Ravinto

Tarvitseeko treenaaja vitamiinilisää?

Monella treenaajalla on käsitys, että ravintoaineiden tarve kasvaa kuntosalitreenissä niin paljon, ettei tavallinen ruoka riitä tätä tarvetta kattamaan.

On totta, että treenaaja saattaa menettää hien mukana liiallisia määriä magnesiumia ja sinkkiä. Toisaalta hyvin alhaisilla kalorimäärillä menevä painoluokkaurheilija saattaa kuulua osteoporoosin riskiryhmään jos kalsiumin saannissa on ongelmia.

On kuitenkin väärin väittää, että jokaisen treenaajan tulee vierailla pillerikaapilla säännöllisesti. Turhan usein kun unohtuu, että treenaajan suojaravintoaineiden saanti kasvaa samassa suhteessa suuremman energiantarpeen kattamiseksi. Kun kaloreita kuluu päivässä 500 – 1 000 enemmän, mahtuu laadukkaaseen ruokaan entistä enemmän tarpeellisia ravintoaineita. Painotus tässä sanalla laadukas.

Treenaajan on erittäin tärkeää tankata koneeseen laadukasta polttoainetta: täysviljaa, kasviksia, hedelmiä, marjoja, juureksia, pähkinöitä, öljyjä, siemeniä, kalaa, maitotuotteita ja niin poispäin. Huonolaatuinen ruoka on huono tekosyy ”joutua” nauttimaan vitamiinilisää.

C-vitamiinilisä on tietysti parempi vaihtoehto kuin keripukki, muttei kuitenkaan yhtä hyvä kuin parsakaali tai appelsiini. Terveystietoinen treenaaja haluaa optimoida suorituskykynsä ja terveytensä eikä ainoastaan tyydyttää yksittäisten aineiden tarvettaan. Toisaalta pillereiden avulla on erittäin helppoa saada yliannostus vitamiineja, kun taas tavallisella ruoalla tämä on huomattavasti vaikeampaa. Kuten olen aiemmin kirjoittanut, liiallinen antioksidanttien kuten C-ja E-vitamiinin nauttiminen ei ole toivottavaa.

Haluan tässä heittää painetta ja vastuuta alan ammattilaisten, erityisesti personal trainerien suuntaan: moni PT suosittelee asiakkaalle jos jonkinmoista pilleriä ja vitamiinia. Paljon kunnianhimoisempi, ja asiakkaan terveydelle sekä painonhallinnalle parempi vaihtoehto on kannustaa tätä nauttimaan monipuolista ja terveellistä ruokaa, sellaista joka kattaa päivittäisen suojaravintoaineiden tarpeen. Maaperän köyhtyminen ja nykyaikaisen ruokateollisuuden aiheuttama suojaravintoaineiden katoaminen esimerkiksi kasviksista kun on lähinnä hassua spekulaatiota.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Petteri Lindblad

Petteri Lindblad

Petteri Lindblad on laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri, Personal Trainer, luennoitsija ja kirjailija, sekä amatöörihistorioitsija ja positiivisen psykologian opiskelija.Petteri treenaa ihmisiä elämänsä kuntoon päätoimisena Personal Trainerina ELIXIA Flamingossa.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *