Terveys

Lasten suun terveys

Lasten suun terveys on tärkeää varsinkin hampaita ja suun bakteerikantaa ajatellen. Jokaisen tulisi ottaa huomioon kolme asiaa: suun pH:n pysyminen optimaalisena, sokerin välttäminen sekä ksylitolin syöminen.

Kun ihminen syö sokeria, muodostavat suun bakteerit sokerista happoa joka syövyttää kiillettä (karies). Tämä johtaa hampaiden reikiintymiseen.

Suun pH vaikuttaa hampaiden kuntoon, ja sopiva pH-pitoisuus suulle on 5,5. Limpparien hapot ovat hyvin happamia, ja usein käytetyn sitruunahapon (E330) pH on 2,2. Hapot aiheuttavat eroosiota hampaissa, vaikka niissä ei sokeria olisikaan. Suun pH ei välttämättä laske sitruunahapon nauttimisen seurauksena, mutta se ei estä hampaiden eroosiota.

Oleellista on muistaa välttää napostelua ja olla altistamatta hampaita jatkuvasti hapoille. Hampaita ei tulisi myöskään harjata heti happaman nauttimisen jälkeen, sillä se voi vaurioittaa kiillettä. Happohyökkäyksen ruoan jälkeen voi pysäyttää pureksimalla pähkinöitä tai kovaa juustoa. Myös ksylitoli pysäyttää happohyökkäyksen. Ksylitolilla on muitakin hyötyjä, kuten streptococcus mutans –bakteerin (suussa) ja korvatulehdusten ehkäisy pikkulapsilla, sekä kiilteen mineralisaation varmistaminen lapsilla joilla hampaat ovat puhkeamisvaiheessa.

Jotta ksylitolituotteesta olisi hyötyä, sen ksylitolipitoisuuden tulisi olla lähellä 100 % eikä se saisi sisältää happoja. Pastillit tulee imeskellä hitaasti ja purukumi pureskella. Suussa ei saisi myöskään olla samaan aikaan muuta. Ksylitolia tulisi käyttää pieniä määriä pitkin päivää (väh. 5 grammaa päivässä) ja nauttia aina aterian jälkeen.

Lasten juomat

Vesi on paras janon sammuttaja. Se myös pitää parhaiten nestetasapainoa yllä. Sokerijuomat voivat aiheuttaa ripulin, joten niiden antaminen esim. mahataudissa ei ole perusteltua. Mehut ja limpparit sisältävät sokereita ja happoja, jotka aiheuttavat suolistolle rasitusta. Ne myös lisäävät energiansaantia, mikä voi johtaa ylipainoon.

Muista jousto, äläkä ole lasten ravinnossa ehdoton. Kokonaiskuva on kaiken alku ja pari päivää ilman kasviksia, tai muutama eines lomamatkalla ei murenna terveyttä mihinkään suuntaan. Ole järkevä.

Tekstin kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Sivustolla Timo kirjoittaa lähes kaikesta.

Lue koko esittely

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *