Kuntosaliharjoittelu

Selviytymisopas tammikuun saliruuhkaan

Kuntosalien ruuhkahuippu lähestyy. Tammikuussa kuntosaleilla on perinteisesti ennätysmäärä kävijöitä, kun vakiharrastajien ja tavoitteellisesti treenaavien lisäksi saleja kansoittavat myös uudenvuoden lupaajat. Helmikuun puoliväliin mennessä tilanne yleensä tasoittuu, mutta miten selvitä siihen asti. Kokosimme vinkkejä.

Vakitreenaajille:

  • Sinäkin olet joskus ollut aloittelija. Muista se, eli kärsivällisyyttä, ymmärrystä ja ystävällisyyttä peliin. Aloittelijoilla on yhtälailla oikeus treenata, vaikka se hölmöltä näyttäisikin.
  • Ruuhka helpottaa viimeistään helmikuun puolivälissä. Nyt onkin oiva aika pitää vihdoin se yhden viikon totaalilepo treenistä. Mieli ja lihakset kiittävät.
  • Auta/neuvo kysyttäessä. Selvästi vaarallisessa tilanteessa neuvo kysymättäkin, ennen kuin toiselta napsahtaa välilevy tai yksi salin peileistä on halki.

Uusille:

  • Jokainen on joskus ollut aloittelija, on siis aivan turha tuhlata treeniin tarvittavaa energiaa sen pohtimiseen, mitä muut ajattelevat.
  • Jos joku neuvoo, älä pahastu. Tarkoitus on hyvä.
  • Kysy rohkeasti neuvoa sitä tarvitessasi. Suurin osa neuvoo mielellään. Älä kuitenkaan keskeytä toisen sarjaa.
  • Jokaisella salilla, oli kyseessä sitten ketju- tai kellarisali, pätevät salietiketin perusteet. Näitä on mm. asianmukainen pukeutuminen. Se ei tarkoita sitä, että treenivarusteiden pitää olla viimeisimmän muodin mukaiset. Se kuitenkin tarkoittaa sitä, että varustaudut sisätossuilla sekä sellaisella ylä- ja alaosalla, joissa on mukava treenata ja jotka eivät aiheuta muille liikaa sydämentykytystä, hyvässä tai pahassa. Vaatteiden pitää olla puhtaat, ja hyvä on heti alusta asti ottaa rutiiniksi, että ainakin salipaita ja -sukat pestään joka treenin jälkeen.
  • Painot suoritteen jälkeen paikalleen. Vaikka kaikki muut eivät tätä tee, se ei tarkoita sitä, että se olisi oikein. Ole esimerkillinen treenaaja alusta asti! Näin pääset vakiporukkaankin nopeammin.
  • Painojen kolistelu. Jos laitteessa on tarve kilautella painoja, se on hyvä merkki siitä, että teet väärin. Jos vapailla painoilla tehtäessä on tarvetta pudottaa painot ryminällä lattialle, se sitten taas on melko varma merkki siitä, että painoja on toistaiseksi liikaa suhteessa voimatasoon.
  • Pelisilmä. Sitä sinulla ei luultavastikaan vielä ole. Jos siis olet epävarma, onko jollain laitteessa johon olit menossa vielä sarja kesken, aina on parempi vaihtoehto varmistaa se kysymällä.
  • Lehtien lukeminen ja/tai somettaminen laitteessa. Tätä ei tehdä. Sarjan aikana se vie tehoja treenistäsi, ja sarjatauolla sitten taas venyttää tauon liian pitkäksi.
  • Muiden treenin katselu. Sitä saa ja kannattaa tehdä oppimismielessä. Suu auki toljottamaan jääminen on kuitenkin vain ja ainostaan epäkohteliasta ja häiritsevää, ole siis hienovarainen.
  • Muiden treenistä mallin ottaminen. Periaatteessa ok, käytännössä kuitenkaan ei suoraan sovellettavissa. Harvoin siis kannattaa kopioida jonkun toisen treeniä. Siellä voivat olla epäkkäät jäljessä, ja ensimmäiset kisat edessä keväällä, sinulla taas ei.
  • Josta päästään treenin suunnitelmallisuuteen. Periaatteessa pääasia, että jotain tekee. Käytännössä kuitenkin varsinkin alussa jokaisella pätee se fakta, että ensin kannattaa keskittyä saamaan tekniikka oikeaksi ja perusteiden rakentamiseen.
  • Aloita siis perusohjelmalla, joita löytää netistä ilmaiseksikin. Erikoistekniikoiden ja eristävien hifistelyliikkeiden aika on sitten vasta ensi tammikuussa, jos vielä silloinkaan.
  • Erittäin suositeltavaa olisi, että joku ammattilainen on neuvomassa edes alkuun. Jos tämä ei ole mahdollista, Youtube on hyvä resurssi.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Sannamaria

Sannamaria

Sannamaria on helsinkiläinen digituottaja ja konseptisuunnittelija, ja toinen sivuston perustajista. Päälajina tavoitteellinen kuntosalitreeni silloin, kun tavoitteita treenissä on.

Rooli Gainssissa on tuottajana, joten sen myötä kirjoitusten teemakin sisällöllisiin tiedotteisiin painottuva. Mukaan eksyy välillä myös sivuston ravitsemus-, liikunta- ja hyvinvointiammattilaisilla etukäteen hyväksytettyä ja tarkistettua tekstiä.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *