Ravinto

Pähkinät – jumalten ruokaa

Yksi maailman terveellisimmistä ja ravintoainerikkaimmista ruoista ovat pähkinät. Siinä missä viime vuosisadalla pähkinät olivat monen kohdalla kiellettyjen ruokien listalla, ovat ne nyttemmin nousseet arvoon arvaamattomaan. Mihin pähkinöiden terveellisyys perustuu?

Aloitetaan rasvoista. Pähkinöiden rasvakoostumus on erittäin laadukas. Siinä missä maitotuotteiden rasvasta suuri osa on samaa kovaa rasvaa jota länsimaalaiset saavat muutenkin paljon, on pähkinöiden rasva pehmeää. Pähkinöitä nauttimalla voidaan ruokavalion kokonaisrasvan koostumusta muuttaa huomattavasti edullisempaan suuntaan. Olen joskus sanonut, että jos suomalaiset vaihtaisivat viikossa 200 grammaa lihaa 100 grammaksi pähkinöitä, kansanterveydelliset vaikutukset olisivat radikaaleja.

Rasvan suhteen haluan erityisesti nostaa esille saksanpähkinän: tämä erittäin ravinnerikas ruoka eroaa muista pähkinöistä siinä että se on varsinainen omega-3-pommi. Totta, omegakolmosten- ja kutosten suhde ei ole yhtä hyvä kuin kylmäpuristetussa rypsiöljyssä (1:2), mutta saksanpähkinää (suhde 1:4) voidaan kuitenkin pitää hyvänä omegakolmosten lähteenä.

Entä sitten kivennäisaineet?

Kaikki pähkinät sisältävät kivennäisaineita runsaasti, mutta haluan tässä nostaa esille monelle hivenen tuntemattomamman eli parapähkinän. Parapähkinän magnesiumpitoisuus on julmetun suuri, lähes 400 mg per 100 grammaa pähkinää. Cashewpähkinät taas sisältävät sinkkiä yli 5 mg 100 grammaa kohden. Seleenin päivittäistarpeen taas tyydyttää parilla grammalla parapähkinää. Kasvissyöjälle manteli on loistava kalsiumin lähde.

Miten sitten on vitamiinien laita?

Pähkinät sekä manteli ovat mahtavia rasvaliukoisen vitamiinin eli E-vitamiinin lähteitä. 30-40 grammalla mantelia tyydyttää päivittäisen E-vitamiinin tarpeen. Kuitua pähkinöistä ei löydy yhtä tuhdisti kuin täysviljasta, mutta esimerkiksi pekaanipähkinässä kuitupitoisuus on yhtä korkea kuin monissa ruisleivissä.

Haluan summata kirjoituksen vastaamalla kysymykseen, jonka kuulen usein: mikä pähkinä on kaikista terveellisin? Vastaan samalla tavalla kuin vastaavaan kysymykseen marjoista: ne kaikki! Syömällä eri pähkinöitä vaikkapa yhteensä kourallisen tai pari päivässä tulee hyödyntäneeksi niiden kaikkien parhaat puolet: seleeniä ja magnesiumia parapähkinästä, sinkkiä cashew`sta, E-vitamiinia ja kalsiumia mantelista, kuitua pekaanipähkinästä, omegakolmosia saksanpähkinästä ja niin poispäin. Erilaiset kuorrutteilla varustetut toki kannattaa jättää jatkossakin kauppaan.

Erinomainen tapa lisätä pähkinöiden määrää on nauttia niitä aamupalalla jogurtin ja marjojen kanssa tai välipalaksi hedelmän kera. Let`s go nuts!

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Petteri Lindblad

Petteri Lindblad

Petteri Lindblad on laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri, Personal Trainer, luennoitsija ja kirjailija, sekä amatöörihistorioitsija ja positiivisen psykologian opiskelija.Petteri treenaa ihmisiä elämänsä kuntoon päätoimisena Personal Trainerina ELIXIA Flamingossa.

Lue koko esittely

2 kommenttia kirjoitukseen 'Pähkinät – jumalten ruokaa'

  • On kyllä tämmöiselle keski-iän partaalla olevalle mieshenkilölle löytynyt todella kiva välipala pähkinöistä. Tykkään harrastaa kuntosalia ja urheilua suhteellisen paljon, mutta uskon hyvillä rasvoilla sekä proteiinilla olevan vaikutusta siihen, että lihaskrampit ovat minulla todella harvassa. Niitähän kun saa mm. pähkinöistä!

  • Hei hienoa Olli, tosi mukava kuulla! Pähkinöissä on erittäin nätisti magnesiumia, kivennäisainetta jonka puutos saattaa aiheuttaa kramppeja.

    Petteri

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *