Lihavuus Terveys

BMI eli painoindeksi

BMI eli painoindeksi on luku, joka kertoo miten painosi suhtautuu pituuteesi. Se ei ota kantaa mihinkään muuhun; ei rasvaan, lihakseen, hattuihin eikä ulkopolitiikkaan. Se on vain täysi-ikäisille ja normaalipituisille tarkoitettu, hyvin suuntaa-antava, mutta usein epätarkka keino tarkastella nopeasti missä mennään. Painoindeksiä ei tulisi koskaan käyttää tarkastelematta ihmisen koostumusta, pituutta tai muita lukuja tarkemmin.

Vyötärönympärys mitataan pari senttiä navan yläpuolelta ja paljaalta iholta. Se kertoo hyvin kuinka mahdollinen rasva on kertynyt elimistön keskiosastoon. Naisilla yli 80 cm ja miehillä yli 94 cm vihjaisee että tartteis varmaan tehdä jotain. Jos iho on pinkeä mutta vyötärönympärys on silti suurehko (lasi pysyy mahan päällä pystyssä), on rasva kertynyt pääasiassa vatsaonteloon ja tartteis tehdä todellakin jotain ja heti.

Lantionympärys mitataan takapuolen leveimmästä kohdasta. Se ei kerro yksinään välttämättä mitään muuta, kuin että tarakka on mallia bojoing. Taikka sitten ei. Kun jaat vyötärönympäryksen lantionympäryksellä, saat luvun joka kertoo näiden välisen suhteen. Jos se on naisilla alle 0,8 ja miehillä alle yksi, niin homma on hyvällä mallilla. Jos suhdeluku on tasan yksi, ovat vyötärösi ja lantiosi samankokoisia ympärysmitaltaan.

Painoindeksi ja vyötärö-lantiosuhde

Painoindeksi ja vyötärö-lantiosuhde kertovat yhdessä jo vähän enemmän. Jos halutaan viedä terveyslukuja vielä vähän pidemmälle, voidaan laskea vielä vyötärö-pituussuhde, eli jaetaan vyötärön ympärysmitta pituudella. Jos luku on yli 0,50 niin ylipainon riski on olemassa. Jos se taas on alle 0,40 niin alat olla ehkä turhan luikero.

On olemassa tutkimuksia siitä mikä on optimaalinen vyötärö-pituussuhde naisille ja niin edelleen, mutta en näe järkevänä tuoda niitä esille koska ne eivät useinkaan pidä paikkaansa kun aletaan katsomaan väestöä vähän laajemmalla skaalalla ja ne kannustavat muokkaamaan vartaloa vähän väärältä kantilta. On ok olla seksikäs, mutta terveyden pitäisi tulla ensin.

Ongelma näissä yllä mainituissa tahtoo olla kuitenkin se, että ne eivät ota huomioon mahdollisen rasvan jakautumista elimistöön. Et voi siis yhden luvun perusteella päätellä suoraan vielä absoluuttisesti yhtään mitään. Alhaisissa rasvoissa oleva kehonrakentaja saa painoindeksiksi helposti yli 30. Jos otetaan mukaan vyötärönympärys ja pituus, niin nähdään heti ollaanko selvillä vesillä vai ei. Miehet voivat toki tsekata vielä rinnanympäryksen ja sen tulisi olla aina suurempi kuin vyötärönympäryksen.

FFMI eli fat free mass index

On olemassa vielä yksi luku joka on ehkä hyvä tuoda esille. FFMI eli fat free mass index kertoo kuinka paljon ihmisellä on lihasta suhteessa pituuteen ja painoon. Miehillä keskivertoarvo on noin 19, vähän enemmän salilla viihtyneillä 20-22 ja ”meksikolaisen voinapin” aamupuuroon laittaneilla 25 ja yli. Naisilla vastaavat luvut ovat samassa järjestyksessä 15,17 ja 22.

Lopussa linkki jonka kautta voi laskeskella oman FFMI:n.

Painotan vielä tässä kohtaa, että kaikki yllä olevat luvut ovat niin sanottuja taulukkolukuja ja niitä voidaan soveltaa terveille aikuisille. Jos olet alle 18-vuotias tai kasvuiässä, älä missään nimessä ala tuijottaa numeroita ja rakenna identiteettiäsi niiden ympärille.

Jatketaan.

Sitten tulee toki paino, mutta se on niin sidoksissa pituuteen ja lihasmassaan, että siitä on hankala päätellä yhtään mitään. Paino on turhan yliarvostettu mittari ja sitä tuijotetaan aivan liian paljon. Kilo lihasta on ihan eri asia kuin kilo rasvaa ja niin sanottu timmi ihminen näyttää kevyemmältä kuin oikeasti on, koska lihakset muodostavat illuusion kepeämmästä painosta.

Peili onkin oikein hyvä mittari kunhan muistaa sen, että naiset tuppaavat näkemään itsensä usein isompana kuin oikeasti ovat ja miehet taas kiinteämpänä kuin oikeasti ovat. Tämän kun muistaa ja yhdistelee vähän yllä oleviin lukuihin, niin pitkälle pääsee.

Muistakaa, että yllä olevat luvut kertovat siitä kuinka terveellisesti jurskutat mennä eteenpäin ja kuinka suuri riski sinulla on sairastua tai ottaa terveysosumaa. Ne eivät kerro mitään siitä kuinka seksivau olet, eikä niiden tulisi määritellä itsetuntoasi millään tavalla. Missään nimessä sinun ei tulisi hävetä kroppaasi, mutta jos sinusta tuntuu siltä että et viihdy vartalossasi, niin totta kai kannustan tekemään asialle jotain. Lukujen kautta on kuitenkin melko turha peilata onnistumista elämässä niin kauan kun vain pysyy ns. terveellisten numeroiden läheisyydessä.

Lisätietoa mittaamisesta ja vyötärö-lantiosuhteesta. Rasvaprosentista olen kirjoittanut jo kauan sitten myös Iltalehteen, ja se on edelleen validi teksti. Naisten rasvaprosentista taas löytyy teksti täältä.

Lisätietoa FFMI:stä:
http://exercisetoolkit.com/tag/fat-free-mass-index

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely