Ravinto

Superfood ei aina ole superia

Superfoodeista puhuttaessa käytetään usein hyvin korkealentoista kieltä, ja niiden kerrotaan sisältävän sitä sun tätä. Ravintosisältöä tarkemmin tarkasteltaessa käy kuitenkin monasti ilmi, että siinä missä eri ravintoaineita on paljon, niiden määrät ovat niin pieniä, ettei niillä ole käytännön merkitystä.

Hyvänä esimerkkinä on goji-marja, jonka C-vitamiinipitoisuus 100 grammaa kohti on alle 1mg – 73mg. Siinä siis voi olla tai voi olla ettei ole C-vitamiinia.

Ei superfoodeissa yleensä kuitenkaan mitään vikaakaan ole. Ne ovat oikein hyvä lisä monipuoliseen ruokavalioon. Esimerkiksi erilaiset ulkomaiset marjat tuovat kivaa vaihtelua kotimaisiin vastineisiin. Vaihtelu virkistää ja monipuolisuus kunniaan.

Siinä vaiheessa tilanne kuitenkin voi muuttua ongelmalliseksi, kun puutteellisen ruokavalion laatua yritetään nostaa superfoodeja nauttimalla. Monet superfood -nimikkeellä kaupatut ruoat ovat myös varsin hintavia. Varsinkin kun huomioi, että terveysvaikutukset voivat olla täysin perusteettomia.

Oikeaakin superruokaa on. Näitä ovat muun muassa kotimaiset kasvikset, juurekset, marjat ja hedelmät. Superruokaa ovat myös pähkinät, siemenet, kala, sekä kylmäpuristettu oliivi- ja rypsiöljy. Viljoista tähän ryhmään kuuluvat täysjyväruis- ja kaura. Tiesitkö, että Suomen ulkopuolella kauraa mainostetaan superfoodina?

Mikä parasta, kaikista terveellisintä superruokaa saa ilmaiseksi: kotimetsistämme. Suosittelen lämpimästi lukemaan Riikan kirjoituksen nokkosesta. Helsingissä on mahdollista osallistua kursseille, joissa pääkaupunkiseudun metsiä kierretään lähisuperfoodeja etsien. Metsät ovat kesäisin täynnä marjoja ja sieniä.

Superfoodit ovat vähän niin kuin lisäaineet, saman kolikon eri kääntöpuolet. Siinä missä ylipainoinen, tupakoiva, fyysisesti passiivinen ja niukasti kasviksia syövä henkilö saattaa kammota ”syöpää aiheuttavia” lisäaineita, köyhän ruokavalion omaava henkilö yrittää epätoivoisesti haalia ruokavalioonsa superfoodeja, jotka voisivat laittaa ruokavalion kuntoon. Näissä molemmissa tapauksissa ongelmat ovat kuitenkin jossain aivan muualla.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Petteri Lindblad

Petteri Lindblad

Petteri Lindblad on laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri, Personal Trainer, luennoitsija ja kirjailija, sekä amatöörihistorioitsija ja positiivisen psykologian opiskelija.Petteri treenaa ihmisiä elämänsä kuntoon päätoimisena Personal Trainerina ELIXIA Flamingossa.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *