Lihassolutyypin testaus Kuntosaliharjoittelu

Lihassolutyypin testaus

Jokaisella meistä on uniikki lihassolujakauma. Jakauman eri solutyyppien välillä voi selvittää varmuudella vain koko lihaksen mitalta otetulla biopsialla (solunäytteellä), mutta suuntaa-antavaa lihassolutyyppidominanssia varten on kehitetty parikin erilaista lihassolutyypin testaus -tapaa.

Valitse harjoitus siten, että se kohdistuu lihakseen jonka jakauma halutaan selvittää. Tarvitset näitä testejä varten painot ja avustajan.

Dr. F. Hatfieldin testi

  1. Selvitä ykkösmaksimi (RM1) halutussa liikkeessä.
  2. Lepää 15 minuuttia.
  3. Tee niin monta toistoa kuin pystyt painolla 80 % ykkösmaksimista (jos 1RM on 100 kg niin paino tässä sarjassa on 80 kg).

Tulokset

  • Alle 7 toistoa, lihaksessa on enemmän nopeita soluja
  • 7-8 toistoa, lihaksesta löytyy suunnilleen yhtä paljon nopeita ja hitaita soluja
  • Yli 8 toistoa, lihaksessa on enemmän hitaita soluja.

Charles Poliquinin testi

  1. Selvitä ykkösmaksimi (RM1) halutussa liikkeessä.
  2. Lepää 15 minuuttia.
  3. Tee niin monta toistoa kuin pystyt painolla 85 % ykkösmaksimista (jos 1RM on 100 kg niin paino tässä sarjassa on 85 kg).

Tulokset

  • Alle 5 toistoa, lihaksessa on enemmän nopeita soluja
  • 5 toistoa, lihaksesta löytyy suunnilleen yhtä paljon nopeita ja hitaita soluja
  • Yli 5 toistoa, lihaksessa on enemmän hitaita soluja.

Riippuen minkälaisia tuloksia testit antavat, voit kohdistaa harjoitteluasi treenaamalla lihaksen lihassolutyypin mukaisesti.

Kirjoittaja: Timo Kettunen

Timo Kettunen

Tasan sitä, mitä sanotaan.

Lue koko esittely

Lue myös:

2 kommenttia

Kommentointi on suljettu.