Shaktajooga Treeni

Lajiesittelyssä shaktajooga

Nykyihmisen elämä on usein erittäin stressaavaa, eikä aikaa tunnu riittävän mihinkään. Jooga lajina antaa käytännön työkaluja rentoutumiseen sekä luvallisen hetken pysähtyä. Koska lajista on olemassa lukemattomia versioita, keskitymme tässä esittelyssä sen perinteisimpään muotoon, Kaula –tradition tantrajoogaan, joka tunnetaan Suomessa nimellä shaktajooga.

Joogasta yleisesti

Joogatessa pyritään tunnistamaan kehon yksittäiset lihakset ja käyttämään vain niitä, joita kulloisessakin asanassa eli joogan liikeharjoituksessa välttämättä … Lue lisää »


Ikääntyneen saliharjoittelu Treeni

Ikääntyneen saliharjoittelu eli vanhat gubet ja malmi

Ikääntyneen saliharjoittelu – kannattaako se? Kyllä. Hyödyt ovat valtavat niin yksilötasolla, kuin kansanterveydellisesti.

Vastus- eli painoharjoittelusta hyötyy käytännössä jokainen. Sen sijaan salille menemättä jättäminen ikääntyessä voi olla haitallista. Nimittäin, kun lihasmassa kutistuu ikääntyessä, häviää elimistöstä metabolisesti aktiivista kudosta. Tämä voi johtaa sarkopeniaan, jolloin erityisesti tyypin 2 -lihassoluja alkaa katoamaan kropasta. Nämä solut ovat ns. nopeita soluja ja ovat tekemisissä muun … Lue lisää »


Treeni

Liikunta-alan olettamukset, osa 1

Liikunta-alalla tuntuu olevan vielä paljon asioita joita tehdään vain siksi, että niin on tehty myös aikaisemmin. Miksi ihmisille opetetaan edelleen asioita lineaarisesti? Miksi asioita ei kyseenalaisteta enemmän?

Huomatkaa, että en kyseenalaista tässä välttämättä käsittelemiäni asioita, vaan kyseenalaistan mustavalkoista ajattelumaailmaa niiden ympäriltä. Nämä asiat eivät ole myyttejä joten tämän artikkelin tarkoitus ei ole murtaa niitä. Harmistun vain aina kun tuore, alalle … Lue lisää »


Treeni

Temperamentin vaikutus treeniin

Temperamentti on synnynnäinen taipumus, joka määrittelee muun muassa ihmisen tavan oppia, reagoida uusiin asioihin ja kuinka hän suhtautuu ympäristöön. Temperamenttia ei voi muuttaa, mutta sen ilmaisemista voi muokata, joten esimerkiksi erilaiset elämäntapahtumat vaikuttavat ihmisen käytökseen myös treenissä.

Erilaiset temperamentit eivät estä kehittymistä, mutta voivat vaikeuttaa sitä jos temperamenttia ei oteta huomioon. Temperamentti vaikuttaa henkilön tapaan käyttäytyä mutta se ei välttämättä … Lue lisää »


Treeni

Vaihtelun tärkeys harjoittelussa

Kaikessa tekemisessämme on apuna ja toisaalta painolastina vanhat toimintamallit ja tavat. Tämä on samaan aikaan hyvä ja huono asia. Pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan, mutta toisaalta mukana voi tulla asioita, joille ei ole mitään perusteita. Voimaharjoittelu tai minkä tahansa fyysisen ominaisuuden kehittäminen ei tässä mielessä eroa, sillä näitä perinteitä voi olla hyvinkin tiukassa. Perusteluja kysyttäessä vastaukseksi saa usein: ”Näin on … Lue lisää »


Treeni

Treenin aikana juominen

Kannattaako tunnin salitreenin aikana juoda 2 litraa vettä? Ei.

Enemmistölle treenaajista hyvä suunnitelma on juoda treeneissä sen mukaan, ettei ainakaan kova janontunne pääse yllättämään. Liiallinen juominen saattaa näet aiheuttaa hyponatremiaa: veriplasma laajenee, minkä seurauksena plasman natriumpitoisuus pienenee liikaa suhteessa veren tilavuuteen.

Tämä on erityisesti kokemattomien treenaajien ongelma, kun vettä nautitaan litrakaupalla nestevajeen pelossa. Näitä pelkoja saattavat vielä lisätä tällä hetkellä … Lue lisää »


Kiipeily Treeni

Lajiesittelyssä kiipeily

Kiipeily on koko kroppaa kehittävä harrastus, jonka voi aloittaa melkein minkä ikäisenä tahansa. Alkeiskurssit antavat hyvän pohjan turvalliseen harrastamiseen.

Roosa Huhtikorpi kuuluu Suomen kiipeilijöiden terävimpään kärkeen. Helsinkiläinen Roosa aloitti kiipeilyharrastuksen 6-vuotiaana yhdessä veljensä Kuutti Huhtikorven kanssa.… Lue lisää »

    
Koti/reissujumppa Treeni

Lihaskuntoa ylläpitävä koti/reissutreeni

Tämä on yksinkertainen lihaskuntoa ylläpitävä treeniohjelma, joka sopii niin aloittelijoille kotijumpaksi, kuin kokeneemmillekin harrastajille esimerkiksi matkoilla, tai muuten kun ei ole salimahdollisuutta.

Ohjelma toimii myös edullisena testinä sen selvittämiseen, onko kuntosalilla tehtävä lihaskuntoharjoittelu yleensäkään sellaista, joka itseä tekemisenä miellyttää. Erillisiä oikeita kuntoiluvälineitä kun ei tarvita.

Ohjelman vaikeustasoa voi säädellä itselleen sopivaksi sarjojen, vastuksen ja liikkeiden määrällä. Lihastahan tällä ohjelmalla ei … Lue lisää »