Rento olo oikealla ravinnolla Ravinto

Rento olo oikealla ravinnolla

Keho ja mieli toimivat aina yhteydessä toisiinsa. Siksi mielenrauhaa edistävään syömiseen panostaminen on aivan yhtä tärkeää stressinhallintaa, kuin esimerkiksi kevyt liikunta ja rentoutusharjoitukset. Tässä vinkkejä, miten saavuttaa rento olo oikealla ravinnolla.

Sokeri on mielen polttoainetta

Tasapainoinen ruokavalio on mielialan ja aivojen terveyden kannalta olennaisen tärkeä tekijä. Energianlähteenään aivot käyttävät ainoastaan veressä olevaa sokeria, jolloin ravinnon hiilihydraattien laadulla, aterioiden koostumuksella ja ruokarytmillä on suuri merkitys – varsinkin sen kannalta, kuinka rentoutuneeksi ihminen itsensä päivän aikana kokee.

Heittelehtivä verensokeri voi johtaa mielialojen ailahteluun, ärtyisyyteen, masentuneisuuteen, väsymykseen tai keskittymisvaikeuksiin. Tästä johtuen tasapainoinen mieli saavutetaan etsimällä yksilöllisesti toimiva ateriarytmi.

  • Pyri syömään päivän aikana vähintään neljän tunnin välein.
  • Sisällytä aterialle sopivassa suhteessa pitkäketjuisia hiilihydraatteja, proteiinia ja rasvoja. Näin verensokeri pysyy pidempään tasaisena eikä koko ajan esiinny mielitekoja makeaan tai suolaiseen.
  • Täysjyväviljat, pavut ja juurekset ovat hyviä hiilihydraatinlähteitä. Älä jätä näitä koskaan täysin pois ruokavaliosta ilman erittäin perusteltuja syitä.
  • Liian vähähiilihydraattinen ruokavalio voi nostaa stressihormonitasoja yhdistettynä raskaaseen liikuntaan. Tämä aiheuttaa ajan mittaan ylikuormittumista. Huolehdi kuntoillessasi itsellesi riittävän hiilihydraattimäärän saannista.
  • Liian alhainen energiansaanti voi muuttaa ajattelua pakkomielteiseksi ja stressata kehoa ja mieltä. Älä pudota kalorimäärää turhan alas laihduttaessasi, vaan hae ammattilaisen kanssa sopiva energiataso.

Artikkelin sisältö on julkaistu aikaisemmin Teoriasta teoiksi -valmennuksen yhteydessä.

Tekstin kirjoittaja: Hanna Markuksela

Hanna Markuksela

Hanna Markuksela on psykologi, ravintovalmentaja sekä tuleva traumapsykoterapeutti. Hanna luennoi yrityksille, pitää yksityisvastaanottoa ja työskentelee alansa asiantuntijatehtävissä. Hanna toimii työparinsa kanssa Zeneraattoreiden kautta.

Hannan kirjoitusten aiheita sivustolla ovat rentoutuminen, onnellisuus, syömisen psykologia, stressinhallinta, työhyvinvointi, seksuaalisuus, ruumiillisuus, mielenterveys ja ihmissuhteet.

Lue koko esittely