Manuka Ravinto

Manuka-hunaja – yllättävän terveellistä

Manuka-hunaja on kotoisin Uudesta-Seelannista ja alkuperäiskansa on käyttänyt sitä jo vuosisatoja. Törmäsin Manuka-hunajaan asioidessani Hyvinvointikauppa Pürissa Helsingissä. Myyjä hehkutti Manuka-hunajan hyvää tekeviä vaikutuksia, ja kiinnostuin miten se eroaa tavallisesta hunajasta.

Manuka-hunajan lääkinnälliset ominaisuudet ovat hyvin monipuoliset ja maku voimakas, jopa ainutlaatuisen aromikas. Nimi Manuka tulee pensaasta (Leptospermum Scoparium), jonka nektareita mehiläiset keräävät. Pensas kuuluu ns. tea tree -ryhmään, ja sitä kasvaa ainoastaan Uudessa-Seelannissa. Tea tree -ryhmän kasveilla on luonnostaan antibakteerisia ominaisuuksia. Nämä ominaisuudet yhdistettyinä mehiläisten entsyymeihin antavat hunajalle sen hyvää tekevät vaikutukset. Hunajista ainoastaan Manuka-hunaja on luokiteltu lääkinnälliseksi hunajaksi.

Manuka-hunajaa on tutkittu 1960-luvulta lähtien, mutta silti se on meillä Suomessa vielä suhteellisen vieras tuttavuus. Tutkimukset ovat osoittaneet, että Manuka-hunaja tappaa tehokkaasti yli 50 bakteeria ja se sopii käytettäväksi muun muassa vatsaongelmiin, suolistosairauksiin, palovammoihin, iho-ongelmiin, haavoihin ja närästykseen. Hunaja sisältää runsaasti antioksidantteja. Itse ajattelin kokeilla Manuka-hunajaa yleisesti vastustuskyvyn lisäämiseen. Nappaan hunajaa sellaisenaan lusikan tai pari päivässä.

Manuka-hunaja luokitellaan eri ”vahvuuksiin” asteikolla 5+-30+. Hunajat voidaan luokitella kahteen pääryhmään: 1) Active UMF (Unique Manuka Factor) ja Active. Hunajan vahvuus määritellään tuottajasta riippumattomassa laboratoriossa ja sertifioidaan 5+-30+ -asteikolle, jolloin varmistetaan, että jokaisella asteikolla on sama laatutaso. Mitä korkeampi luku on, sitä vahvempi on hunajan lääkinnällinen vaikutus. Esimerkiksi 10+ Manuka-hunaja on 10 kertaa voimakkaampaa kuin Manuka 0. Kaikista korkeimmalle asteikolle sertifioitua hunajaa saadaan kerättyä vähemmän vuoden aikana, joten se on haluttua ja hintavaakin.

Active-tason Manuka-hunajassa on mitattu keskiarvo peroksideista ja luonnollisista antibakteerisista tasoista. On siis tärkeää, että tämän mittajärjestelmän hunajalla on mahdollisimman korkea luku, joka on tae hyvästä laadusta ja tehosta. Monet laittavat tavallista hunajaa kuumaan juomaan, vaikka sitä ei suositella. On tärkeää muistaa, että Manuka-hunajaa ei saa koskaan laittaa kuumaan juomaan. Kuumuus heikentää merkittävästi hunajan tehoa.

Tekstin kirjoittaja: Riikka Hollo

Riikka Hollo

Toimittaja-copywriter. 15 vuotta yrittäjänä toiminut, monessa liemessä keitetty viestinnän moniosaaja, joka on aina valmis uusiin haasteisiin. Rakastaa liikuntaa ja hyvää ruokaa. On nähnyt omakohtaisesti, että liikunta ja hyvä ravinto auttavat kaikkeen.

Riikka kirjoittaa Gains.fi:hin kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, kauneudesta, terveydestä, liikunnasta ja ravinnosta.

Lue koko esittely

2 kommenttia kirjoitukseen 'Manuka-hunaja – yllättävän terveellistä'

  • Kannattaa muistaa myös se, että korkean hintansa vuoksi manukahunajana myydään paljon hunajaa, jolla ei ole manukan kanssa mitään tekemistä eli siellä, missä liikkuu rahaa, on myös runsaasti huijareita. Arvioiden mukaan vain joka viides tai kuudes manukahunajapurkki on oikeasti manukaa.
    Lisäksi on hyvä tiedostaa sekin, että kovin monia muita lajihunajia ei ole valitettavasti tutkittu yhtä paljon kuin manukahunajaa. Voi siis olla, että esimerkiksi suomalainen kanerva- tai mesikastehunaja olisi ominaisuuksiltaan lähellä manukaa, jos meillä olisi mahdollisuus sitä tutkia. http://hunajalla.blogspot.fi/2014/04/terveystuotteena-markkinoitu.html

    Terveisin Mari Koistinen
    Suomen Mehiläishoitajain Liitto SML ry

Kommentointi on suljettu.