Vatsalihakset Kuntosaliharjoittelu

Seksikkään vatsan salaisuus

Timmi vatsa ja sen treenatut vatsalihakset herättävät huomiota ja ihailua. Treenattu vatsa on seksikäs ja sopii jokaiselle. Sitä ei voi rahalla ostaa, vaan se ansaitaan valinnoilla keittiössä sekä vatsalihaksia harjoittamalla.

Vatsalihasten tekeminen on kuitenkin useimmille ainainen murheenkryyni muun treenin lopussa. Kun suurin osa voimista on jäänyt jo muihin liikkeisiin, tieto polttavista vatsasarjoista innostaa yleensä yhtä paljon kuin hatullinen sitä itseään! Tilannetta ei helpota sen tiedostaminen, että rantakausi tulee tänäkin vuonna taas liian pian.

Tässä vatsalihasten tekemiseen 10 kultaista vinkkiä, joiden avulla olen itse saanut erinomaisia tuloksia, sekä neuvonut asiakkailleni tien seksikkään vatsan luomiseen:

1. Painota vatsalihaksia tekemällä liikkeet treenin alussa, kun energiatasot ovat vielä korkealla ja jaksat tehdä sarjat kovaa sekä huolella. Myös erilliset pelkästään keskivartaloon keskittyvät päivät tuovat hyvää tulosta.

2. Muista spesifisyys myös vatsaa treenatessa: kehityt siinä eniten mitä harjoitat eniten.

3. Tee vatsoille sekä lyhyitä voimasarjoja suuremmilla vastuksilla, että pitkiä ja polttavia sarjoja rasvanpolttoon ja kiinteytykseen.

4. Jokainen nautittu herkkupala hakeutuu mielellään vatsan seudulle ja se täytyy sulattaa. Vilkaise vatsaasi siis ennen puraisua ja mieti onko se sen arvoista.

5. Suosi liikepareja ja supersarjoja. Ilman palautusta liikkeestä toiseen meneminen nostaa sykettä ja polttaa rasvaa tehokkaammin. Erityisesti liikeparit, joissa on dynaaminen (liikkuva) ja staattinen (paikoillaan pysyvä) liike ovat hyviä. Silloin vahvistat vatsalihaksia sekä pinnalta (pitkittäiset), että syvältä (poikittaiset).

6. Harjoita vatsalihaksia monipuolisesti eri suunnista (suorat, vinot, ylä- ja alaosa vatsalihaksista). Näin muokkaat vatsasta toivotun näköisen.

7. Jaottele vatsatreeniä. Tee suorat vatsalihakset erikseen ja vinot vatsalihakset sekä kyljet toisella kertaa.

8. Keskity myös jarruttavaan vaiheeseen ja säilytä jännitys vatsassa koko sarjan ajan. Näin aktivoit poikittaisia vatsalihaksia, jotka tekevät vatsasta litteän ja ryhdistä suoran.

9. Vaihtele liikkeitä ja järjestystä tasaisin välein, jotta lihas ei totu saman toistoon.

10. Tee vatsoja kolme kertaa viikossa, jotta saat riittävästi tehoa ja tulosta.

Ensi perjantaina on vuorossa erillinen muun treenin ohessa tehtävä vatsatreeniohjelma jolla moni on saanut ne upeat vatsalihakset!

Tekstin kirjoittaja: Ville Erola

Ville Erola

Ville Erola on liikunnanohjaaja, tanssija ja esiintyjä. Hän työskentelee Personal Trainerina Töölö Gymillä sekä keikkailee Scandinavian Hunks -tanssiryhmän kanssa.

Ville kirjoittaa Gainssiin kuntosaliharjoittelusta sekä yleisesti treenistä.

Lue koko esittely