54,2 µg (saantisuositus 300-500 µg).

Ruisleseiden kohdalla ravintoainesisältö on vieläkin vakuuttavampi.

  • Kuitua 39 g
  • Rautaa 9,5 mg
  • Magnesiumia 300 mg
  • Sinkkiä 8,0 mg
  • Folaattia 72,0 µg

Otetaan vertailuun mukaan vielä hyvänä rasvanlähteenäkin tunnettu ravintoainerikas ruoka, cashewpähkinä. (Ei kuitenkaan suolattu eikä jogurttikuorrutettu). Cashewn kohdalla määrät ovat:

  • Kuitua 3,5 g
  • Rautaa 6,0 mg
  • Magnesiumia 260 mg
  • Sinkkiä 5,6 mg
  • Folaattia 69,2 µg

Verrataan viimeiseksi vielä näiden kolmen ruoan energiasisältöjä 100 grammaa kohden. Ne ovat:

  • Jälkiuuniruisleipä 260 kcal
  • Ruislese 279 kcal
  • Cashewpähkinä 574 kcal

Jos katsotaan ruokaa sen tuomaa kalorimäärää kohden, ruislese näyttää näiden viiden ravintoaineen suhteen tarkasteltuna kaikista tuhdimmalta ravintoainepommilta. 100 kaloria kohden leipä antaa kuitua 5,7 g, leseet 14 g ja cashew 0,6 g. Jos verrataan ruisleseitä ja cashewia, saa hyvän määrän rautaa, magnesiumia, sinkkiä ja folaattia huomattavasti pienemmällä kalorimäärällä kuin pähkinöistä. Jos silti vielä tämänkin kirjoituksen jälkeen uskoo, että kaikki viljat ovat samanarvoisia, kannattaa katsoa vaikka ranskanleivän ravintosisältö.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Petteri Lindblad

Petteri Lindblad

Petteri Lindblad on laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri, Personal Trainer, luennoitsija ja kirjailija, sekä amatöörihistorioitsija ja positiivisen psykologian opiskelija.Petteri treenaa ihmisiä elämänsä kuntoon päätoimisena Personal Trainerina ELIXIA Flamingossa.

Lue koko esittely

1 kommentti kirjoitukseen 'Ovatko viljat ravintoarvoltaan köyhää ruokaa?'

Kommentointi on suljettu.