Ruokavalion monipuolisuus Ruokavaliot

Ruokavalion monipuolisuus ja lihaskasvu

Ruokavalion monipuolisuus olisi toivottua huomioida myös silloin, kun tavoitteena on lihaskasvu. Hyvä ateria pitää nälän loitolla kolmesta neljään tuntiin ja sisältää ainakin proteiinin lähteen, mielellään kuitupitoisen hiilihydraattien lähteen, sekä jonkin kasvisosan. Kasviksiin lasketaan tässä hedelmät, marjat ja vihannekset.

Sopivan kokoinen, lihaksia kasvattava ateria sisältää proteiinia 20 – 40 g ja hiilihydraatteja ainakin kaksinkertaisen määrän. Pääaterioilla voi käyttää apuna urheilijan lautasmallia, … Lue lisää »


Kobe-härkää Ruokavaliot

Kultalusikan body-ruokavalio

Artikkelisarjassa käydään läpi eri budjeteille sopivia ruokavalioita, kun on tarkoituksena kasvattaa lihasta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin bodyruokailua opiskelijabudjetilla, toisessa osassa duunarin body-ruokavaliota ja nyt viimeisessä osassa vaihtoehtoja silloin, kun on millä mällätä, aka liitua millä piirtää eli kun raha ei ole este.

Kultalusikka ei luonnollisesti käy itse kaupassa saati tee ruokaa. Oma kokki vääntää ruoat päivittäin ulkomailta tuoduista, tuoreista raaka-aineista. … Lue lisää »


lohipasta Ruokavaliot

Duunarin body-ruokavalio

Tässä artikkelisarjassa käydään läpi eri budjeteille sopivia ruokavalioita, kun on tarkoituksena kasvattaa lihasta. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin bodyruokailua opiskelijabudjetilla, nyt on vuorossa duunarin body-ruokavalio.

Duunari on jo huomattavasti paremmassa asemassa kuin opiskelija, sillä parempi taloudellinen tilanne mahdollistaa esimerkiksi erityisruokavalion tarkemman huomioimisen ja ravintolassa käymisen. Täysin surutta ei duunarikaan voi ruokiaan kuitenkaan ostella, eikä äidin lihapatojen ääressäkään ehkä pääse yhtä usein … Lue lisää »


Body-ruokavalio Ruokavaliot

Opiskelijan body-ruokavalio

Oletko koskaan miettinyt, mitä söisit jos raha ei olisi este? Tai miten pitäisi syödä jos rahaa ei ole juuri yhtään? Tässä artikkelisarjassa pohditaan ja annetaan vinkkejä siihen, minkälaista ruokaa köyhä opiskelija, keskituloinen duunari ja rahassa kylpevä, överiksi vetävä kultalusikka söisivät, kun on tarkoitus kasvattaa lihasta.

Koska optimaalinen ruokavalio on sidoksissa henkilön sen hetkiseen kehonkoostumukseen, niin joudumme tekemään hieman oletuksia. Otetaan … Lue lisää »


Kesäkuntoon ruokavalio Ruokavaliot

Kesäkuntoon v3.0 – ruokavalio

Julkaisimme Kesäkuntoon -treeniohjelman. Nyt on vuorossa Kesäkuntoon ruokavalio. Tämä malli on hyvin simppeli, ja muokattavissa jokaiselle sopivaksi nykyisestä ruokavaliosta riippumatta. Se ei siis ensisijaisesti rajaa ruokarajoitteisia pois.

Ainoat lähtökohtaisesti mustalla listalla ovat:

  • alkoholi
  • sokeripitoiset ruoat
  • einekset ja prosessoitu ruoka

Ruokia ei tarvitse pääsääntöisesti punnita, vaan jokainen voi valita aterioiden koostamiseen kahdesta tavasta sopivan. Kaloreita ei siis tarvitse laskea, mutta … Lue lisää »


Ruokavaliot

Ovatko viljat ravintoarvoltaan köyhää ruokaa?

Viljoista voi olla montaa mieltä ja myös niiden demonisointi ruoka-aineena on yleistynyt. Ilman viljojakin voi koostaa hyvän, monipuolisen ja terveellisen ruokavalion. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko yksittäisen ruoka-aineen jättämiselle kunnon perusteita? Miksi kaventaa ruokavaliotaan jos terveydellistä syytä siihen ei ole?

Kaikkien viljojen niputtaminen huonoksi perusteluna niiden väitetty heikko ravintoainepitoisuus ei kestä kriittistä tarkastelua, viljoissakin on eroja. Hyvistä täysjyväviljoista esimerkkinä toimii vaikka … Lue lisää »


Fudbot.fi - Ruokavalion suunnittelu Ruokavaliot

Fudbot – apuna ruokavalion suunnitteluun

Ruokavalion suunnittelu ei ole useinkaan helppoa, saati yksinkertaista. Kaiken niistäkin tarjolla olevan informaatiotulvan myötä se on myös monasti aikaavievää. Tähän ratkaisuna on nyt tarjolla Fudbot, uusi selainpohjainen ruokavalion suunnittelu -ohjelma.

Annettujen perustietojen kuten ikä, paino, vyötäronympärys ja tavoitteet perusteella se laskee keskiarvon muun muassa kehonkoostumuksesta sekä peruskulutuksesta ja tekee niihin pohjautuen ruokavaliosuosituksen. Mikä parasta, se laskee kalorit puolestasi.

Ohjelma on … Lue lisää »


Välimeren ruokavalio Ruokavaliot

Välimeren ruokavalio

Kirjoitin aiemmin DASH-ruokavaliosta, joka valittiin hiljattain asiantuntijaraadin toimesta maailman parhaaksi ruokavalioksi. Välimeren ruokavalio on paljolti samankaltainen ja se on myös menestynyt hyvin arvioissa.

Kreikkalainen salaatti - kuvan lähde
Kreikkalainen salaatti

DASH suunniteltiin terveelliseksi tutkimustiedon perusteella, kun taas välimeren ruokavalio on muovautunut vuosisatojen tai jopa vuosituhansien saatossa.

Välimeren alueella syödään monenlaisia ruokia. Vertaa esimerkiksi Espanjan, Italian, Kreikan, lähi-idän maiden ja Pohjois-Afrikan Lue lisää »


DASH Ruokavaliot

DASH – tutkitusti terveellinen ruokavalio

Usein törmää ihmisiin, jotka tuskailevat terveellisen syömisen kanssa. Tiedon sanotaan olevan ristiriitaista. Eräs paljon tutkittu ja hyväksi havaittu ruokavaliomalli on Dietary Approaches to Stop Hypertension eli DASH. Se kehitettiin alun perin verenpainetta alentavaksi ruokavalioksi aiemman tutkimustiedon pohjalta.

Ruokavaliossa painotetaan seuraavien ruoka-aineiden käyttöä:

  • Hedelmiä, marjoja ja vihanneksia (8-10 annosta päivässä)
  • Vähärasvaisia tai rasvattomia maitotuotteita (2-3 annosta päivässä)
  • Viljatuotteet täysjyvänä
  • Kalaa, kanaa
Lue lisää »

Joulukilot Ruokavaliot

Kuinka vältät joulukilot

Pukkijuhla lähestyy. Ennen kuin porsaita äidin oomme kaikki, on monella vielä luultavasti yhdet tai useammat pikkujoulut käymättä. Jos oletetaan että niistä selviää pienillä vahingoilla, ovat jouluiset lihapadat ja sinappihuntuiset sikayllärit monelle keskivartalon turma.

Jotta kulutusjuhla ei koituisi ruoansulatuskanavan kohtaloksi, keräsimme vinkkejä, kuinka lomat liihotetaan läpi ilman närästyslääkkeitä ja uudenvuodenlupausta dieetistä.

  1. Älä mene joulupöytään nälkäisenä. Äläkä missään nimessä panttaa nälkää, vain
Lue lisää »

Clean eating Ruokavaliot

Clean eating eli puhdas ruokavalio

Puhdas ruokavalio (eat clean diet) perustuu lisäaineiden ja ruoan prosessoinnin välttämiseen.

Clean eating eli puhdas ruokavalio sisältää minimaalisesti sokeria, suolaa, tyydyttynyttä rasvaa, kemikaaleja, mutta runsaasti ravintoaineita. Sivujuonteena proteiinipitoisia ruoka-aineita ja tärkkelyspitoisia hiilihydraatteja pitäisi suosia samoilla aterioilla.

Turhan prosessoinnin välttäminen on tietysti järkevää. On selvää, että esimerkiksi viljan puhdistaminen jyvän kuorikerroksesta köyhdyttää ruoan ravintopitoisuutta. Puhtaasti syöjä suosii siis täysjyväviljaa ja hyvä … Lue lisää »


Ummetuksen ruokavaliohoito Ruokavaliot

Ummetuksen ruokavaliohoito

kaurapuuroUmmetuksesta puhutaan kun suoli toimii harvemmin kuin kolme kertaa viikossa. Ummetuksella on taipumus lisääntyä iän myötä. Myös epäaktiivinen elämäntapa ja vääränlainen ruokavalio lisäävät ummetuksen esiintymistä. Suositut laihdutusruokavaliot, jotka sisältävät runsaasti proteiinia, mutta vain vähän kuitua voivat myös aiheuttaa ummetusta. Ummetuksen ruokavaliohoito hoituu onneksi yleensä kotikonstein.

Ummetusta ehkäisee kuitupitoinen kasvispainotteinen ruokavalio, joka voidaan koostaa aivan tavallisista ruoka-aineista. Kuitu lisää ulostemassaa, minkä … Lue lisää »