Tiede

Painonhallinnassa dieetin sisällöllä ei ole merkitystä

Painonhallintaa ajatellen dieetin sisältämällä hiilihydraattien tai rasvan määrällä ei näytä olevan merkitystä painonhallinnassa, kunhan energiankulutus on pienempää kuin sen saanti. Sen sijaan sitoutuminen näyttää olevan avainasemassa painonhallinnan kannalta.

Tämä ei luonnollisesti poista sitä faktaa, että dieetin sisältämillä ruoka-aineilla ei olisi terveydellistä merkitystä, mutta painonhallinnan kannalta puheet esimerkiksi vähärasvaisen tai vähähiilihydraattisen dieetin paremmuudesta voidaan unohtaa.

Dieetin nimellä ei ole merkitystä. Jokainen dieettiruokavalio perustuu samaan asiaan: kalorivajeeseen. Nimi ja brändi vain muuttuvat matkan varrella. Jokaisella ruokavaliogurulla on oma kirja tai maksullinen dieettiohjelma, joista jokainen on luonnollisesti toistaan parempi. Mutta ruoansulatuselimistön perusfysiologiaa on vaikea laittaa uusiksi.

Tuoreessa meta-analyysissa (1) käytiin läpi 48 tutkimusta (59 artikkelia) joihin osallistui yhteensä 7286 ihmistä (keski-ikä 46 vuotta, keskipaino 94,1 kg). Analyysissa otettiin huomioon liikunta ja laihduttajille annettu tuki. Kuuden kuukauden seurantajakson aikana matalahiilihydraattisella ruokavaliolla laihduttiin keskimäärin 8,7 kg ja matalarasvaisella ruokavaliolla keskimäärin 8 kg. Kahdentoista kuukauden seurantajakson aikana arvioitu painonpudotus oli jokaisella eri dieetillä noin 1-2 kiloa vähemmän, kuin kuuden kuukauden seurantajaksolla.

Painonlaskun erot yksittäisillä dieeteillä olivat vähäisiä, joten voimme päätellä, että ei ole olemassa yhden ratkaisun mallia. Sitoutuminen olikin dieetin sisältöä parempi indikaattori painonhallinnan onnistumisessa. Tämä johtunee siitä, että osa dieeteistä saattaa aiheuttaa esimerkiksi nälkää tai ne ovat kulturellisesti haastavia (esim. vähähiilihydraattinen ruokavalio). Laihduttajien tulisikin valita dieetti, joka on vähiten haastava. Siihen on helpompi sitoutua ja onnistuminen on todennäköisempää. Varsinkin jos tähän yhdistetään muitakin positiivisia elämäntapamuutoksia.

Unohda siis dieetti X tai painonhallintaohjelma Y. Kaikilla ruokavalioilla on mahdollista pudottaa painoaan, kunhan valinta tukee muuta elämää.

Lähteet:

1. Bradley C. Johnston, Steve Kanters, Kristofer Bandayrel, Ping Wu, Faysal Naji, Reed A. Siemieniuk, Geoff D. C. Ball, Jason W. Busse, Kristian Thorlund, Gordon Guyatt, Jeroen P. Jansen, Edward J. Mills. Comparison of Weight Loss Among Named Diet Programs in Overweight and Obese Adults. JAMA, 2014; 312 (9): 923

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

2 kommenttia kirjoitukseen 'Painonhallinnassa dieetin sisällöllä ei ole merkitystä'

Kommentointi on suljettu.