Teini-ikäisen salitreeni Kuntosaliharjoittelu

Teini-ikäisen salitreeni

Meille on tullut toistuvaa kyselyä siitä, voiko salitreenin aloittaa jo teini-iässä. Vastataan siis kysymykseen. Vaikka teini-ikäinen on vielä kasvava nuori, se ei estä tavoitteellista harjoittelua. Jos salitaustaa ei ole, suosittelen aloittamaan hyvin maltillisesti. Jatkoa ajatellen kaksi tärkeintä asiaa ovat progressio (harjoitus kuormittaa 2-3 viikon välein aina uudella tavalla) ja jatkuvuus (joka viikko).

Joku voisi tässä yhteydessä kritisoida, miksi neuvoisin nuorille ulkonäkökeskeistä harjoittelua. Joku muu sen tekee kuitenkin, joten sama yrittää neuvoa se alusta asti oikein.

Harjoittelun aloitus

Aloita hyvin varovasti ja keskity siihen, että teet liikkeet oikein ja hyvällä liikeradalla. Jos et omaa treenitaustaa, niin pyydä jotain lisensoitua personal traineria näyttämään sinulle kuinka liikkeet oikeasti tehdään. Unohda erilaiset erikoistekniikat ja opettele hyvän tekniikan kautta riittävä pohja.

Ensimmäisellä viikolla voi harjoitella vaikka vain kerran, mutta nosta toiselle viikolle harjoitusmäärä jo kahteen. Kolmannesta viikosta eteenpäin pyri harjoittelemaan vähintään kolme kertaa viikossa, mutta riippuen tavoitteistasi ja siitä kuinka hyvin palaudut treenistä, voit harjoitella tarvittaessa enemmänkin.

Lepo, lepo ja lepo

Muista että lihas kasvaa levossa. Palautuminen on yksi tärkeimmistä osa-alueista ja todella moni laiminlyö sen. Ja tämähän ei ikää katso, ole sinä siis esimerkki vanhemmillesikin. Jos harjoitellaan kovaa, myös unentarve kasvaa. Muista siis myös levätä ja nukkua tarpeeksi. Tätä ei voi liikaa korostaa!

Ruokavalio

Kaikista tärkeintä on, että et tee syömisestä itsellesi ongelmaa. Kasvavalle nuorelle riittää usein koti- ja kouluruoka jos se on koostettu oikein. Valitettavasti joskus suomalaiset suosivat turhan hiilihydraattipitoista evästä ja nimenomaan proteiinin kustannuksella.

Muista, että et suotta pelästy mahdollisesta harjoittelun aiheuttamasta painonnoususta. Lihas painaa enemmän kuin rasvakudos. En suosittele ravintolisiä saati muita lisäravinteita nuorille(kaan) aloittelijoille. Ainoa poikkeus sääntöön on se, jos proteiinintarvetta ei saada muuten täyteen.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely