Teini-ikäisen salitreeni Kuntosaliharjoittelu

Teini-ikäisen salitreeni

Meille on tullut toistuvaa kyselyä siitä, voiko salitreenin aloittaa jo teini-iässä. Vastataan siis kysymykseen. Vaikka teini-ikäinen on vielä kasvava nuori, se ei estä tavoitteellista harjoittelua. Jos salitaustaa ei ole, suosittelen aloittamaan hyvin maltillisesti. Jatkoa ajatellen kaksi tärkeintä asiaa ovat progressio (harjoitus kuormittaa 2-3 viikon välein aina uudella tavalla) ja jatkuvuus (joka viikko).

Joku voisi tässä yhteydessä kritisoida, miksi neuvoisin nuorille … Lue lisää »


Eroon jenkkakahvoista Terveys

Eroon jenkkakahvoista

Jenkkakahvat, nuo vararenkaaksikin kutsutut pompulat ovat usean ihmisen riesana. Pienet makkarat eivät haittaa, mutta ovathan nuo rasvavarastot pidemmän päälle usein epäterveelliset – varsinkin jos niiden antaa evolvoitua kokonaiseksi repuksi.

Ja vaikka moni muuta väittää, niin harva niistä oikeasti pitää.

Joten, jos haluat päästä eroon jenkkakahvoista, onnistuuko se?

Kyllähän toki. Paikallinen rasvanpoltto on jo niin monessa asiayhteydessä joko todettu mahdottomaksi, tai … Lue lisää »


Päiväunet Hyvinvointi

10 syytä ottaa päiväunet

Menikö yö valvoessa, mutta et halua ottaa päiväunia koska pelkäät menettäväsi yöunet tai sitten luulet että sinua epäillään laiskaksi? Älä suotta koe syyllisyyttä tai pelkoa yöunien menetyksestä, sillä oikein ajoitetut päiväunet tekevät vain ja ainoastaan hyvää.

Koska meillä on tietynpituinen unisykli, niin päiväunien tulisi olla maksimissaan 20 minuuttia tai sitten tasan 90 minuuttia pitkät. Tämä estää sinua heräämästä syvästä unesta … Lue lisää »


Treeni

Temperamentin vaikutus treeniin

Temperamentti on synnynnäinen taipumus, joka määrittelee muun muassa ihmisen tavan oppia, reagoida uusiin asioihin ja kuinka hän suhtautuu ympäristöön. Temperamenttia ei voi muuttaa, mutta sen ilmaisemista voi muokata, joten esimerkiksi erilaiset elämäntapahtumat vaikuttavat ihmisen käytökseen myös treenissä.

Erilaiset temperamentit eivät estä kehittymistä, mutta voivat vaikeuttaa sitä jos temperamenttia ei oteta huomioon. Temperamentti vaikuttaa henkilön tapaan käyttäytyä mutta se ei välttämättä … Lue lisää »


Hyvinvointi

Hyvinvoinnin kulmakivet

Mistä hyvinvointi koostuu? Mitkä ovat hyvinvoinnin kulmakivet? Ihmiskunta on väännellyt ja käännellyt asiaa kautta historian. Välillä tuloksissa ollaan menty metsään ja välillä osuttu suhteellisen lähelle. Luonnollisesti erilaisten mallien tulkinta johtuu myös yksilöstä itsestään.

Yksi malli on tutkia hyvinvointia viiden erilaisen elementin kautta. Nämä elementit, hyvinvoinnin perustarpeet, eivät ole tarkkoja määritteitä vaan suuntaviivoja.

Ja jos suuntaviivat ovat hukassa, niin silloin täytyy … Lue lisää »


Kuntosaliharjoittelu

Monenlaiset salillakävijät, osa 2

Ensimmäisessä osassa käsiteltiin muutamia erilaisia salillakävijöitä. Artikkeli sai yllättäen sen verran suuren suosion, että pistettiin painetta kirjoittaa luvatusti lisää. Niin, minkäslaista muuta osastoa sieltä salilta vielä löytyykään…

Iso paha mörkö

Mörkö on helevetin iso äijä, jonka lihakset kulkevat geeneissä. Mörkö ei puhu, mörkö treenaa. Ja mörkö treenaa usein hihattomassa GASP:in tank topissa. Mörkö kantaa mukanaan näkymätöntä älä puhu mörölle -kylttiä, … Lue lisää »


Kehotyypit Terveys

Kehotyypit ovat huuhaata

Niin sanotut kehotyypit ovat pitäneet pintansa koulutuksissa, valmennuksissa, painonhallinnassa ja ylipäätään moneen liikuntaan liittyvissä asioissa. Näiden perusteella valitaan jopa urheilulajeja. Kehotyyppiajattelu on kuitenkin lähestulkoon huuhaata, eikä sen varaan pitäisi laskea yhtään mitään.

Kehotyypit jaetaan kirjallisuudessa kolmeen luokkaan: endomorfeihin, ektomorfeihin ja mesomorfeihin. Näiden perusteella määritellään kuinka ihmisen keho ja luonne toimivat. Kehotyyppejä käytetään usein selityksenä sille miksi joku lihoo tai ei … Lue lisää »


Kuntosaliharjoittelu

The rintalihastreeni

Mikä on paras rintalihasliike? Ei ainakaan perinteinen penkki. Jos haluat oikeasti uusia vaatevarastosi paitojen osalta nopeasti, älä missaa tätä artikkelia. Sillä tämä on The rintalihastreeni.

Rintalihakset. Ne ovat tunnetusti miehen mitta ja niitä on kiva koputella. Penkkitulos on monen mielestä paras liike pariutumista ajatellen, mutta vaikka penkistä nostaisi 150 kiloa, ei se siltikään kasvata välttämättä käsien välisiä lihaspuskureita kuin nimeksi.… Lue lisää »


Tehokas vatsalihastreeni Kuntosaliharjoittelu

Tehokas vatsalihastreeni

Tämä vatsalihastreeni -ohjelma on jatkoa viime viikolla julkaistuun kymmeneen vinkkiin, joita noudattamalla olen itse saanut erinomaisia tuloksia, sekä neuvonut asiakkailleni tien seksikkään vatsan luomiseen.

Ohjelman avulla annat vatsamakkaroille lähtökäskyn ja ’grillaat kyljykset’ kiinteiksi. Tämä treeniohjelma on tarkoitettu noudatettavaksi muun saliharjoittelun ohella.

Vatsalihastreeni – Päivä 1

1. Istumaan nousu vatsapenkissä (lisäpainolla) + lankutus nilkat ojennettuna suoriksi (on hieman rankempi ja … Lue lisää »


Vatsalihakset Kuntosaliharjoittelu

Seksikkään vatsan salaisuus

Timmi vatsa ja sen treenatut vatsalihakset herättävät huomiota ja ihailua. Treenattu vatsa on seksikäs ja sopii jokaiselle. Sitä ei voi rahalla ostaa, vaan se ansaitaan valinnoilla keittiössä sekä vatsalihaksia harjoittamalla.

Vatsalihasten tekeminen on kuitenkin useimmille ainainen murheenkryyni muun treenin lopussa. Kun suurin osa voimista on jäänyt jo muihin liikkeisiin, tieto polttavista vatsasarjoista innostaa yleensä yhtä paljon kuin hatullinen sitä itseään! … Lue lisää »

 
Pakaratreeni Naisten salitreeni

Pakaroiden treenaamisen 101

Perjantaipakarat, eli pakaroiden treenaamisen perusteet ilman turhia lätinöitä. Tämän artikkelin lukemiseen menee ehkä kaksi minuuttia, joten sinulle jää vielä hyvin viikonloppuna aikaa vääntää kannikoita.

  • Pakaralihaksia on kolme per puoli; iso pakaralihas, keskimmäinen pakaralihas ja pieni pakaralihas.
  • Pakarat osallistuvat moniin jalkojen liikkeisiin, joten sinun tulee harjoittaa lihasta kaikkiin suuntiin
Lue lisää »