Lihavuus Terveys

BMI eli painoindeksi

BMI eli painoindeksi on luku, joka kertoo miten painosi suhtautuu pituuteesi. Se ei ota kantaa mihinkään muuhun; ei rasvaan, lihakseen, hattuihin eikä ulkopolitiikkaan. Se on vain täysi-ikäisille ja normaalipituisille tarkoitettu, hyvin suuntaa-antava, mutta usein epätarkka keino tarkastella nopeasti missä mennään. Painoindeksiä ei tulisi koskaan käyttää tarkastelematta ihmisen koostumusta, pituutta tai muita lukuja tarkemmin.

Vyötärönympärys mitataan pari senttiä navan yläpuolelta ja … Lue lisää »


Fudbot.fi - Ruokavalion suunnittelu Terveys

Fudbot on julkaistu

Juuri julkaistu Fudbot on Diske Oy:n kehittämä pilvi- ja terveyspalvelu. Se koostuu kolmesta erillisestä osiosta; ravinto, liikunta ja terveys. Fudbotin kohderyhmänä tulevat olemaan pääasiassa sairaalat, apteekit ja valmentajat, mutta siitä on myös kuluttajaversio.

Fudbot löytyy osoitteesta www.fudbot.fi ja sitä voi kokeilla veloituksetta 30 päivän ajan. Sen jälkeen osa ohjelmista lukkiutuu ja on tarjolla vain lisämaksusta. Suurin osa ravintoon liittyvistä toiminnallisuuksista … Lue lisää »


Eroon jenkkakahvoista Terveys

Eroon jenkkakahvoista

Jenkkakahvat, nuo vararenkaaksikin kutsutut pompulat ovat usean ihmisen riesana. Pienet makkarat eivät haittaa, mutta ovathan nuo rasvavarastot pidemmän päälle usein epäterveelliset – varsinkin jos niiden antaa evolvoitua kokonaiseksi repuksi.

Ja vaikka moni muuta väittää, niin harva niistä oikeasti pitää.

Joten, jos haluat päästä eroon jenkkakahvoista, onnistuuko se?

Kyllähän toki. Paikallinen rasvanpoltto on jo niin monessa asiayhteydessä joko todettu mahdottomaksi, tai … Lue lisää »


Kehotyypit Terveys

Kehotyypit ovat huuhaata

Niin sanotut kehotyypit ovat pitäneet pintansa koulutuksissa, valmennuksissa, painonhallinnassa ja ylipäätään moneen liikuntaan liittyvissä asioissa. Näiden perusteella valitaan jopa urheilulajeja. Kehotyyppiajattelu on kuitenkin lähestulkoon huuhaata, eikä sen varaan pitäisi laskea yhtään mitään.

Kehotyypit jaetaan kirjallisuudessa kolmeen luokkaan: endomorfeihin, ektomorfeihin ja mesomorfeihin. Näiden perusteella määritellään kuinka ihmisen keho ja luonne toimivat. Kehotyyppejä käytetään usein selityksenä sille miksi joku lihoo tai ei … Lue lisää »


Terveys

Uni ja aistit

Ihmisellä on viisi aistia (jos sisäisiä aisteja ei lasketa). Nämä aistit toimivat myös unen aikana, mutta eivät missään nimessä minkään ennaltamäärätyn kaavan mukaisesti. Joskus unen häiriintyminen saattaa olla kiinni siitä, että nämä aistit saavat vääränlaisen stimuluksen.

Näköaisti

Vähäinenkin valo saattaa aiheuttaa monille ongelmia. Kaupungeissa on sälekaihtimin ja perinteisin pimennysverhoinkin lähes mahdotonta saavuttaa sellaista pimeyttä jota laadukkaaseen unen tarvitaan, sillä valoa … Lue lisää »


Terveys

Miksi käydä kuntosalilla?

Tammikuu alkaa olla pian ohi ja salien uusien asiakkaiden ruuhka helpottuu. Moni jättää leikin alkuinnostuksen jälkeen ehkä sikseen. Sinne salille olisi kuitenkin hyvä vain jaksaa mennä, sillä askartelet siellä vain omaa elämääsi parempaan suuntaan.

Kuntosalin hyödyt voidaan jakaa periaatteessa kahteen kategoriaan: elämänlaatua ja terveyttä parantaviin asioihin. Näiden kategorioiden sisältämät hyödyt menevät toki jonkin verran limittäin, mutta voidaan joka tapauksessa osoittaa … Lue lisää »


Terveys

Vuorotyö, ravitsemus ja hyvinvointi

Vuorotyö on monelle haasteellista sekä ravitsemuksen, että liikunnan kannalta. Vuorotyöläisen unirytmi ei yleensä ole vakio, joten mahdolliset unihäiriöt altistavat helposti ylensyönnille ja hormonaalisiin epätasapainotiloihin.

Vuorotyöläisen kannattaa liikkua joka päivä, mutta siitä ei kannata ottaa itselleen stressinaihetta. Jos joka viikko pyrkii tekemään minimissään 1-2 salitreeniä ja yhden reippaamman juoksu- tai hölkkälenkin, pääsee pitkälle jo sillä, että liikkuu joka päivä siihen aikaan … Lue lisää »


Terveys

Luontainen immuniteetti ja sen boostaaminen

Talvi hurisee nurkissa ja moni möyrii flunssan kourissa. Voisiko asialle tehdä jotain? Kuinka taudinaiheuttajat voisi pitää loitolla? Tässä muutama keino kuinka immuniteetti pysyy hyvässä kuosissa.

Mittauta D-vitamiinitasosi. Suomalaiset saavat ravinnosta turhan vähän D-vitamiinia, eivätkä ravintolisätkään aina auta jos annos on liian pieni. D-vitamiinin imeytyminen on hyvin yksilöllistä ja siihen vaikuttaa muun muassa samalla nautitun rasvan määrä. D-vitamiinitasojen mittaus maksaa laboratorioissa … Lue lisää »


Epilepsia Terveys

Epilepsia ja ruokavalio

Epilepsia on sairaus, jossa henkilöllä on taipumus saada kohtauksia toistuvasti. Usein kohtaukseen ei tarvita mitään altistavia tekijöitä ja kohtausten laatukin voi vaihdella lievistä krampeista rajuihin tajuttomuuskouristuskohtauksiin. Kuka tahansa voi saada yksittäisen epileptisen kohtauksen esimerkiksi runsaan valvomisen, stressin ja alkoholin käytön seurauksena. Epileptinen kohtaus johtuu aivojen hermosolujen poikkeavasta sähköisestä toiminnasta.

Epilepsiaan on erilaisia lääkehoitoja ja luonnollisesti elämäntapahoito on tärkeää. Jokainen epileptikko … Lue lisää »


Melatoniini ja uni Terveys

Melatoniini ja uniongelmat

Uniongelmat ovat lisääntyneet ja yhä useammat käyttävät melatoniinia saadakseen unta. Mitä kaikkea melatoniinista tulisi tietää?

Melatoniini on pääasiassa käpyrauhasesta verenkiertoon erittyvä hormoni, joka edesauttaa nukahtamista muun muassa alentamalla ruumiinlämpoä, ja lisäämällä nukahtamisvalmiutta. Melatoniinia erittyy luontaisesti yöllä, erityisesti puolen yön jälkeen. Melatoniinin tarkoitus onkin pitää sisäinen kello ajassa ja se osallistuu vuorokausirytmin säätelyyn. Melatoniini syntyy tryptofaani-aminohaposta serotoniinin kautta. Näin ollen sekä … Lue lisää »


Levottomat jalat Terveys

Levottomat jalat

Levottomat jalat -oireyhtymä (Restless Legs Syndrome, RLS) on levossa ja/tai nukkuumanmennessä ilmenevä alaraajojen epämiellyttävä tuntemus, jonka takia jalkoja on pakko liikutella. Liikuttelu helpottaa oloa joten oireyhtymästä kärsivä kävelee mielellään öisin. Tila on neurologinen ja haittaa hyvin usein henkilön unensaantia ja vaikeuttaa nukkumista.

Oireyhtymää esiintyy molemmilla sukupuolilla, joskin naiset kärsivät tästä enemmän. RLS on yleisempi yli 40-vuotiailla, mutta se voi alkaa … Lue lisää »


Ponnistuspäänsärky Terveys

Ponnistuspäänsärky – oireet, ehkäisy ja hoito

Ponnistuspäänsärky (englanniksi exertion headache) on yleensä hyvälaatuinen, joskin ikävä vaiva. Ponnistuspäänsärky esiintyy nimensä mukaisesti – yleensä liikuntaan liittyvän – ponnistuksen yhteydessä. Vaiva tunnetaan myös nimellä yhdyntäpäänsärky, ja monen hekuma onkin orgasmin kinkamilla päättynyt valtaisaan päänsärkyyn, ja mahdolliseen sairaalakäyntiin aivoverenvuodon pelossa. Myös joka syksyinen ystävämme yskä on aiheuttanut monia päänsärkykohtauksia.

Ponnistuspäänsäryn syytä ei aivan tarkkaan tiedetä, mutta todennäköisin vaihtoehto on aivojen … Lue lisää »