Hyvinvointi

Tehokkain ja halvin eliksiiri

Kun on tosi kyseessä, valtaosa meistä on valmis monenlaisiin tekoihin terveytensä hyväksi. Tulee kokeiltua vaativia ruokavalio- ja liikuntaohjelmia, kalliita tuotteita ja erilaisten asiantuntijoiden apua. Kaiken keskellä tärkein saattaa jäädä syrjään. Eikö kuulostakin hienolta, että saatavillasi on eliksiiri, joka:

  • Nuorentaa ja kaunistaa/komistaa
  • Edistää aineenvaihduntaa
  • Parantaa ruoansulatusta
  • Nopeuttaa kehon kudosten uudistumista
  • Pitää verensokerin tasaisena
  • Ennaltaehkäisee kaikkia sairauksia
  • Helpottaa hyvien elämäntapojen noudattamista
  • Tekee ihmisestä säteilevän ja karismaattisen

Kaiken lisäksi se on ilmainen.

Kyseessä on rentoutuminen. Klisee, joka liitetään jokaiseen hyvinvointineuvoon ilman käyttöohjeita. Sitä ei voi korvata suorittamisella, pillereillä tai metaforalla höystetyllä motivaatiokuvalla. Jokapäiväinen mielenrauha lähtee paljon syvemmältä. Siksi tässä juttusarjassa sukelletaan vain kaikkein olennaisimpiin ja arkisimpiin rentoutuselementteihin hyvin minimalistisella otteella. Ja nyt tulee niitä keinoja. Aloitetaan ensimmäisestä.

Muista hengittää syvään. Silloinkin kun sattuu henkisesti tai fyysisesti. Tai on niin kiire, ettei meinaa muistaa. Tai kun hermoston reaktiot ohjaavat aivan toiseen suuntaan. Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin seuraava harjoitus ja olo muuttuu takuuvarmasti.

Pikainen, erittäin rentouttava syvähengitys:

  1. Hengitä sisään laskien rauhallisesti yhdestä kolmeen.
  2. Hengitä ulos laskien rauhallisesti yhdestä kuuteen.
  3. Voit pitää hengitysten välissä pienen tauon.
  4. Jatka näiden vuorottelua niin pitkää kuin haluat ja kunnes olet rauhoittunut.

Lyhytkin hengähdyshetki riittää kiireen keskellä. Voit pitää silmät kiinni tai auki. Ajaessa jälkimmäinen on suositeltavaa. Aloita. Nyt.

Tekstin kirjoittaja: Hanna Markuksela

Hanna Markuksela

Hanna Markuksela on psykologi, ravintovalmentaja sekä tuleva traumapsykoterapeutti. Hanna luennoi yrityksille, pitää yksityisvastaanottoa ja työskentelee alansa asiantuntijatehtävissä. Hanna toimii työparinsa kanssa Zeneraattoreiden kautta.

Hannan kirjoitusten aiheita sivustolla ovat rentoutuminen, onnellisuus, syömisen psykologia, stressinhallinta, työhyvinvointi, seksuaalisuus, ruumiillisuus, mielenterveys ja ihmissuhteet.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *