Treenaa mieltäsi Psykologia

Treenaa mieltäsi

Sanotaan, että painonhallinnasta 80 prosenttia riippuu syömisistä ja loput 20 prosenttia liikunnasta. Olisikohan yhtälöstä nyt unohtunut jotain?

Kevättä kohti mentäessä moni havahtuu siihen, ettei peilikuva miellytä tai jo sohvalta noustessa korvissa soi. Ehkä sinäkin päätit hankkiutua kesäkuntoon. Suunnittelit suositellut kolme salikäyntiä viikossa, pyöräytit viherpirtelöt ja juoksit työpaikan portaat. Iltapäivällä alkoi kuitenkin jo ikävästi hiukoa ja kahvipöydän herkut vetivät puoleensa. Vältitkö kiusauksen vai otitko viinerin? Ja jos otit, niin jatkoitko päivän päätteeksi salille vai otitko toisenkin ja totesit olevasi itsekuria vailla oleva luuseri, jota ei tulla ilman burkaa rannalla näkemään? Kaloreita todellisempi uhka kesäkunnolle ovat lannistavat uskomukset. Ne eivät kulu kuluttamalla, päinvastoin.

Keinot kesäkuntoon pääsemiseen ja siinä pysymiseen löytyvät korvien välistä.

Fyysinen kunto heijastaa mielen kuntoa. Jos treenaat pelkkää kehoasi, ennemmin tai myöhemmin huolenpitoa vaille jäänyt mielesi tulee ja pilaa tulokset. Pikapalkintojen perässä juoksevalle jojolaihduttajalle tämä on tuskallisen tuttua. Kiireessä on unohtunut, että nopein laihdutus on se, joka tarvitsee tehdä vain kerran.

Pelkkää saliohjelmaa lukemalla ei kunto kasva, vaan tuloksia saadakseen on tehtävä töitä. Sama pätee mielen harjoittamiseen. Venytä ja rasita siis mieltäsi pohtimalla seuraavaa:

  1. Oletko pysähtynyt kuuntelemaan kuinka puhut itsellesi? Kannustatko vai lyötkö lyötyä? Jos valmentaisit omilla metodeillasi lasten urheilujoukkuetta, niin miten ennustaisit joukkueen pärjäävän? ”Nyt Repe #*+%& palloa maaliin tai huomenna jää syöminen väliin!”
  2. Jos olet syönyt yli fyysisen tarpeesi, niin mihin tarpeisiin sitten olet syönyt? Oletko korvannut ruoalla ihmissuhteista puuttuvaa läheisyyttä tai elämästä uupuvaa mielekkyyttä? Vai syötkö kun pitäisikin suuttua? Tietty tarve sammuu vasta kun siihen vastataan oikealla tavalla. Mieti mitä muuta kuin ruokaa olet vailla.
  3. Jos eri tarpeesi ovat ristiriidassa keskenään, saatat matkalla kesäkuntoon painaa samanaikaisesti sekä kaasua että jarrua. Mistä oikeastaan luovut kun luovut herkuistasi? Ehkäpä parhaasta ystävästä tai särkylääkkeestä? Entä miten elämäsi muuttuisi unelmamittojen myötä? Seuraisiko muutoksesta myös jotain sellaista, mitä et halua tai uskalla ottaa vastaan?

Älä tallo kehoa mielen mielivallan alle vaan tarjoa itsellesi se, mitä tarvitset. Näin keho vapautuu toimimasta tunteidensäätelyn haitarina ja painokin alkaa heijastaa mielesi tasapainoa.

Treenaat mieltäsi tutustumalla itseesi ja toimimalla omaksi parhaaksesi. Monesti se tarkoittaa omien motiivien rehellistä tarkastelua ja pelkojen kohtaamista. Mitä paremmin ymmärrät itseäsi, sitä vakaammin voit ohjata elämääsi.

Mielen treenaaminen kannattaa, sillä se miltä näytät ulospäin ei voi koskaan korvata sitä, mitä tunnet sisälläsi. Mielesi vahvistuu ja pysyy kimmoisana vielä silloinkin kun vanhuus vie lihakset ja ulkoisen kauneuden. Mieltä treenaamalla löydät vyötärösi lisäksi myös itsesi ja oman arvosi.

Kuvituskuvan lähde.

Tekstin kirjoittaja: Anna Riihimäki

Anna Riihimäki

Anna Riihimäki on psykologi, psykoterapeutti, seksuaaliterapeutti ja pariterapeutti. Hän on erikoistunut syömishäiriöiden ja psyykkisen painonhallinnan lisäksi unityöskentelyyn ja hypnoosiin. Annalla on oma terapia-alan yritys nimeltään Luminous Mind.

Anna kirjoittaa psykologiasta, terapiasta, mielenhallinnasta, itsetuntemuksesta, syömisen psykologiasta, unista ja selkounista tarkoituksenaan antaa sinulle tarvittavat työkalut mielen treenaamiseen.

Lue koko esittely